Герои и изпитания във вълшебните приказки
Раздел
Фолклорен модел за света
Времетраене
90 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението и понятието за вълшебна или фолклорна приказка и разпознават нейните жанрови характеристики;
- тълкуват приказката съобразно конкретните проявления на жанра;
- определят проблемите и конфликтите, специфични за фолклорния модел на света, и ги съпоставят с личния си опит;
- познават значението на понятието сюжет.
Необходими материали:
- текстове на приказките “Тримата братя и златната ябълка” и “Златното момиче”;
- работен лист “Анализ на вълшебни приказки”.
Учениците споделят любими приказки от детството си и какво ги е впечатлило в тях. Учителят подчертава емоционалната връзка на почти всеки човек с този жанр.
Инструкции
“Кои са любимите ви приказки, които сте слушали или чели като по-малки? Какви герои си спомняте от тях? Какви магически предмети или събития е имало? Какво ви е правило най-голямо впечатление в тях? Споделете накратко.
Приказките често пробуждат силни чувства – радост, страх, вдъхновение. Ще забележите, че почти всеки от нас има някаква емоционална връзка с този жанр. Приказките са част от фолклора. В народните приказки се предават народните ценности, вярвания и традиции, те са част от нашата културна памет.”
Обобщение
Създава основа за анализ на жанровите характеристики.
Важно!
Насърчавайте разнообразините отговори. Акцентирайте върху елементите, които са характерни за вълшебните приказки (магия, чудни същества, герои с особени качества).
Учениците четат приказките. В групи попълват работен лист “Анализ на вълшебни приказки”, като сравняват герои, сюжет, конфликти, мотиви и основни послания. Обсъждат понятието "сюжет".
Инструкции
“Разделете се на групи по 3-4 ученика. Всяка група ще получи работен лист “Анализ на вълшебни приказки”. и текстовете на двете приказки: '”Тримата братя и златната ябълка” и “Златното момиче”. Имате следните задачи:
- Прочетете внимателно и двете приказки.
- Попълнете таблицата в работния лист, като сравните:
- Кои са главните герои и техните качества?
- Какви изпитания срещат героите?
- Има ли магически помощници или предмети? Кои са те?
- Какви са конфликтите в приказките (напр. добро срещу зло, трудолюбие срещу мързел)?
- Какво е основното послание на всяка приказка?
- Подгответе се да представите своите изводи пред класа, като обърнете специално внимание на жанровите характеристики на вълшебната приказка.”
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за жанровите характеристики на вълшебната приказка и за моралните послания, които тя носи.
Важно!
Предварително разпечатайте текстовете на приказките и работен лист “Анализ на вълшебни приказки”. Насочвайте вниманието към елементите на вълшебната приказка - свръхестествени помощници, магически предмети, трикратно повторение, мотиви за доброто и злото, типични начала и краища ("Имало едно време...", "Заживели щастливо").
Обърнете внимание и на структурата на сюжета (експозиция, завръзка, кулминация, развръзка).
Учениците обсъждат как проблемите и конфликтите в приказките се отнасят към живота.
Инструкции
“След като анализирахме тези две приказки, нека помислим: какво ни учат те за доброто и злото, за трудолюбието и мързела, за справедливостта?
Кои от уроците, които научихме от “Тримата братя и златната ябълка” и “Златното момиче”, могат да бъдат приложени в нашия живот днес? Дайте конкретни примери и обосновете своята позиция.”
Обобщение
Урокът завършва с осъзнаване на универсалността на приказните послания и тяхната актуалност за съвременния свят.
Важно!
Насърчете учениците да направят паралели между приказните ситуации и реални житейски дилеми. Фокусирайте се върху моралните ценности и общочовешките истини, които приказките предават.
