Раздел
Проектиране, планиране и оценяване на технологични процеси и обекти
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- получават обратна връзка и обсъждат места за подобрение;
- актуализират визуализацията на прдукта;
- калкулират крайната цена на бизиборда.
Необходими материали:
- Инструкции за работа до края на проекта;
- Как се изчислява крайната цена на продукта? (работен лист)
- Милиметрова хартия;
- Чертожни инструменти
- Бели листове
- цветни моливи.
Учениците обсъждат какво означава понятието “крайна цена” и какво включва тя.
Инструкции
“Какво според вас означава “крайна цена”? Ще се радвам активно да се включите в разговора и да изкажете своите мисли и идеи.”
Обобщение
Целта на дейността е да се припомни понятието “крайна цена на продукт”, тъй като в следващата дейност учениците ще трябва да я калкулират.
Важно!
- В седмицата между двата часа по технологии и предприемачество отделете време, за да разгледате чертежите на всеки екип. Ако имате някакви съществени забележки, споделете с учениците.
- Започнете часа с въпрос към целия клас и насърчете всеки, който има идея, да я сподели свободно. Насочете разговора, като обсъдите какво включва крайната цена.
Дейността се фокусира върху избора за елементи на бизиборда измежду наличните материали, проучването на пазарните им цени и изчисляването на крайната цена на продукта. Учениците трябва да обсъдят и кои от събраните материали ще използват за бизиборда и какво е необходимо да купят, да проучат цените им онлайн и да калкулират крайната цена на своя продукт в работния лист.
Инструкции
- “Продължаваме работата по нашия бизнес проект "Бизиборд". Отговорникът на всеки екип ще получи работен лист, в който да отбележи напредъка на отбора след днешния час.
- Вашата основна задача за часа е да изпълните стъпки 5, 6 и 7. Разгледайте кой какво е донесъл и обсъдете в екипа какви от тези материали бихте искали да използвате за създаването на вашия уникален бизиборд.
- Използвайте интернет, за да проучите какви са пазарните цени на материалите, които планирате да използвате (дори и да са налични вкъщи). Ще ви дам още един работен лист - “Как се изчислява крайната цена на продукта?”. Запишете в него всеки материал и неговата ориентировъчна цена.
- Изчилете крайната цена на вашия бизиборд. Тя трябва да включва стойността на всички материали (дори и тези, които се налага да закупите), приблизителна стойност на труда, който ще вложите при изработката, малък процент за покриване на комунални услуги (ток, вода и др., ако е приложимо), процент печалба, който искате да реализирате от вашия продукт.”
Обобщение
Тази дейност насърчава екипната работа и развива умения за планиране, организация и управление на проекти. Ключовото тук е придобиването на практически опит в изчисляването на разходи и определянето на цени.
Важно!
- Раздайте двата работни листа на всеки екип. Подчертайте, че е необходимо да се оцени всеки материал - както наличните, така и тези, които трябва да се купят допълнително. Насърчете ги да включат в крайната цена разходи за труд, комунални услуги (ако има такива) и желана печалба.
- Наблюдавайте работата на екипите и им оказвайте подкрепа при необходимост. Учениците трябва да могат да обяснят как са изчислили крайната цена на своя бизиборд.
Екипите актуализират чертежите си. Създават модел на бизиборда от пластилин.
Инструкции
“На базата на това, което днес решихте относно материалите, които ще използвате, трябва да актуализирате чертежа на продукта. Помислете как ще разположите частите и след това чертожниците трябва да направят нов чертеж. Останалите в екипа имат за задача да създадат обща скица.”
Обобщение
Учениците развиват фина моторика и визуализират крайния продукт.
Важно!
- Уверете се, че учениците са взели предвид всички решения относно материалите и получената обратна връзка, както и че са премислили внимателно разположението на отделните части на бизиборда върху основата. Наблюдавайте процеса и комуникацията между членовете на екипа.
Екипите получават задача за домашна работа - да сглобят бизибордите си, следвайки финалния чертеж и скиците.
Инструкции
- “В следващата седмица трябва да сглобите вашия краен продукт, следвайки финалните чертежи. Ще направите това сами, извън часовете. Ако е необходимо, потърсете помощ от родител.
- Тази задача ще развие вашата фина моторика и пространствено мислене. Използвайте въображението си и бъдете креативни. Крайният продукт – бизиборд – трябва да бъде завършен в рамките на една седмица.”
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да развият фината си моторика, креативността, пространственото си мислене, уменията си за работа в екип и способността да следват инструкции.
Важно!
- Насочете екипите за сглобяване на индивидуални бизиборди по финалните чертежи. Очаквайте завършените бизиборди от учениците в рамките на 1 седмица.

