Раздел

Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират следните термини и понятия: ДНК, РНК, кодони, нуклеотиди, азотни бази, фосфатна група, аденин, гуанин, цитозин, тимин, урацил, дезоксирибоза, рибоза, нуклеинова киселина, ген, генетична информация;
  • посочват значимостта на нуклеиновите киселини за съществуването на клетките;
  • представят данни.

Необходими материали:

  • Задание за изследване на ГМО;
  • Достъп до интернет;
  • Подходящо образователно видео за ползите и заплахите от употребата на ГМО;
  • Работен лист за оценяване на проекта.
Дискусия "За и Против ГМО"
20 минути
Дискусия

В началото на часа организирайте дискусия на тема “За и Против ГМО”. Разделете класа в две големи групи. Първата ще бъде ЗА употребата на ГМО, а втората - ПРОТИВ. В рамките на 5 минути всеки ученик трябва да състави съответно 5 аргумента в подкрепа на употребата на ГМО или 5 аргумента против употребата на ГМО, съгласно групата, в която е разпределен. За целта учениците използват информацията, която са открили при изпълнението на домашната работа.

Когато времето за подготовка изтече, посочете ученик, който да спореди един от своите аргументи. След това дайте думата на член на другата група, който да представи контрааргумент. Дейността продължава докато всички ученици изчерпят запасите си от аргументи.

Инструкции

“Сега ще разделя класа в две големи групи - ЗА и ПРОТИВ използването на ГМО. В рамките на пет минути всеки от вас, с помощта на информацията от домашната ви работа, трябва да състави поне пет аргумента в подкрепа на позицията на своята група. След това ще избера един от вас, който ще сподели своя първи аргумент. После думата ще има ученик от другата група, който ще представи контрааргумент. Така двете групи ще продължат да се редуват, докато всички ученици изчерпят аргументите си.“

Обобщение

“С помощта на тази дейност установихме, че употребата на генетично модифицирани организми (ГМО) има както потенциални ползи, така и възможни вреди. Именно това я прави обект на интензивни научни, етични и обществени дебати. ГМО са полезен инструмент, който може да допринесе за устойчивото развитие, справяне с глада и по-ефективно земеделие. Но те трябва да се използват отговорно, с добра научна регулация, прозрачност и етично отношение към природата и обществото.”

Важно!

  • Насърчете гимназистите да уважават мнението на съучениците си и да внимават да не повтарят аргументи, които вече са били изказани от някой друг.

Материали за дейността

Полезни или опасни са ГМО?
15 минути
Презентация

След като учениците са представили своите аргументи проектирайте на дъската образователно видео, насочено към ползите и потенциалните опасности при употребата на ГМО. Не забравяйте да изберете субтитри на български език от настройките на видеото.

Изгледайте материала и сравнете аргументите от дебата и направените изводи с представените материали от видео материала. Дискутирайте:

  • Успешно ли дефинираха учениците основните ползи и заплахи от употребата на ГМО?
  • Може ли да каже, че употребата на ГМО е изцяло полезна или опасна?
  • Могат ли да бъдат елиминирани по някакъв начин потенциалните заплахи?

Инструкции

“Сега ще ви покажа едно образователно видео, което синтезира в голяма степен ползите и потенциалните заплахи от производството на генетично модифицирани организми. Гледайте внимателно и отбележете всички аргументи, които сте пропуснали при защитата на тезата на вашата група в дебата. След края на видеото ще направим кратка дискусия, ще преразгледаме досегашните си позиции или ще потърсим алтернативни такива.”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да установим дали сме били на прав път с направените до момента изводи и хипотези. Допълнихме списъците с аргументи и на база по-пълната информация обмислихме варианти за минимизиране на потенциалните заплахи от използването на ГМО за сметка на ползите от него.”

Важно!

  • Видеото, посочено по-горе е с английско аудио, но има налични български субтитри, които можете да включите от настройките на видеото.
  • Преди началото на часа се уверете, че имате стабилна интернет връзка, видеото се си вижда добре и субтитрите се визуализират на екрана.
Оценка на проекта
10 минути
Самостоятелна работа

В края на часа отделете няколко минути, за да поздравите учениците за свършената работа по проекта. На база извършените дейности, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист:

  • коя част от проекта му се е сторила най-сложна и неразбираема;
  • с коя дейност се е затруднил нал-много;
  • какво е събудило интерес у него и желание да научи повече;
  • каква е практическата полза от проведения проект и направените изследвания;
  • как се е представил и кои умения има нужда да подобри.

Инструкции

“Сега всеки от вас трябва да отбележи в работния си лист какво ще си “вземе” от този проект - какво е научил, какво му е било трудно и какво - интересно, какво ще запомни. Как оценявате представянето си?”

Обобщение

“Поздравявам ви за положените усилия и достойното представяне на вашата работа! С помощта на този проект изследвахме как са изградени молекулите на ДНК и РНК, какви функции изпълняват в клетките и какво е значението им за оцеляването на клетките. Освен това успешно извлякохме ДНК от живи клетки и разбрахме как учените използват тези молекули за да решават редица проблеми от битов и производствен характер.”

Важно!

  • Насърчете учениците да помислят за ефективността на усвояването на учебния материал и развиването на ключови умения като работа в екип, критично и аналитично мислене. Работи ли за тях този метод на учене?

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.