Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване;
- познават разместителното и съдружителното свойство на събирането;
- използват свойствата на събирането при пресмятане на сбор от три и повече числа;
- сравняват стойности на числови изрази.
Необходими материали:
- табло “Разместително свойство”
- табло “Съдружително свойство”
- карти “Разместително свойство”
- карти “Съдружително свойство”
- работен лист “Свойства на събирането” – за всяка група
Учениците влизат в роля на рицари, които се подреждат по двойки и тройки и разменят местата си, за да проверят дали редът има значение.
Инструкции
- В Кралството живеели доблестни рицари, всеки със своя сила – представена с число. Един ден, кралят решил да ги изпрати по двойки на различни мисии. Но когато те тръгнали, забелязали нещо странно – независимо дали Рицар 23 върви с Рицар 42 или Рицар 42 върви с Рицар 23, тяхната обединена сила остава същата!
- Кралят бил впечатлен и нарекъл това вълшебство Силата на размяната. Той възложил на всички рицари да тренират в двубои, при които си разменят местата и проверяват силата си.
- След като усвоили размяната, рицарите получили ново предизвикателство. Кралството било нападнато от загадъчна мъгла, която можела да бъде прогонена само ако трима рицари обединят силите си в точно определен ред. Например, Рицар 20, Рицар 30 и Рицар 50 можели да се обединят така: (20 + 30) + 50 или 20 + (30 + 50).
- Един от рицарите открил, че при някои мисии едната подредба била по-удобна за изчисляване. Тогава Кралят им заповядал да създадат стратегически отряди, които да решат коя подредба е най-ефективна във всяка ситуация.
- Хайде да използваме стратегиите на краля. Нека излязат отпред две деца. Вие сте рицари с различна сила (число). Ще се срещнете с друг рицар и ще пресметнете колко е вашата обща сила. След това ще размените местата си и ще изчислите отново. Същото ли получихте?
- Сега ще изпробваме и групирането по трима. Всеки от вас ще получи по едно число. Трябва да се подредите по най-удобния начин - така, че първите две числа, които ще съберете, да дават сбор кръгло число, за да ви е по-удобно да съберете после с другото число. Кой с кого да тръгне пръв? Това ще решите в следващата задача.
- Как се наричат тези свойства на събирането?
Обобщение
Днес открихме две важни вълшебства, които помагат на рицарите в задачите им:
- Силата на размяната – когато си разменим числата при събиране, резултатът не се променя. Пример: 35 + 28 = 28 + 35.
- Силата на групирането – когато събираме три числа, можем да изберем кои да съберем първо – това ни помага да мислим по-лесно и по-бързо. Пример: (20 + 30) + 50 или 20 + (30 + 50)
Това са разместителното и съдружителното свойства на събирането – важни помощници в математиката. Те ни дават свобода да мислим, сравняваме и избираме най-удобния начин да решим задачата! Така работят и рицарите – като умни стратези!
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм.
- Направете примерно разиграване първо с две деца, после с три, като направите връзка с разместителното и съдружителното свойство на събирането.
В ролята на рицари, учениците участват в игрови предизвикателства, свързани със съдружителното и разместителното свойство.
Инструкции
- Ще бъдете в групи по двама и ще влезете в ролята на рицари, като ще участвате в две предизвикателства:
- Игра 1: „Силата на местенето“ - ще получите работен лист със задачи. Трябва да смените местата на двете числа, смятате и отбелязвате дали има промяна. Решете задачите като записвате размяната на местата на числата.
- Игра 2: „Кой с кого да тръгне?“ - на работния лист има задачи и за съдружително свойство. Сложете скоби на две от числата така, че да се получава кръгла десетица и да съберете първо тях. После пробвайте с друга подредба. Обсъдете кое е по-лесно и защо. Решете задачите като отбелязвате със скоби кои две числа ще съберете първо.
Обобщение
Видяхме, че можем да използваме различни стратегии – да сменим местата или да съберем първо най-удобните числа. И всеки път резултатът е верен, но начинът може да е по-лесен!
Важно!
- Уверете се, че учениците са разбрали какво трябва да правят.
- Обикаляйте между тях и ако се затрудняват, насочвайте с въпрос.
- Наблюдавайте дали прилагат свойствата правилно и питайте: „Защо избрахте този ред?“
Учениците проверяват задачите и обясняват как са ги решили. Обменят различни начини за подреждане и разбират, че стратегиите могат да улеснят смятането.
Инструкции
- След няколко успешни победи, кралят свикал рицарски съвет в Залата на стратегията. Там всяка група трябвало да докаже какви тактики е използвала – кой с кого се е обединил първо и защо. Някои групи избрали най-близките рицари, други – тези с кръгли числа, а трети използвали наблюденията си от предишни битки. Така, в края на деня, Кралството на числата станало още по-мъдро, защото всички споделили своите знания и разбиране за това как редът на действията може да улесни мисията.
- Сега всяка група ще сподели как реши една от задачите си. Обяснете какво избрахте да съберете първо и защо. Другите рицари могат да задават въпроси.
Обобщение
Рицарската сила е в мъдростта и избора на добра стратегия. Днес доказахме, че с правилно подреждане можем да действаме по-умно, не само по-силно!
Важно!
- Насочвайте дискусията с въпроси.
- Ако има време, дайте възможност на всяка група да решат по един пример на дъската.
- При нужда покажете решението на дъската.




