Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците да съпоставят двете приказки, обяснявайки сходствата и различията между сюжетите им и значението им за културното многообразие.

Едно изречение за приказките
5 минути
Дискусия

Кратко припомняне на основните послания или най-запомнящи се моменти от “Котаракът в чизми” и “Грозното патенце”.

Инструкции

“В днешния урок ще изведем сходствата и разликите между двете приказки, които изучавахме в последните часове.

Кажете с едно изречение какво най-много ви впечатли в приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”.

А сега - с едно изречение за “Грозното патенце”.

Обобщение

"Припомнихме си най-важното от двете приказки, което ще ни помогне да ги сравним по-лесно днес."

Важно!

  • Запишете ключови думи от отговорите.
  • Посочвайте различни ученици.
  • Насочете към подготовка за сравнение.

Материали за дейността

Сравнителен анализ на приказки
30 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки или в малки групи, за да създадат диаграма на Вен, сравняваща двете приказки.

Инструкции

“Ученици, представете си два или повече кръга, които се припокриват. Всеки кръг показва нещо различно, например една тема, група или герой. Там, където кръговете се пресичат, записваме това, което е общо. А в частите, които не се преплитат, записваме това, което е различно. Тази картинка се нарича диаграма на Вен. Тя ни помага да сравняваме неща по лесен и подреден начин.

Нека демонстрирам: с диаграма на Вен ще сравним котка и куче. В единия кръг ще пишем само за котките: мъркат, катерят се по дървета. В другия кръг ще пишем само за кучетата: лаят, пазят дома. А в частта, където двата кръга се пресичат, ще запишем какво им е общото: имат козина, живеят с хора, ядат месо. Така много ясно виждаме и разликите, и приликите!

Сега е ваш ред! Само че няма да сравнявате котки и кучета, а приказки! Работете по двойки със съученика си по чин. Ще получите голям лист хартия - използвайте го, за да направите диаграма на Вен за приказките “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми” и “Грозното патенце”.

В отделни диаграми може да сравните следните елементи:

  • Главни герои (характеристики, мотиви);
  • Човешки качества, които героите притежават;
  • Сюжет (начало, развитие, край);
  • Теми/послания;
  • Времето и пространство.

Подгответе се да обсъдим всички Вен диаграми!”

Обобщение

“Чрез сравняването на двете приказки, ние не само разбрахме по-добре всяка от тях, но и осъзнахме колко разнообразни са начините, по които приказките ни учат на важни неща за живота и хората.”

Важно!

  • Дайте ясни инструкции за създаване на диаграмата. Нарисувайте на дъската диаграма по подходящ пример.
  • Запишете елементите за сравнение на дъската - според нивото на класа може да изискате от двойките да изследват всички елементи, да им оставите избор или да разпределите задачите - различни екипи да сравнят различни елементи.
  • Насърчавайте учениците да мислят критично и да извличат заключения от сравнението. Ето какво може да очаквате от учениците:
  • По отношение на главните герои:

- Котаракът е хитър, лукав, действа стратегически и с амбиция;

- Патенцето е отхвърлено, но търпеливо и накрая намира своето място;

- общото: животни с човешки качества;

  • По отношение на човешките качества на животните:

- Котаракът е умен, хитър, решителен, предан;

- Патенцето е търпеливо, скромно, но с вътрешна сила;

- общото: чувствителност, стремеж към приемане, способност за промяна;

  • По отношение на сюжета:

- Котаракът: движеща сила са действията на самия герой (Котаракът е активен герой, който сам предизвиква събитията);

- Патенцето: движеща сила са времето и природната промяна (страдание, порастване, приемане);

- общото: начало с трудност или несправедливост, промяна на положението: героите преминават през изпитания и накрая постигат щастие;

  • По отношение на тематиката и посланията:

- “Котаракът в чизми”: умът и хитростта могат да променят съдбата;

- “Грозното патенце”: не се отказвай от себе си, дори когато другите не те приемат;

- общото: промяна, надежда, самоусъвършенстване, преодоляване на трудности;

  • По отношение на времето и пространството:

- “Котаракът в чизми“ е в по-фантастичен, "рицарски" свят (крале, великан, владения);

- “Грозното патенце“ се случва в по-реалистична, “природна” среда (езеро, ферма);

- общото: може да заключим, че и двете истории не се развиват в настоящето, макар да не са обвързани с конкретна историческа епоха. И двете приказки започват в скромна среда и завършват в по-добро, желано пространство.

Материали за дейността

Най-голямата прилика/разлика
10 минути
Обратна връзка

Кратко споделяне от всяка група на най-интересната или изненадваща прилика/разлика, която са открили между двете приказки.

Инструкции

"Обсъдете с вашия партньор и решете коя според двама ви е най-интересната прилика и коя е най-интересната разлика между “Котаракът Наставник” и “Грозното патенце. Споделете с класа и обяснете защо е важна."

Обобщение

"Тази дейност затвърди разбирането ни за сходствата и различията в приказките, което ни помага да виждаме по-голямата картина в литературата."

Важно!

  • Насърчавайте кратки и ясни изказвания.
  • Може да обобщите, че приказките ни дават различни гледни точки към едни и същи човешки преживявания.
  • Поставете като домашна работа на учениците да гледат филма “Пърси Джаксън и боговете на Олимп: Похитителят на мълнии”.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.