Приказни загадки: Кой е добрият и кой е лошият?

Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците изброяват основни елементи на приказките;
  • разсъждават върху характерите на приказни герои.

Необходими материали:

  • работен лист “Кой герой е скрит в цитата?”;
  • табло с изображения на различни приказни герои (по желание);
  • бели листове/тетрадките на учениците;
  • цветни листчета.
Кой кой е приказния свят?
10 минути
Работа по двойки

Учениците разпознават приказни герои по цитати и ги категоризират. Провеждат дискусия за сложността на понятията “добро” и “зло”.

Инструкции

“С днешния час стартираме един много интересен проект: “Приказно токшоу: кой е добрият и кой е лошият герой?”.

За първата задача ще работите със съученика си по чин. Всяка двойка получава 2 листчета с цитати от приказки. Прочетете ги внимателно. Опитайте се да познаете кой приказен герой е описан в цитата. Решете дали според вас този герой е “добър” или “лош” и обосновете своя отговор в рамките на 3-4 минути.

Ще обсъдим заедно вашите отговори и защо понякога е трудно да разграничим героите.”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да се потопим в света на приказките и да осъзнаем, че не винаги е лесно да поставим етикет “добър” или “лош” на даден герой, което ще е в основата на нашия проект.”

Важно!

  • Разпечайте предварително на всяка двойка по два цитата.
  • Насърчавайте свободната дискусия и различните мнения. Водете разговора към големия въпрос на проекта: “Какво прави един герой добър или лош?”.

Материали за дейността

Мозъчна атака: Добри и лоши герои
20 минути
Групова работа

Учениците правят списък на приказни герои и техните основни характеристики, класифицирайки ги като добри/лоши и записвайки своите впечатления, използвайки цитатите и коментирайки информацията помежду си.

Инструкции

“Следващата ни задача е насочена към това да вникнем по-дълбоко в темата за доброто и злото.

Както вече отбелязахме, във всяка творба има герои, които определяме като добри и такива, които определяме като лоши спрямо техните действия. Всяка двойка трябва да си намери друга двойка, с която да си партнира, т.е. Ще работим в групи по четирим. Задачата ви е да запишете на отделен лист следната информация: 

  • Направете таблица с три колони: “добри герои”, ”лоши герои” и “характериситки”.
  • Запишете имената на героите и произведенията от четирите цитата в съответните колони;
  • Допълнете първите две колони с още някои приказни герои, за които се сещате;
  • Помислете какви качества притежават тези герои. Запите някои характеристики в третата колона. Помислете за примери от действителността - сещате ли се за хора, които в определени ситуации са постъпвали по подобен начин?”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да систематизираме познанията си за приказните герои и да видим колко разнообразни са техните характери, което е важна основа за предстоящия ни проект. Свързването на темата с реалния живот ни подтиква към разсъждения за ролята ни в обществото.”

Важно!

  • Направете на дъската таблица, която да илюстрира изискванията към групите.
  • Осигурете кратко време за споделяне на някои от списъците.
Какво да очаквам от проекта?
10 минути
Рефлексия

Кратка рефлексия, в която учениците споделят какво очакват да научат или да постигнат в рамките на проекта.

Инструкции

“Големият въпрос на нашия проект е следният: “Какво прави един герой добър или лош и можем ли винаги да ги разграничим ясно в приказките и живота?”.

Ще ви раздам по едно едно цветно листче. На него напишете какво очаквате да научите или какво ви е интересно да направим следващите часове.Може да започнете така: “Очаквам да науча…”, “Интересно ми е да разбера…”, “Надявам се да мога…”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да си поставим лични цели за проекта и да се настроим за предстоящата работа по изследване на приказния свят.”

Важно!

  • Съберете листчетата, за да добиете представа за очакванията на класа.
  • Поставете за домашна работа учениците да прочетат приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”, припомняйки си героите и сюжета.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.