Раздел
Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
- извършват действията събиране и изваждане с числата 10, 20, 30, …, 100;
- познават банкнотите от 20 лева, 50 лева и от 100 лева и монетите от 20 стотинки и от 50 стотинки.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- подходящи печати или стикери
- кутии за съхранение на парите
- паспортите на учениците
- карта на Страната на числата и парите
- реквизит на кмет (по желание)
- писмо от кмета на града
- пощенски плик за писмото
- хартиени банкноти и монети
- карти с продукти
- списък с продуктите и цените им – за учителя
- табелки с цени
Учениците получават писмо - покана да станат част от живота в Банкнотения град и да научат как се борави с пари.
Инструкции
- "Днес пристигаме в Банкнотения град! Получихме специална покана да станем нови жители и да се научим как се пазарува. Ще видим как изглеждат парите, как да ги използваме и ще се подготвим за нашата мисия – да пазаруваме умно!
- Ще ви прочета писмото от кмета на града."
Обобщение
"Вече знаем, че нашата мисия днес е свързана с пари! Ще се научим как изглеждат те, как да ги използваме и как се пазарува с тях – точно като възрастните!"
Важно!
- Подгответе писмо/покана, която може да прочетете изразително.
- Използвайте шапка, знак или друг реквизит на кмет за забавен ефект.
Учениците играят на „магазин“ – пазаруват с копия на банкноти и монети, като избират стоки и плащат точно определена сума.
Инструкции
- "Сега ще се разделим на няколко отбора по четирима. Във всеки отбор двама ще бъдат продавачи на щанд – ще получат продукти, табелки с цени и кутия с пари. Другите двама ще бъдат купувачи – ще получите банкноти и монети.
- Купувачите избират продукт, казват какво искат и плащат точно – например, ако топката струва 30 лв и 50 ст, можете да платите с 10 лв + 20 лв + 50 ст.
- Продавачите внимателно приемат парите и проверяват дали сумата е вярна. Ако не е – помагате си или питате учителя.
- След 10 минути ще сменим ролите – всеки ще има шанс да е продавач и купувач."
Обобщение
"Вие вече умеете да пазарувате с пари! Разбирате стойността на монети и банкноти и можете да съставяте точни суми. Това ще ви бъде много полезно и в реалния живот!"
Важно!
- Организирайте „щандове“ с продукти и цени.
- Разделете децата на групи и редувайте ролите на продавач/купувач.
- Наблюдавайте за правилно броене и избор на сума.
- Поддържайте атмосферата весела и игрова.
Материали за дейността
Учениците попълват страницата „Банкнотеният град“ в своя паспорт – рисуват пари, записват какво са купили и получават печат или стикер за преминатата мисия.
Инструкции
- "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме Банкнотения град.
- Сега отворете страницата за Банкнотения град във вашите паспорти. Залепете по един вид от всяка хартиена банкнота и монета и напишете какво си купихте.
- След това ще получите своя печат за герой в пазаруването!"
Обобщение
"Вече сте част от Банкнотения град! Научихте се как се използват пари, как се брои и как да пазарувате разумно. Това ви прави по-смели и по-отговорни в света на големите!"
Важно!
- Покажете пример как може да изглежда залепването, записът и украсата в паспортите.
- Насърчете креативността при украсата.
- Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.






