Раздел

Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
  • извършват действията събиране и изваждане с числата 10, 20, 30, …, 100;
  • познават банкнотите от 20 лева, 50 лева и от 100 лева и монетите от 20 стотинки и от 50 стотинки.

Необходими материали:

  • графитни и цветни моливи
  • подходящи печати или стикери
  • кутии за съхранение на парите
  • паспортите на учениците
  • карта на Страната на числата и парите
  • реквизит на кмет (по желание)
  • писмо от кмета на града
  • пощенски плик за писмото
  • хартиени банкноти и монети
  • карти с продукти
  • списък с продуктите и цените им – за учителя
  • табелки с цени
Банкноти и монети
5 минути
Въведение

Учениците получават писмо - покана да станат част от живота в Банкнотения град и да научат как се борави с пари.

Инструкции

  • "Днес пристигаме в Банкнотения град! Получихме специална покана да станем нови жители и да се научим как се пазарува. Ще видим как изглеждат парите, как да ги използваме и ще се подготвим за нашата мисия – да пазаруваме умно!
  • Ще ви прочета писмото от кмета на града."

Обобщение

"Вече знаем, че нашата мисия днес е свързана с пари! Ще се научим как изглеждат те, как да ги използваме и как се пазарува с тях – точно като възрастните!"

Важно!

  • Подгответе писмо/покана, която може да прочетете изразително.
  • Използвайте шапка, знак или друг реквизит на кмет за забавен ефект.

Материали за дейността

Пазаруване с банкноти и монети
20 минути
Групова работа

Учениците играят на „магазин“ – пазаруват с копия на банкноти и монети, като избират стоки и плащат точно определена сума.

Инструкции

  • "Сега ще се разделим на няколко отбора по четирима. Във всеки отбор двама ще бъдат продавачи на щанд – ще получат продукти, табелки с цени и кутия с пари. Другите двама ще бъдат купувачи – ще получите банкноти и монети.
  • Купувачите избират продукт, казват какво искат и плащат точно – например, ако топката струва 30 лв и 50 ст, можете да платите с 10 лв + 20 лв + 50 ст.
  • Продавачите внимателно приемат парите и проверяват дали сумата е вярна. Ако не е – помагате си или питате учителя.
  • След 10 минути ще сменим ролите – всеки ще има шанс да е продавач и купувач."

Обобщение

"Вие вече умеете да пазарувате с пари! Разбирате стойността на монети и банкноти и можете да съставяте точни суми. Това ще ви бъде много полезно и в реалния живот!"

Важно!

  • Организирайте „щандове“ с продукти и цени.
  • Разделете децата на групи и редувайте ролите на продавач/купувач.
  • Наблюдавайте за правилно броене и избор на сума.
  • Поддържайте атмосферата весела и игрова.

Материали за дейността

Спомени от Банкнотения град
10 минути
Творческа задача

Учениците попълват страницата „Банкнотеният град“ в своя паспорт – рисуват пари, записват какво са купили и получават печат или стикер за преминатата мисия.

Инструкции

  • "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме Банкнотения град.
  • Сега отворете страницата за Банкнотения град във вашите паспорти. Залепете по един вид от всяка хартиена банкнота и монета и напишете какво си купихте. 
  • След това ще получите своя печат за герой в пазаруването!"

Обобщение

"Вече сте част от Банкнотения град! Научихте се как се използват пари, как се брои и как да пазарувате разумно. Това ви прави по-смели и по-отговорни в света на големите!"

Важно!

  • Покажете пример как може да изглежда залепването, записът и украсата в паспортите.
  • Насърчете креативността при украсата.
  • Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.