Раздел
Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
- познават десетицата като бройна единица.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- таблото за закачане на карти
- подходящи печати или стикери
- 10 броя пликове или кутии с предмети (в едната – 10, в другата – 20, 30 и т.н. до 100 вкл.) – може да са моливи или клечки, които лесно с ластички да хванете в групи по 10
- голям плакат карта на Страната на числата и парите
- личен паспорт за всеки ученик
- карти с числата от 10, 20… до 100
Учениците се въвеждат в света на ново пътешествие чрез вълшебна история за страна, пълна с интересни и забавни места. Запознават се с общата карта на Страната на числата и парите и получават личен паспорт.
Инструкции
- "Деца, днес започваме едно вълнуващо пътешествие! Ще посетим необикновена страна, наречена Страната на числата и парите. Това не е обикновена страна – там няма обикновени градове и села. Вместо това ще открием специални места като град Десетичко, Планината на броенето, Долината на сравненията, Пазарът на сметките, Банкнотения град, Островът на задачките и още много други.
- Ще пътуваме заедно по карта – ето я! Всеки път, когато посетим ново място, ще го отбелязваме на тази карта. Но има и още нещо важно – всеки от вас ще получи личен паспорт на пътешественика, където ще записва къде е бил, какво е научил и ще получава специален печат или стикер за всяка нова мисия.
- Днес нашата първа спирка е Град Десетичко – място, където живеят всички десетици: 10, 20, 30 и така до 100. Готови ли сте да започнем пътуването си?"
Раздайте на учениците личните паспорти.
- "Вземете своя паспорт и напишете името си отпред. Това ще е вашият спътник през цялото пътешествие.
- Всеки път, когато посетим ново място, ще го отбелязваме на общата карта, а вие ще записвате и отбелязвате в своя паспорт.
- Сега открийте първата страница – ще започнем с град Десетичко!"
Обобщение
"Сега вече имаме карта и лични паспорти и знаете къде ще пътуваме. Всеки път, когато посетим ново място, ще отбелязваме на картата и в паспорта си, за да не забравим приключенията!"
Важно!
- Разкажете историята емоционално и интригуващо.
- Покажете голямата карта и обяснете какво представлява.
- Раздайте паспортите и помогнете на учениците да ги надпишат.
- Подчертайте връзката между общата карта и личния паспорт.
Учениците броят предмети по десетици, откриват съответните числа (10, 20, ..., 100) и ги подреждат. Така разбират десетицата като бройна единица.
Инструкции
- "Ще се разделим в 10 групи. Всяка група ще получи плик/кутия с клечки. Те са на групички, хванати с ластички. Имате няколко задачки, първата от които ще направим заедно.
- Отворете плика/кутията пред вас. Във всяка кутия има различен брой групички. Вземете само една от групите с клечки, хванати с ластичка, и пребройте колко клечки има в нея.
- Да, точно така. В една групичка имаме 10 клечки - 10 единици. Тези 10 единици правят една десетица.
- Следващата задача ще я изпълните сами. Пребройте колко десетици имате в плика/кутията. След това намерете числото, което съответства на броя, и го поставете до вашия плик.
- В края ще подредим всички числа заедно - от най-малкото до най-голямото."
Обобщение
"Научихме, че числата 10, 20, 30... 100 са групи по десет. Това помага да броим бързо и лесно. Сега знаем кои числа живеят в Град Десетичко!"
Важно!
- Подгответе пликове/кутии с клечки – 10, 20 и т.н. до 100 вкл., разделени в групи по 10 и хванати с ластичка. Целта е всеки отбор да получи плик/кутия с различен брой предмети.
- При нужда помагайте на групите да преброят и да намерят числата.
- Нека всички деца имат възможност да обиколят и видят събраните предмети на групите.
- Обяснете, че всички тези числа са десетици и се увеличават с по 10.
- Сложете на видно място картите с числата и ги подредете заедно на табло/дъската.
Материали за дейността
Учениците записват числата 10, 20, ..., 100 в паспорта си на страницата “Град Десетичко” и ги украсяват. Получават печат за успешното завършване на първата спирка.
Инструкции
- "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме град Десетичко.
- Сега отворете паспортите си на първата страница - Град Десетичко. Запишете числата 10, 20, 30 и така до 100 по десетици.
- Нарисувайте около тях различни украси.
- Накрая всеки ще получи специален печат!"
Обобщение
"Вие вече добре познавате кръглите числа до 100 и как се брои по десетици! Печатът в паспорта е доказателство, че сте пътешественици в Страната на числата и парите и сте посетили град Десетичко!"
Важно!
- Покажете пример как може да изглежда записът и украсата в паспортите.
- Насърчете креативността, но изисквайте да бъдат записани всички числа.
- Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.


