Представяне на проекта
Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните видове клетъчни органели;
- описват функциите на отделните органели;
- посочват взаимовръзките между клетъчните органели.
Необходими материали:
- Изработените в предходния час макети на клетки;
- Ножици;
- Лепило;
- Цветни моливи;
- Шаблон за “Туристически гид на клетъчния град”;
- Работен лист за оценяване на проекта.
В началото на часа дайте възможност на учениците от работните групи да нанесат последни корекции на своите макети. За домашна работа те трябваше да помислят за подходящ начин за обозначаване на наименованията и функциите на клетъчните органели. В рамките на десет минути могат да изработят допълнителни детайли или да добавят към макета си предварително изработени такива.
Инструкции
“В рамките на десет минути имате възможност да довършите вашите макети като добавите необходимите детайли за обозначаване на наименованията на органелите и техните функции. Дискутирайте необходимите промени и разпределете задачите помежду си, за да успеете да се справите в дадения срок.”
Обобщение
“Обозначаването на компонентите, изграждащи вашите клетки е важна част от представянето на проектите. То помага за по-доброто визуализиране и усвояване на представената информация.”
Важно!
- Насърчете гимназистите да планират внимателно времето за изпълнението на задачата.
В следващия половин час направете кратка обиколка из “клетъчния град”. За целта учениците трябва да използват своите шаблони за туристически гид на клетъчния град и изработените макети на различни видове клетки.
Всички групи последователно представят макетите си под форма на туристическа обиколка на клетъчния град, в които са разположени определени обекти с ключова роля за неговото функциониране. Посочете ученик от работната група, който да започне обиколката. Той трябва да обясни вида на клетката, след което да покаже избран от него органел и да прочете неговото метафорично представяне от своя шаблон за клетъчен гид. Учениците от работната група се редуват, докато представят всички клетъчни органели, фигуриращи в техния макет. По аналогичен начин посетете клетъчните градове на всички работни групи.
Инструкции
“В следващия половин час ще направим кратка туристическа обиколка в изработените от вас клетъчни градове. За целта всяка работна група ще представи своя макет, като използва метафоричното представяне на клетъчните органели от шаблона за туристически гид на клетъчния град.
Ще дам думата на един от вас, който ще представи вида на клетката на своята група и ще започне туристическата й обиколка с органел по избор. След това ролята на гидове ще приемат другите ученици от работната група и така ще се редуват, докато представят всички клетъчни органели от своя макет. След това ще продължим със следващата работна група.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност установихме, че устройството и разположението на клетъчните органели не е случайно. Всеки от тях има своята важна роля за съществуването на клетките.”
Важно!
- Насърчете гимназистите да проявяват уважение към работата на съучениците си и да не се прекъсват.
В края на часа отделете няколко минути, за да поздравите учениците за свършената работа по проекта. На база извършените дейности, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист:
- четири нови неща, които е научил по време на проекта;
- три неща, които са провокирали интереса му;
- две неща, за които би искал да научи повече;
- едно важно нещо, което ще запомни със сигурност от проекта.
Инструкции
“Сега всеки от вас трябва да отбележи в работния си лист какво ще си “вземе” от този проект - какво е научил, какво му е било интересно и какво ще запомни. Как оценявате представянето си?“
Обобщение
“Поздравявам ви за положените усилия и достойното представяне на вашата работа! С помощта на този проект изследвахме устройството и функциите на клетъчните органели, характерни за различните видове клетки. По един творчески начин установихме, че всеки органел изпълнява важна роля за оцеляването на клетките и правилното й функциониране.”
Важно!
- Насърчете учениците да помислят за ефективността на усвояването на учебния материал посредством творчески дейности. Работи ли за тях този метод на учене?

