Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 100 с преминаване;
- използват свойствата на събирането при пресмятане стойността на числов израз;
- съставят текстови задачи с две пресмятания.
Необходими материали:
- графитни моливи
- работен лист “Истории от фабриката”
Учителят и учениците заедно създават текстова задача, вдъхновена от история във „Фабриката за играчки“, и след това я решават.
Инструкции
- Днес ще съставяме свои текстови задачи, свързани с фабриката за играчки, които са с две пресмятания.
- Представете си, че днес в нашата фабрика за играчки работим по поръчка на магазин. Нека заедно измислим какво ще се случи с някои от играчките.
- Колко играчки роботи да произведем сутринта?
- А колко играчки коли да направим следобед?
- А сега… от склада идват да вземат част от тях. Колко да вземат общо от всички тези играчки?
- Ето, вече имаме историята - това е нашата текстова задача! Сега да решим какъв ще е въпросът към нея? Например: “Колко играчки остават във фабриката?”
- Ще направим съкратен запис:
- сутринта ...
- следобед ...
- от склада взели …
- Търси се: Колко играчки остават във фабриката?
- Нека заедно напишем решението и отговора.
- Виждате, че задачата е с две действия. Първо направихме събиране, после изваждане. Винаги записваме целия израз, за да е ясно в какъв ред пресмятаме.
Обобщение
Виждате, че сами измислихме числата и историята, а после я превърнахме в задача. В следващата част вие по двойки ще измислите своя история от фабриката и ще я запишете с текст и решите с цял числов израз.
Важно!
- Подчертайте, че освен измислена, задачата трябва да бъде и написана като текст.
- Подчертайте важността на реда на действията и на ясния запис.
- Изберете числа, при които и събирането, и изваждането са с преминаване, за да се упражнят учениците. Или поне насочвайте учениците да избират числа, при събирането и изваждането на които, да не се превиши 100.
- Може да използвате картинки на фабрика и играчки, за да направите обогатите историята.
Учениците работят по двойки, за да измислят и запишат своя текстова задача с две действия на тема „Фабриката за играчки“. Правят съкратен запис, а след това записват решението с цял числов израз.
Инструкции
- Сега вие ще станете автори на собствени истории от фабриката за играчки. Работите по двойки.
- Измислете какви играчки ще се правят във вашата фабрика.
- Решете какво ще се случи в историята ви. Дали ще бъде за произведени играчки или за частите на играчките.
- Използвайте двуцифрени числа.
- Задачата ви трябва да се решава с две действия.
- Запишете пълния текст на задачата на работния лист, а под него направете съкратен запис.
- Напишете решение с цял числов израз.
- Намерете отговора и го запишете и с думи.
Обобщение
Видяхме, че можем сами да измислим задачи, които звучат като истински истории от фабриката за играчки. Така тренираме не само смятането, но и умението да създаваме смислени текстове с числа.
Важно!
- Оставате решената задача на дъската, за да служи за пример на учениците.
- Подкрепете двойките, които се затрудняват с формулирането на историята, като им задавате въпроси.
- Насърчавайте използването на разнообразни играчки и геометрични форми за повече въображение.
- Подкрепяйте нестандартни идеи, които се вписват в изискванията за изпълнение на задачата.
Учениците представят своите задачи и решения пред класа. Класът обсъжда решенията, дава идеи и съвети за историите.
Инструкции
- Споделете своята задача и нейното решение.
- Нека всички чуят вашата история от фабриката и да споделят какво мислят - какво им е харесало и има ли нещо, което не е достатъчно ясно.
Обобщение
Днес научихме, че можем да създаваме свои задачи, да ги решаваме и да се забавляваме, докато учим. Това ще ни помогне да сме по-добри математици и разказвачи.
Важно!
- Насърчавайте положителна обратна връзка, поощрявайте креативността и разяснете важността на точния запис и изчисления.
- Дайте възможност на няколко групи да споделят задачите си, ако няма време за всички.
