Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 100 с преминаване;
- използват свойствата на събирането при пресмятане стойността на числов израз.
Необходими материали:
- графитни моливи
- работен лист “Задачи от фабриката”
Учителят представя задача, свързана с производството на играчки, която решават заедно с учениците с помощта на числов израз.
Инструкции
- Представете си, че нашата фабрика произвежда играчки. Сутринта сме произвели 38 кукли, а следобед още 27. После сме продали 46 от тях. Колко кукли са ни останали?
- Първо ще съберем произведените: 38 + 27 = 65.
- После ще извадим продадените: 65 – 46 = 19.
- Ще запишем целия израз така: (38 + 27) – 46 = 19.
- 19 кукли са останали.
- Този час ще решите няколко такива задачи, като записвате решението с цял числов израз и използвате свойствата на събирането, където е възможно, за по-лесно смятане.
Обобщение
Упражняваме се как да решаваме текстови задачи с две действия и да записваме решенията с цял числов израз. Така ще можем да разберем какви и колко играчки се произвеждат във фабриката за играчки.
Важно!
- Използвайте реалистична и забавна история, за да създадете контекст.
- Подчертайте значението на пълния числов израз за подреждане на мисълта.
- Уверете се, че учениците участват в устното обсъждане на всяка стъпка.
Учениците работят по двойки върху работни листове с текстови задачи с две пресмятания и събиране и изваждане до 100 с преминаване. Всички задачи са свързани с броя на произведени и продадени играчки.
Инструкции
- Сега ще работите по двама. Вземете работния лист, прочетете задачите. За всяка задача си направете съкратен запис.
- Запишете решението с цял числов израз.
- В някоя от задачите трябва да използвате такова групиране на числа, че задачата да се сметне по най-лесния начин. Как ставаше това?
- Точно така! Ще съберете първо тези числа, чийто сбор е кръгла десетица - 30, 40, 50 и т.н.
Обобщение
Тренирахме как да записваме решенията с цял числов израз и да прилагаме свойствата на събирането, за да работим по-бързо и точно.
Важно!
- Наблюдавайте дали учениците записват решението с цял числов израз и дали използват правилно свойствата на събирането.
- При необходимост насочвайте с въпроси.
- Насърчавайте работата в екип - нека всеки ученик има роля и участва в решаването на задачите.
Учениците споделят решението на задачите, като проверяват записа на числовия израз и използването на свойствата на събирането.
Инструкции
- Да проверим как записахте числовите изрази на задачите.
- Използвахте ли някое свойство на събирането? Къде?
Обобщение
Научихме, че можем да стигнем до верния отговор по различни начини, но записът на цял числов израз подрежда стъпките в задачата и ни дава възможност да използваме свойствата на събирането.
Важно!
- Използвайте този момент за затвърждаване на уменията за решаване на текстови задачи с цял числов израз.
- Дайте възможност на учениците да споделят стратегии при решаване на задачите.
