Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 100 с преминаване; 
  • намират дължина на страна на триъгълник по дадени обиколка и дължините на другите две страни.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • илюстрация на играчка от геометрични фигури (от урок 1)
  • фигура триъгълник (от играчката) 
  • работен лист “Намиране на страна”
Коя е липсващата част?
5 минути
Въведение

Учителят показва картинка на играчка и една част от нея - триъгълник с липсваща страна и известна обща обиколка. Децата предполагат как можем да открием липсващата дължина.

Инструкции

- Вижте модела на играчка. Да вземем тази част от нея, която е под формата на триъгълник. Знаем колко е цялата ѝ обиколка и колко са дълги две от страните ѝ. Как можем да разберем колко е дължината на третата страна? Нека помислим заедно. Какво знаем за обиколка на геометрична фигура?

Обобщение

Видяхме, че липсваща страна можем да намерим, ако извадим сбора на другите две от обиколката. Сега ще упражним това.

Важно!

  • Използвайте нагледен, забавен пример, за да ангажирате вниманието.
  • Насочвайте с въпроси, без да давате готово решение.
  • Насърчавайте учениците да участват с различни предложения.

Материали за дейността

Откриваме липсващата част
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки с работен лист, на който намират липсваща страна по дадени други две и обиколка.

Инструкции

- Сега ще трябва да намираме страни на фигури, които са части от играчки. 

- Първо ще направим един пример заедно на дъската. Ще използваме формулата “Обиколка е равна сбор на всички страни”.

- Щом знаем обиколката и две от страните, ще намерим третата, като съберем известните страни и извадим получения сбор от обиколката. Да видим примера.

Пример (на дъската с чертеж):
Триъгълник
Обиколка = 48 см
Страна 1 = 17 см
Страна 2 = 19 см
Решение: 48 – (17 + 19) = 48 – 36 = 12 см
Липсващата страна е 12 см.

- Сега по двойки решете задачите в работния лист. На всяка фигура е дадена обиколката и дължините на две от страните. Намерете липсващата страна.

- Когато сте готови, оцветете фигурите, за да изглеждат като части от играчки

Обобщение

Видяхме, че можем да намерим липсваща страна, ако знаем обиколката и другите две страни. Работата по двойки ни помогна да се уверим, че можем да прилагаме този метод и сами, и заедно.

Важно!

  • При примера на дъската покажете чертеж и решавайте стъпка по стъпка.
  • Обяснете, че е важно първо да се съберат известните страни, а после да се извадят от обиколката.
  • Подпомагайте двойките, които се затрудняват със събиране и изваждане с преминаване.
  • Насърчавайте сътрудничество между учениците – да проверяват взаимно изчисленията си.

Материали за дейността

Готовите фигури
10 минути
Рефлексия

Учениците представят готовите си решения и „проверяват“ дали страните на фигурите на играчките са правилно измерени, като сравняват резултатите.

Инструкции

- Сега сравнете вашите отговори с тези на съседите си. 

- Ако има разлика, обсъдете къде може да е станала грешка. 

- След това заедно ще проверим правилните решения.

Обобщение

Днес намерихме липсващите страни на фигурите на играчките. Научихме, че когато знаем обиколката и две от страните, винаги можем да открием третата, като извадим сбора на известните страни от обиколката.

Важно!

  • Използвайте този момент за затвърждаване на алгоритъма за намиране на липсваща страна.
  • Похвалете точността и старанието.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.