Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовавават основните видове клетъчни органели;
  • дефинират следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
  • посочват примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
  • описват функциите на отделните органели;
  • посочват взаимовръзките между клетъчните органели;
  • откриват прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки.
Най-важният органел
10 минути
Дискусия

В началото на часа направете кратък дебат на тема “Най-важният органел”. Дайте на учениците три минути, в които всеки да определи кой според него е най-необходимият на клетката органел. Всяко предложение следва да бъде подкрепено с научни аргументи. За целта учениците могат да използват съставения за домашна работа туристически гид, както и записките си от предходните дейности по проекта. Когато времето изтече, посочете ученик, който да започне дебата. Дайте думата на останалите ученици за възражения и алтернативни предложения.

Инструкции

“Ще започнем днешния час с кратка дискусия. В рамките на три минути всеки от вас трябва да помисли кой е най-важният клетъчен органел. Потърсете аргументи в подкрепа на твърдението си в работните листове и туристическия гид, който съставихте за домашна работа. Когато времето изтече ще избера един от вас, който ще открие дебата. След това останалите ще имат възможност да изкажат възражения или да предложат алтернативни предложения.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност установихме, че не е толкова лесно да се определи кой органел е най-важен за клетката. Всеки от тях има важна роля за оцеляването и правилното й функциониране.”

Важно!

  • Насърчете гимназистите да проявяват уважение към работата на съучениците си и да не се прекъсват.

Материали за дейността

Създаване на 3D модел на клетка
30 минути
Творческа задача

На база вече проведените дейности по проекта, учениците от всяка работна група трябва да създадат триизмерен модел на растителна, животинска или бактериална клетка. За целта те могат да използват материали по избор, като изискването към тях е да бъдат рециклируеми. Размерът на всеки от макетите трябва да бъде около 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина. В края на дейността трябва да имате поне по един макет от всеки вид клетки - растителни, животински и бактериални, като всяка работна група изработва само по един макет.

Инструкции

“В следващия половин час всяка работна група трябва да изработи макет на растителна, животинска или бактериална клетка. За целта можете да използвате рециклируеми материали по избор, като крайните размери на клетката трябва да бъдат: 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина. Разполагате с ограничено време, затова разпределете задачите помежду си, така че всеки ученик в групата да изработи поне по един клетъчен органел.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност представихме нагледно усвоените знания за клетъчните органели и устройството на различните видове клетки. Освен това се научихме да работим в екип и да разпределяме различните дейности помежду си, за да можем да изпълним задачите си в дадения срок.”

Важно!

  • Следете работата на учениците и им помагайте, ако срещат затруднения.
  • Насърчете учениците да си разпределят работата - всеки член на групата да изработва различен клетъчен органел.

Материали за дейността

Затваряне
5 минути
Групова работа

Поздравете учениците за добре свършената работа по проекта. В оставащите пет минути от часа възложете на работните групи да помислят как могат да подобрят своите макети и да обозначат по подходящ начин вида на клетъчните органели и функциите, които изпълняват в клетката. За целта те могат да си помагат с работните листове и шаблона за “Туристически гид на клетъчния град”.

Инструкции

“В оставащите пет минути помислете как можете да подобрите своите макети. Трябва да обозначите органелите по такъв начин, че да става ясно тяхното наименование и функцията, която изпълняват. Можете да си помогнете с работните листове и шаблони от предходните дейности. 

Съставете списък с материали или компоненти, които да добавите към макетите си в следващия час.”

Обобщение

“Тази дейност ще ни помогне за по-доброто представяне на направените макети, като ги направи по-ясни и информативни.”

Важно!

  • Насърчете учениците да помислят за опростен, но ясен начин за обозначаване на органелите (например символи, показващи функциите на отделните органели).

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.