Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните видове клетъчни органели;
- дефинират следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
- посочват примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
- откриват прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки.
Необходими материали:
- Микроскопи;
- Трайни микроскопски препарати на растителни и животински клетки;
- Работен лист за “Клетъчно бинго”;
- Лист с примерни метафори;
- Шаблон за “Туристически гид на клетъчния град”.
За начало проверете как са се справили учениците с възложената домашна работа - да се асоциират с един от клетъчните органели и да опишат неговото устройство и функции.
Изберете няколко ученици, които да споделят с класа информацията за своя органел и да обяснят по какво си приличат с него.
Инструкции
“За домашна работа всеки от вас трябваше да проучи по един клетъчен органел, с който по някакъв начин си приличат. Сега ще дам възможност на няколко ученици да представят своята работа.”
Обобщение
“Благодаря на всички за положените усилия и добре свършената работа! С помощта на тази дейност установихме, че клетъчните органели не са просто някакви микроскопични частици. Те изпълняват разнообразни функции и имат важна роля за оцеляването на организма.”
Важно!
- Изберете ученици, които са писали за различни клетъчни органели. Така ще можете да припомните характерните особености на по-голям брой органели.
Разделете класа по екипи и раздайте на учениците по един работен лист за “Клетъчно бинго”. В него учениците ще намерят списък с клетъчни органели, които трябва да открият в трайни микроскопски препарати от растителни клетки, животински клетки и бактериални колонии.
За целта всяка работна група ще има нужда от микроскоп, с помощта на който да открие органелите от своя списък. Учениците откриват органелите от списъка в микроскопските препарати, отбелязват вида на клетката и описват как изглеждат органелите.
Инструкции
“Сега ще се разделим в екипи и всяка работна група ще изследва няколко микроскопски препарата, съдържащи различни видове клетки. Трябва да откриете в тях органелите от работния лист, в който ви раздадох.
За всеки органел отбележете със свои думи как точно изглежда той в конкретния микроскопски препарат. Работете внимателно с микроскопите и се редувайте да откривате обектите от списъка.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност видяхме как изглеждат на практика изучаваните клетъчни органели. Установихме също, че някои клетъчни органели се срещат само в определен вид клетки, докато други могат да бъдат локализирани във всички наблюдавани клетки.”
Важно!
- Отделете няколко минути да припомните на учениците как точно работи микроскопа.
- Раздайте им трайни микроскопски препарати от растителни клетки, животински клетки и бактерии.
- Следете работата на групите и осигурявайте необходимата подкрепа, ако срещат затруднения.
Материали за дейността
В края на часа отделете няколко минути, за да обсъдите направените наблюдения.
- В какви клетки са открити различните органели от работния лист?
- Изглеждат ли по начина, по който учениците са очаквали?
- Кои органели са най-лесно различими под микроскоп и кои - най-трудно?
- Има ли органел, който учениците не са успели да открият?
- По какво се различават растителните, животинските и бактериалните клетки?
Инструкции
“Сега ще дискутираме направените от вас наблюдения. Ще обсъдим разликите между отделните видове клетки и откритите в тях органели. Ще проверим също дали има органели, с които се затруднихте или не успяхте да откриете.”
Обобщение
"Днес изследвахме как изглеждат на практика клетъчните органели и проверихме в какви клетки може да бъде открит всеки от тях. Поздравявам ви за добре свършената работа!"
Важно!
- Насърчете учениците да споделят своите открития, като същевременно проявяват уважение към работата на съучениците си.
Материали за дейността
За домашна работа възложете на учениците да създадат кратък туристически гид на клетъчния град, в която обясняват функциите на органелите чрез метафори. На база характерните особености на всеки органел и функциите, които изпълнява в клетките, учениците трябва да го опишат като елемент от типичната градска инфраструктура. Примерни метафори за основните клетъчни органели можете да намерите в примерния списък.
Например митохондриите могат да бъдат сравнени с електрическа станция, апаратът на Голджи - с пощенска станция, а хлоропластите - със соларни панели. Избраната от учениците аналогия трябва да бъде обяснена и научно аргументирана.
Възложете на учениците също да осигурят за следващия час материали, с които могат да изработят макети на клетки със съдържащите се в тях клетъчни органели. Работните групи могат да използват рециклируеми материали по избор, като имат предвид, че размерът на макетите трябва да бъде около 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина.
Инструкции
“За домашна работа всеки от вас трябва да си представи, че клетката представлява един голям град, в който се намират множество различни обекти. Ще влезете в ролята на туристически гид, който развежда туристи в клетъчния град.
Представете клетъчните органели като обекти в града. Изберете подходящи аналогии според функциите, които изпълняват в клетката. Ще ви раздам по един шаблон за изработване на туристически гид на клетъчния град, с помощта на който да изпълните домашната работа.
Ще е необходимо да подготвите още нещо за следващия час: материали, с които да изработим макети на клетки със съдържащите се в тях клетъчни органели. Може да донесете различни материали по ваш избор, като имайте предвид, че размерът на макетите трябва да бъде около 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина.”
Обобщение
“С помощта на тази творческа дейност ще затвърдим ролята и значимостта на всеки от клетъчните органели за правилното функциониране на клетките.”
Важно!
- Насърчете учениците да използват записките си от предходните дейности, за да изберат най-подходяща метафора за всеки от органелите.


