Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните видове клетъчни органели;
  • дефинират следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
  • посочват примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
  • откриват прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки.

Необходими материали:

  • Микроскопи;
  • Трайни микроскопски препарати на растителни и животински клетки;
  • Работен лист за “Клетъчно бинго”;
  • Лист с примерни метафори;
  • Шаблон за “Туристически гид на клетъчния град”.
Ако бях органел щях да бъда…
10 минути
Въведение

За начало проверете как са се справили учениците с възложената домашна работа - да се асоциират с един от клетъчните органели и да опишат неговото устройство и функции.

Изберете няколко ученици, които да споделят с класа информацията за своя органел и да обяснят по какво си приличат с него.

Инструкции

“За домашна работа всеки от вас трябваше да проучи по един клетъчен органел, с който по някакъв начин си приличат. Сега ще дам възможност на няколко ученици да представят своята работа.”

Обобщение

“Благодаря на всички за положените усилия и добре свършената работа! С помощта на тази дейност установихме, че клетъчните органели не са просто някакви микроскопични частици. Те изпълняват разнообразни функции и имат важна роля за оцеляването на организма.”

Важно!

  • Изберете ученици, които са писали за различни клетъчни органели. Така ще можете да припомните характерните особености на по-голям брой органели.
Клетъчно бинго
25 минути
Практическа задача

Разделете класа по екипи и раздайте на учениците по един работен лист за “Клетъчно бинго”. В него учениците ще намерят списък с клетъчни органели, които трябва да открият в трайни микроскопски препарати от растителни клетки, животински клетки и бактериални колонии.

За целта всяка работна група ще има нужда от микроскоп, с помощта на който да открие органелите от своя списък. Учениците откриват органелите от списъка в микроскопските препарати, отбелязват вида на клетката и описват как изглеждат органелите.

Инструкции

“Сега ще се разделим в екипи и всяка работна група ще изследва няколко микроскопски препарата, съдържащи различни видове клетки. Трябва да откриете в тях органелите от работния лист, в който ви раздадох.

За всеки органел отбележете със свои думи как точно изглежда той в конкретния микроскопски препарат. Работете внимателно с микроскопите и се редувайте да откривате обектите от списъка.” 

Обобщение

“С помощта на тази дейност видяхме как изглеждат на практика изучаваните клетъчни органели. Установихме също, че някои клетъчни органели се срещат само в определен вид клетки, докато други могат да бъдат локализирани във всички наблюдавани клетки.”

Важно!

  • Отделете няколко минути да припомните на учениците как точно работи микроскопа.
  • Раздайте им трайни микроскопски препарати от растителни клетки, животински клетки и бактерии.
  • Следете работата на групите и осигурявайте необходимата подкрепа, ако срещат затруднения.

Материали за дейността

Дискусия
5 минути
Дискусия

В края на часа отделете няколко минути, за да обсъдите направените наблюдения.

  • В какви клетки са открити различните органели от работния лист?
  • Изглеждат ли по начина, по който учениците са очаквали?
  • Кои органели са най-лесно различими под микроскоп и кои - най-трудно?
  • Има ли органел, който учениците не са успели да открият?
  • По какво се различават растителните, животинските и бактериалните клетки?

Инструкции

“Сега ще дискутираме направените от вас наблюдения. Ще обсъдим разликите между отделните видове клетки и откритите в тях органели. Ще проверим също дали има органели, с които се затруднихте или не успяхте да откриете.”

Обобщение

"Днес изследвахме как изглеждат на практика клетъчните органели и проверихме в какви клетки може да бъде открит всеки от тях. Поздравявам ви за добре свършената работа!"

Важно!

  • Насърчете учениците да споделят своите открития, като същевременно проявяват уважение към работата на съучениците си.

Материали за дейността

Възлагане на домашна работа
5 минути
Самостоятелна работа

За домашна работа възложете на учениците да създадат кратък туристически гид на клетъчния град, в която обясняват функциите на органелите чрез метафори. На база характерните особености на всеки органел и функциите, които изпълнява в клетките, учениците трябва да го опишат като елемент от типичната градска инфраструктура. Примерни метафори за основните клетъчни органели можете да намерите в примерния списък.

Например митохондриите могат да бъдат сравнени с електрическа станция, апаратът на Голджи - с пощенска станция, а хлоропластите - със соларни панели. Избраната от учениците аналогия трябва да бъде обяснена и научно аргументирана.

Възложете на учениците също да осигурят за следващия час материали, с които могат да изработят макети на клетки със съдържащите се в тях клетъчни органели. Работните групи могат да използват рециклируеми материали по избор, като имат предвид, че размерът на макетите трябва да бъде около 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина.

Инструкции

“За домашна работа всеки от вас трябва да си представи, че клетката представлява един голям град, в който се намират множество различни обекти. Ще влезете в ролята на туристически гид, който развежда туристи в клетъчния град.

Представете клетъчните органели като обекти в града. Изберете подходящи аналогии според функциите, които изпълняват в клетката. Ще ви раздам по един шаблон за изработване на туристически гид на клетъчния град, с помощта на който да изпълните домашната работа.

Ще е необходимо да подготвите още нещо за следващия час: материали, с които да изработим макети на клетки със съдържащите се в тях клетъчни органели. Може да донесете различни материали по ваш избор, като имайте предвид, че размерът на макетите трябва да бъде около 40 см ширина х 30 см височина х 30 см дълбочина.”

Обобщение

“С помощта на тази творческа дейност ще затвърдим ролята и значимостта на всеки от клетъчните органели за правилното функциониране на клетките.”

Важно!

  • Насърчете учениците да използват записките си от предходните дейности, за да изберат най-подходяща метафора за всеки от органелите.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.