Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.
Необходими материали:
- таблети/компютри с достъп до Canva;
- готовата презентация на учениците.
Кратка дискусия за уменията за устно представяне - яснота, емоция, контакт с публиката. Учениците дават примери за добро говорене от собствения си опит.
Инструкции
“Ученици, днес ни предстои най-вълнуващата част от нашия проект: да подготвим представянето си така, че да грабнем вниманието на нашите слушатели. Затова започваме с един важен въпрос: Когато някой говори, какво ви кара да го слушате с интерес?
Сега ще си поговорим за това как да бъдем добри разказвачи. Ще запишем най-важните неща на флипчарт лист.
А след това нека опитаме да ги приложим! Ще се разделим по групи и всяка група ще изтренира представянето на своя слайд от презентацията.”
Обобщение
Учениците научават как да говорят уверено и изразително, за да грабнат вниманието на публиката. Това ще им помогне да представят своя проект по въздействащ и запомнящ се начин.
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да се включат, като създадете спокойна и подкрепяща атмосфера;
- Давайте примери за изразително говорене (интонация, паузи, усмивка, контакт с очите). Използвайте хумор и похвала, за да повишите увереността на децата.
Материали за дейността
Учениците работят по групи. Завършват финалните елементи от презентацията и разпределят последователността на представянето.
Инструкции
“Време е да довършим нашата Великденска презентация! Готови ли сте?
Всяка група сега отваря своята част на презентацията. Погледнете внимателно – има ли нещо, което още трябва да се добави или дооформи?
Необходимо е да решите кой кога излиза, какво казва и кой сменя слайда. Представянето ви е като малка театрална сцена - важна е и подредбата ви на сцената, и думите, и усмивките!”
Обобщение
Учениците затвърдиха уменията си за екипна работа, финализираха съдържанието и оформлението на своята презентация и разпределиха ролите.
Важно!
- Следете времето, за да може всяка група да репетира;
- Окуражавайте позитивна и градивна обратна връзка между учениците;
- Помогнете при технически или организационни затруднения.
Материали за дейността
Учениците получават обратна връзка от учителя и връстниците си. Правят финални уточнения по презентацията.
Инструкции
“Ученици, презентациите ви вече са почти готови, а сцената ви чака! Но преди да я превземем, има още нещо много важно: последната обща проверка и малко обратна връзка.
Спомняте ли си как говорихме за това какво прави едно представяне силно и вълнуващо?
Сега ще направим нещо съвсем просто и полезно. Всяка група ще има още веднъж възможност да представи кратко част от своята презентация - дори само няколко изречения. Останалите ще бъдат нашата публика и ще споделят какво им е харесало най-много и какво би могло да се подобри.
Не забравяйте – даваме добри съвети, не се критикуваме. Помагаме си един на друг, за да успеем заедно!
Ако е необходимо добавете последните щрихи, и… презентацията е готова за голямата си премиера!”
Обобщение
Учениците осъзнават, че всяко представяне става по-добро, когато се вслушат в мнението на своите съученици и работят като екип.
Важно!
- Обърнете внимание на индивидуалния принос на всеки ученик. Формулирайте конкретни и позитивни насоки;
- Насърчавайте саморефлексията: “Как се чувствах при представянето?“, “Какво мога да подобря?“.