Структурата на презентацията “Великден през думите, песните и сърцата ни“
Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.
Необходими материали:
- идеи за интерактивни елементи в презентация;
- компютри или таблети с достъп до Canva;
- шаблон за презентация (по желание)
- флипчарт лист.
Учениците обсъждат какво желаят да включат в своята презентация и как да подредят информацията така, че тя да разказва вълнуваща история за Великден.
Инструкции
“Ученици, днес ще започнем вълнуваща дейност - ще помислим как най-добре да разкажем историята за Великден в презентация. Ще обсъдим какво вече сме научили и как можем да го подредим така, че да е интересно и разбираемо за хората, които ще ни гледат - родители, учители, приятели. Какво трябва да направите:
- Пригответе всички свои материали – тетрадки, рисунки, изречения, снимки, бележки от предходните уроци.
- Ще работите в групи по 4-5. Обсъдете заедно как ще разкажете историята на Великден в една обща презентация, изготвена от класа? Помислете и обсъдете:
- С какво ще започнем?
- Какво е най-важно да покажем?
- Какво ще бъде интересно за хората, които ни гледат?
- С какво желаем да завършим?
- Запишете на лист няколко идеи. Не е нужно всичко да е готово, важното е да имате план. Може да използвате схеми, стрелки или картинки, за да покажете реда на слайдовете.
Историята за Великден не е само за яйца и козунаци, тя е и за доброта, надежда, семейство и вяра. Презентацията ни трябва да е като подарък за хората, нека е цветна, жива и разказана с нашите думи и рисунки.”
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да формулират целта на своята презентация. Те осъзнават, че добрата структура разказва история, която ангажира и трогва публиката.
Важно!
- Разделете класа по групите, в които учениците са работили предходния час. Може да използвате мисловна карта на дъската за събиране на общи идеи, така че в готовата презентация да няма повтарящи се слайдове. Всяка група ще отговаря за определен слайд в общата презентация;
- Насочвайте вниманието към това какво послание искат да предадат учениците;
- Ако децата имат по-ограничен опит с изготвянето на презентации, предложете шаблон, по който да работят.
Учениците подреждат събраните материали в логическа структура, слайд по слайд. Разпределят ролите си и решават какви елементи ще включи всеки слайд.
Инструкции
“Ученици, вече събрахме толкова много интересни неща - анализирахме стихотворение, запознахме се красотата на думите в народната песен, разказвахме за великденските традиции, рисувахме, играхме сценки… Сега е време всичко това да подредим в нашата презентация. Готови ли сте?
Представете си, че презентацията ни е като книга, която ще “прочетем“ пред родители и гости. Всяка страница - всеки слайд - трябва да разказва част от историята за Великден. Как мислите, с какво трябва да започнем?
Предложения на учениците, които учителят записва на флипчарт лист.
Ще следваме тази структура, която ще видите и на дъската. Сега във вашите групи ще прегледате всичко, което сте събрали - текстове, рисунки, снимки, послания. И ще изберете:
- Кои слайдове ще правите
- Какво ще има във всеки от тях
- Кой ще отговаря за кой слайд
По преценка на учителя и според спецификата на класа, разпределението на дейностите по групи може да се направи от самия преподавател.
Важно е да следвате следните изисквания:
- кратки текстове
- добре подредени елементи
- ясна идея на всеки слайд.
Имате 20 минути. В края всяка група ще сподели какво ще има в нейните слайдове.”
Обобщение
Учениците се учат да създават структуриран, логически подреден текст в дигитален формат. Развиват умения за подбор, сътрудничество и представяне на смислено съдържание.
Важно!
- Окуражете учениците да използват различни визуални елементи. Помогнете при нужда от технически насоки за подреждане на слайдовете;
- Подсещайте за връзката между текст и изображение - всичко трябва да говори на една тема.
Класът обсъжда как да направят презентацията интерактивна - чрез въпроси, звук, движения или изненада за публиката.
Инструкции
“Ученици, презентацията ви вече има чудесна структура - ясно сте подредили отделните слайдовете, знаете кой какво ще представя. Сега идва време за малка… вълшебна съставка.
Интерактивност!
Как можем да направим презентацията такава, че публиката да се усмихва, да участва и да запомни всичко, което им разкажем? Вие не просто правите презентация - вие създавате преживяване за публиката.
Вашата задача е в екипа си да изберете един или повече интерактивни елемента, които ще добавите към слайда си.
Ще раздам на всяка група разпечатан лист с идеи за интерактивни елементи. Как да работите с него:
- Изберете интерактивна идея.
- Обсъдете кой ще я представи и къде да я сложите в слайда.
- Ако използвате QR код - ще ви покажа как да го създадете и къде да го поставите. Ако сте качили рисунката в Padlet, Canva или Google Drive – ще направим линк и ще го превърнем в QR код. Публиката ще може да го сканира с телефон и да види творбата ви.
Имате 10 минути, за да изберете интерактивен елемент и да го добавите в слайда. Помнете - най-силните послания са простички, но идват от сърце. Готови ли сте?”
Обобщение
Учениците осмислят как да представят културна и емоционална тема по достъпен, ангажиращ и творчески начин. Урокът завършва с чувство за съзидание и очакване.
Важно!
- Предварително разпечатайте листа с идеи за интерактивни елементи в презентация;
- Насърчавайте различни видове интерактивност – емоционална, визуална, звукова;
- Запишете предложенията на дъската и оставете всяка група да избере едно за включване;
- Обърнете внимание на реакциите – кое наистина би впечатлило публиката?

