Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • изразяват предпочитания към художествени текстове;
  • интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.

Необходими материали:

  • кутия с листчета (думи и изрази от двата текста);
  • текст на стихотворението “Срещу Великден” от Ран Босилек;
  • текст “На Великден” – Българска народна песен;
  • лист с обяснения на непознати думи;
  • бял картон с надпис “Словесен венец”; 
  • цветни листчета;
  • флумастери;
  • флипчарт листове.
Открий думата!
10 минути
Игра

Учениците играят интерактивна игра с думи и изрази от стихотворението и песента, в която търсят символи, чувства и действия, свързани с Великден. Играта провокира интерес, мислене и подготвя за задълбочен прочит на текстовете.

Инструкции

Ученици, сега ще играем играта "Открий великденската дума“. В тази кутия има листчета с думи и изрази от двете произведения, с които се запознахме предходния час. Някои са буквални (напр. слънце, венец, коса), а други – символични (напр. празник светъл, засмени цветя, ран босилек).

Един ученик тегли листче, прочита думата, а останалите трябва:

  • Да кажат от кой текст е - от стихотворението или от песента;
  • Да обяснят какво символизира или какво ни подсказва за Великден.

Хайде да опитаме първо заедно: "Празник светъл и велик“ – от кой текст е? От "Срещу Великден“ на Ран Босилек. Какво изразява? Че Великден е радостен и важен ден, свързан със светлината и доброто.”

Обобщение

Учениците се запознават с ключови думи и символи от двата текста. Това им помага да разпознават художествения език и да вникнат по-дълбоко в смисъла на произведенията в следващите дейности.

Важно!

  • Предварително подгответе кутия и нарежете листчета с думи от предложения файл;
  • Насочвайте учениците с допълнителни въпроси;
  • На дъската може да групирате думите по теми (природа, чувства, обичай).

Материали за дейността

Великденските картини оживяват
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи и създават драматизация на избрани моменти от текстовете чрез жест, интонация и движение. След това избират думи, които според тях най-добре изразяват духа на празника.

Инструкции

Учителят в началото на дейността разделя класа на 2 групи, а всяка от тях на няколко по-малки екипа с по 3-4 ученици. Във всяка малка група се разпределят роли.

Ученици, в тази дейност ще работите в две големи групи:

Група 1, вие ще пресъздадете (разкажете без думи) стихотворението "Срещу Великден“.

Група 2, вашата задача е да вдъхнете живот на народната песен "На Великден“.

Всяка от големите групи ще се раздели на няколко по-малки екипа с 3-4 ученици. Какво трябва да направите в своите малки групи?

  • Прочетете внимателно вашия текст.
  • Изберете 3-4 реда, които ви се струват най-въздействащи.
  • Представете тези редове чрез жест, поза, глас или движение, без да ги четете - останалите трябва да познаят кой момент от текста показвате!

След това всеки ученик ще избере по 3 думи, които най-ярко показват какво е Великден според текста, по който работите (напр. буден, цветен, златен) и ще ги запише на edno цветнo листче. Ще подредим цветните листчета в “Словесен венец” от картон.”

Обобщение

Учениците разбират, че думите могат да "оживяват“, когато ги усетим с тяло, глас и емоция. Те се докосват до посланията на двата текста не само чрез прочит, но и преживяват словесните картини.

Важно!

  • Разделете класа на групи с по 3-4 ученици. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy или поставете цветни лентички на всеки чин - учениците с един и същи цвят образуват един екип. Може да предложите роли във всяка малка група (например: Четец - избира строфите, с които да работи групата, Водещ - ръководи обсъждането и задава насочващи въпроси, Актьори - отговарят за пресъздаване чрез жест или поза).
  • Насърчавайте артистичността и сътрудничеството. При нужда, помогнете с обяснения на сложни думи: лик, увила, накитила, хорото;
  • За изработването на “Словесния венец” ще ви трябва изрязан кръг от флипчарт или голям бял картон, лепило, цветни листчета за учениците. След като децата запишат избраните от тях думи, залепете думите върху кръга, като добавите в центъра подходящ надпис (например: “Нашият клас разказва за Великден с думи и цветове“). Като декорация може да добавите изрязани хартиени яйца, слънца, върбови клонки или други великденски символи.
  • Направете снимка на крайния продукт с учениците около него - ще я включите във финалната презентация.

Материали за дейността

Моето великденско изречение
10 минути
Творческа задача

Учениците избират 2–3 думи от таблото и съставят изречение, което изразява тяхното лично великденско настроение или послание.

Инструкции

Погледнете “Словесния венец” с великденските думи, които събрахме заедно. Изберете 2 или 3, които най-много ви харесват или ви карат да се усмихвате.

Съставете с тях изречения, в които се усеща духа на Великден. Например:

Сутринта е ясна и тиха, а златният месец бавно отстъпва място на слънцето.
Момичето украсило косите си с невен и ран босилек и бърза към хорото.

Запишете изреченията във вашите тетрадки.”

Обобщение

Учениците изразяват лично отношение към текста чрез творчество. Те усещат празника като нещо свое и близко, а думите, които избират, ще допълнят общата великденска атмосфера на класа.

Важно!

  • Насърчавайте кратки, но изразителни изречения;
  • Предложете рамка: "Великден е...“, "На Великден…“, "Когато звънят камбаните…“
  • Ако има време, няколко ученици могат да прочетат изреченията си на глас.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.