Създаваме карта на пиратски остров
Раздел
Събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване;
- използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина;
- чертаят правоъгълник и квадрат в квадратна мрежа;
- решават текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- ножици и лепила
- бели и цветни листове
- листове с квадратна мрежа А3 (може и А4) – за всяка група
Учителят въвежда учениците в задачата – създаване на карти на пиратски остров, върху която ще скрият съкровища и ще чертаят пътеки с измервания и изчисления.
Инструкции
- "Днес ще бъдете истински пирати! Ще работите в екипи и ще създадете карта на ваш пиратски остров. Ще трябва да включите пътеки, фигури, рисунки и разбира се – съкровища!
- За да бъде открито съкровището ви, трябва да измислите загадка - задача със събиране или изваждане с числата до 20 или текстова задача.
- Готови ли сте, пирати?"
Обобщение
"Разбрахме какво ще правим днес – ще работим в екипи от пирати, които трябва да направят тайна карта! Ще използваме всичко, което вече знаем – и ще го приложим като истински откриватели!"
Важно!
- Използвайте вълнуващ тон и историите от предишните уроци.
- Припомнете накратко какви знания ще използват – геометрични фигури, чертане, измерване, събиране и изваждане до 20, решаване на текстови задачи.
- Подгответе екипите за работа – напомнете правилата за работа в група.
Учениците създават карта, разделени на екипи. Чертаят пътеки с отсечки, включват геометрични фигури, измерват разстояния в сантиметри и скриват съкровища чрез задачи.
Инструкции
- "Първо ще се разделите в групи по трима. Всеки екип ще получи лист с квадратчета за вашата карта.
- Включете различни геометрични фигури (например: пещера – триъгълник, скала – квадрат и др.). Чертайте с линия и молив
- Начертайте пътеки с отсечки. Измерете ги с линийка и запишете дължините им.
- Изберете място за съкровището и го скрийте под текстова задача или задача със събиране/изваждане. Залепете листче отгоре. На всяка спирка от картата - пещера, палма, островче, слагайте задача-загадка, скрита под листче.
- Уверете се, че картата ви е ясна, цветна и приключенска! Имате 20 минути време за работа."
Обобщение
"Вие създавате много интересни карти! Измервахте, рисувахте фигури, измисляхте задачи и скрихте съкровища! Днес бяхте истински пирати и показахте, че можете да работите заедно и да прилагате наученото!"
Важно!
- Напомняйте как се чертае и измерва с линийка.
- Подпомагайте учениците, които се затрудняват с формулировката на задачите.
- Следете за равнопоставено участие на всички в екипа.
- Окуражавайте творчески решения.
- При необходимост предоставете още време за работа на групите.
Материали за дейността
Всеки екип накратко представя какво включва неговата карта и кои основни елементи са изпълнили.
Инструкции
- "Нека всеки екип да погледне картата си.
- Огледайте какви елементи сте включили – колко пътеки, какви фигури, какво съкровище и как се стига до него.
- Проверете задачата дали е написана така, че да може да се реши.
- Помислете има ли нещо, което може да допълните или оправите.
- Не разкривайте отговора на задачата на другите – това ще е изненада за следващия път! Тогава всеки отбор ще представи картата си."
Обобщение
"Браво, пирати! Днес направихте много интересни карти. Следващия път ще ги покажете пред другите и ще ги предизвикате да открият съкровището!"
Важно!
- Минете през всички групи и давайте кратка обратна връзка, като насочвате учениците да помислят, ако някъде се налага редактиране.
- Насърчавайте активно споделяне от всички в екипите.
- Подгответе учениците, че на следващия урок ще разкриват съкровищата и ще представят картата си по-обстойно пред останалите.
