Раздел

Тела и вещества

Времетраене

50 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават и описват свойствата на водата и въздуха;
  • обясняват трите агрегатни състояния на веществата;
  • демонстрират знания чрез практически дейности и обяснения;
  • работят в екип и споделят наблюдения и заключения.

Необходими материали:

  • пространство за трите станции
  • надписи за всяка станция – “Станция 1: Свойства на водата”, “Станция 2: Свойства на въздуха”, “Станция 3: Агрегатни състояния”.
  • лед, вода, пластмасови бутилки (с въздух)
  • балон 
  • метална лъжица
  • Работен лист “Какво научихме за водата, въздуха и състоянията на веществата”
  • таймер
  • лабораторно оборудване – чаши, пластмасови съдове, термометър, свещи, кухненска везна
  • чинийки
Какво предстои?
5 минути
Въведение

Учителят приветства учениците и гостите и ги запознава с това, които предстои.

Инструкции

Приветствайте учениците.

  • "На финала на работата по този вдъхновяващ проект, дойде време да покажете всичко, което открихте и научихте. Днешният урок ще бъде по-специален и освен, че ще имаме публика, вие ще имате възможност да преминете през него по един интерактивен начин.
  • Ще се разпределите по екипи, така както сте седнали по колонки. Всеки екип получава работна станция със задачи:
  1. Станция 1: Свойства на водата;
  2. Станция 2: Свойства на въздуха;
  3. Станция 3: Агрегатни състояния.
  • В края на урока ще обобщим всичко, до което сте достигнали като заключения, а също така, ще имате възможност да покажете своите изследователски дневници. Публиката от своя страна ще има право да ви задава въпроси, ако има нужда от допълнителни уточнения."

Обобщение

"Научихте как ще протече работата по екипи, какви са задачите на всяка станция и какво се очаква от вас като изследователи и презентатори. Това ще ви помогне да влезете в ролята си, да сте мотивирани и уверени в представянето на наученото, както и да си припомните основните цели на проекта."

Важно!

  • Подгответе трите станции с ясно обозначени материали и задачи.
  • Разпределете учениците така, че във всяка група да има ученик, който уверено чете и обяснява.

Материали за дейността

Работа по станции
25 минути
Групова работа

Разделени на екипи, учениците работят по станции, на които провеждат различни експерименти, демонстрирайки наученото по време на проекта.

Инструкции

Дайте инструкции за работа.

  • "Времето ви за работа на всяка станция е точно 7 минути, в които ще трябва да попълните работния лист, който се намира на станцията. 
  • Когато минутите изтекат, ще чуете звуков сигнал, който ще ви извести, че трябва да се придвижите към следващата станция. Ще се придвижвате по посока на часовниковата стрелка. 
  • За да се вместите в краткото време, с което разполагате, разпределете ролите в отбора - един, който да записва; двама, които провеждат експериментите, 1-2, които помагат за изводите/заключенията.
  • За да изпълните задачите на вашата станция, вие трябва:
  1. Да проведете демонстрацията;
  2. Да попълните краткия работен лист;
  3. Да се подготвите да споделите с класа какво открихте."

Обобщение

"Работата по станции ни помогна да затвърдим знанията си за свойствата на водата, въздуха и агрегатните състояния чрез наблюдение и изводи от реални опити. Научихме как да работим в екип, да разпределяме роли и да представяме резултати ясно и отговорно. Това ни подготвя за обобщението на проекта и за ситуации извън класната стая, в които е важно да мислим критично и да си сътрудничим."

Важно!

  • Подгответе на всяка станция необходимите материали за експерименти, както и достатъчен брой работни листове.
  • Добре е да обясните на всеки отбор към коя станция трябва да премине след края на времето за работа на първа станция.
  • Поддържайте ритъма и следете времето с таймер – дайте 7 минути на всяка станция.

Материали за дейността

Представяне на резултатите от експериментите
20 минути
Презентация

Учениците представят резултатите от работата си по станциите. Всеки екип споделя своите наблюдения, изводи и попълнени работни листове. Публиката (гости и съученици) има възможност да задава въпроси. След всички представяния следва обобщение на наученото.

Инструкции

Завършете часа с представяне на резултатите.

  • "Всеки екип ще има 3–4 минути, за да представи своята работа по една от станциите. Използвайте попълнените работни листове и опишете:
  1. Какво направихте?
  2. Какви резултати/наблюдения получихте?
  3. Какви изводи направихте?
  • Опитайте се да използвате научните термини, които сте научили.
  • След всяко представяне, публиката може да задава въпроси за уточнение или коментар.
  • Накрая ще направим обобщение – какво ни показаха всички експерименти за свойствата на веществата и техните състояния."

Обобщение

"Днес обобщихме какво научихме за водата, въздуха и състоянията на веществата. Видяхме как се проявяват техните свойства чрез опити и обяснения. Това знание ще ни помогне да разбираме природните явления около нас и е основа за бъдещи уроци по природни науки."

Важно!

  • Поддържайте ритъма и следете времето с таймер – дайте 5 минути за всяко представяне (вкл. въпроси).
  • Подпомагайте с въпроси, ако някой екип се затруднява да изрази наблюденията си.
  • Включете финално обобщение, в което учениците заедно формулират основните научени изводи.
  • Насърчавайте учениците да използват научените понятия (например: течност, газ, изпарение, въздух има обем и маса и др.)

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.