Раздел
Тела и вещества
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават и описват основни свойства на водата;
- провеждат и описват прости експерименти с вода;
- записват наблюдения и изводи в научен дневник.
Необходими материали:
- Дневник на изследователя – “Свойства на водата”
- прозрачна чаша (1 на двойка)
- купа с вода
- камъчета
- лед
- различни по форма и големина съдове за вода
- кухненска везна
- салфетка
- хранителна боя
- сол/захар
- фенерче (по възможност)
- цветни моливи
Учениците провеждат наблюдение над чаша с вода и лед. Формулират хипотези за това какви свойства има водата и какво ще се опитат да открият днес.
Инструкции
Покажете на учениците чаша с вода и подгответе кубче лед.
- "Ето че уверено вървим към финала и на тази проектна задача. Днес ще си говорим за свойствата на водата, а първото ви предизвикателство вече е пред вас.
- Пред вас има чаша с вода и с кубче лед. Какво виждате?
- Как се държи водата?
- Какво се случва с леда?
- Днес ще проучим:
- Има ли форма водата?
- Има ли тегло?
- Как се движи?
- Променя ли се?
- Формулирайте свое предположение: Какви свойства има водата според вас?"
Обобщение
"Водата е нещо, с което се сблъскваме всеки ден, но рядко се замисляме какво я прави толкова специална. Днес ще се опитаме да открием някои от нейните тайни чрез експерименти."
Важно!
- Покажете предварително чаша с вода и поставете в нея кубче лед.
- Насочете учениците да използват сетивата си – какво виждат, чуват, усещат.
- Провокирайте мислене чрез въпроси, без да търсите готови отговори.
Учениците работят по двойки и провеждат серия от експерименти, за да изследват свойствата на водата. Те записват наблюдения и изводи в своя работен лист, който ще бъде част от научния им дневник.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист Дневник на изследователя - “Свойства на водата”.
- "Време е за експерименти! Ще работите по двойки и ще изпробвате 5 различни свойства на водата. Ще провеждаме заедно експериментите. Наблюдавайте внимателно. След всеки експеримент ще имате 5 минути, за да запишете:
- Какво направихме?
- Какво наблюдавахме?
- Какъв извод направихме?"
Експеримент 1: Има ли водата форма?
- "Напълнете чаша и купа с вода. Сравнете формата ѝ в различните съдове. Какво забелязвате?"
Експеримент 2: Има ли водата тегло?
- "Сложете празна чаша върху везната и измерете. После налейте вода и сравнете. Променя ли се теглото?"
Експеримент 3: Може ли водата да се движи?
- "Сложете сгънат лист кухненска хартия между две чаши – едната с цветна вода, другата прозрачна. Единият край на хартията да е потопен в цветната вода, а другият - в чашата с чиста вода. Какво се случва след 5 минути?"
Експеримент 4: Разтваря ли се всичко във вода?
- "Добавете поотделно сол и камъчета в чаши с вода. Какво се случва? Кое се разтвори?"
Експеримент 5: Променя ли се водата при понижаване на температурата?
- "Поставете няколко кубчета лед в купа. Какво се случва с времето? Можете ли да ускорите топенето?"
Обобщение
"Научихме, че водата може да променя формата си, има тегло, може да се движи и променя състоянието си. Не всичко се разтваря във вода – и това я прави интересен обект за изследване."
Важно!
- Разделете учениците на двойки и раздайте по един комплект с материали. Подгответе работните листове. Може да наредите необходимите материали преди началото на часа, за да спестиге време.
- Насочвайте с въпроси като: „Какво виждате?“, „Как се променя водата?“
- Оставете време за попълване на наблюденията след всеки експеримент.
Учениците записват едно свое наблюдение или извод в дневника си и го илюстрират. Споделят с класа какво ги е изненадало най-много. Учителят прави обобщение на наученото.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Отворете последната част на страницата от днешния експеримент. Запишете едно изречение, започващо така: „Днес разбрах, че водата…“
- Нарисувайте символ, който ви напомня за едно от свойствата ù.
- Кой иска да сподели своето откритие с класа?"
Обобщение
"Водата е навсякъде около нас – и днес открихме, че тя има много интересни свойства. Остава ни едно последно предизвикателство - да проведем много специален открит урок, на който ще представите постиженията от вашата научна и експериментална работа."
Важно!
- Оставете време учениците да довършат своята страница в дневника.
- Насърчете споделянето – дайте думата на няколко ученици.
- Обобщете с визуално представяне на ключовите свойства на водата.
