Раздел

Тела и вещества

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • назовават и описват основни свойства на водата;
  • провеждат и описват прости експерименти с вода;
  • записват наблюдения и изводи в научен дневник.

Необходими материали:

  • Дневник на изследователя – “Свойства на водата”
  • прозрачна чаша (1 на двойка)
  • купа с вода
  • камъчета 
  • лед
  • различни по форма и големина съдове за вода
  • кухненска везна
  • салфетка
  • хранителна боя
  • сол/захар
  • фенерче (по възможност)
  • цветни моливи
Какво (не) знаем за водата?
5 минути
Въведение

Учениците провеждат наблюдение над чаша с вода и лед. Формулират хипотези за това какви свойства има водата и какво ще се опитат да открият днес.

Инструкции

Покажете на учениците чаша с вода и подгответе кубче лед. 

  • "Ето че уверено вървим към финала и на тази проектна задача. Днес ще си говорим за свойствата на водата, а първото ви предизвикателство вече е пред вас.
  • Пред вас има чаша с вода и с кубче лед. Какво виждате? 
  • Как се държи водата? 
  • Какво се случва с леда? 
  • Днес ще проучим:
  1. Има ли форма водата?
  2. Има ли тегло?
  3. Как се движи?
  4. Променя ли се?
  • Формулирайте свое предположение: Какви свойства има водата според вас?"

Обобщение

"Водата е нещо, с което се сблъскваме всеки ден, но рядко се замисляме какво я прави толкова специална. Днес ще се опитаме да открием някои от нейните тайни чрез експерименти."

Важно!

  • Покажете предварително чаша с вода и поставете в нея кубче лед. 
  • Насочете учениците да използват сетивата си – какво виждат, чуват, усещат. 
  • Провокирайте мислене чрез въпроси, без да търсите готови отговори.

Материали за дейността

Изследване на водата
30 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки и провеждат серия от експерименти, за да изследват свойствата на водата. Те записват наблюдения и изводи в своя работен лист, който ще бъде част от научния им дневник.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист Дневник на изследователя - “Свойства на водата”.

  • "Време е за експерименти! Ще работите по двойки и ще изпробвате 5 различни свойства на водата. Ще провеждаме заедно експериментите. Наблюдавайте внимателно. След всеки експеримент ще имате 5 минути, за да запишете:
  1. Какво направихме?
  2. Какво наблюдавахме?
  3. Какъв извод направихме?"

Експеримент 1: Има ли водата форма?

  • "Напълнете чаша и купа с вода. Сравнете формата ѝ в различните съдове. Какво забелязвате?"

Експеримент 2: Има ли водата тегло?

  • "Сложете празна чаша върху везната и измерете. После налейте вода и сравнете. Променя ли се теглото?"

Експеримент 3: Може ли водата да се движи?

  • "Сложете сгънат лист кухненска хартия между две чаши – едната с цветна вода, другата прозрачна. Единият край на хартията да е потопен в цветната вода, а другият - в чашата с чиста вода. Какво се случва след 5 минути?"

Експеримент 4: Разтваря ли се всичко във вода?

  • "Добавете поотделно сол и камъчета в чаши с вода. Какво се случва? Кое се разтвори?"

Експеримент 5: Променя ли се водата при понижаване на температурата?

  • "Поставете няколко кубчета лед в купа. Какво се случва с времето? Можете ли да ускорите топенето?"

Обобщение

"Научихме, че водата може да променя формата си, има тегло, може да се движи и променя състоянието си. Не всичко се разтваря във вода – и това я прави интересен обект за изследване."

Важно!

  • Разделете учениците на двойки и раздайте по един комплект с материали. Подгответе работните листове. Може да наредите необходимите материали преди началото на часа, за да спестиге време.
  • Насочвайте с въпроси като: „Какво виждате?“, „Как се променя водата?“ 
  • Оставете време за попълване на наблюденията след всеки експеримент.

Материали за дейността

Откритията ни за водата
5 минути
Рефлексия

Учениците записват едно свое наблюдение или извод в дневника си и го илюстрират. Споделят с класа какво ги е изненадало най-много. Учителят прави обобщение на наученото.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Отворете последната част на страницата от днешния експеримент. Запишете едно изречение, започващо така: „Днес разбрах, че водата…“
  • Нарисувайте символ, който ви напомня за едно от свойствата ù.
  • Кой иска да сподели своето откритие с класа?"

Обобщение

"Водата е навсякъде около нас – и днес открихме, че тя има много интересни свойства. Остава ни едно последно предизвикателство - да проведем много специален открит урок, на който ще представите постиженията от вашата научна и експериментална работа."

Важно!

  • Оставете време учениците да довършат своята страница в дневника. 
  • Насърчете споделянето – дайте думата на няколко ученици. 
  • Обобщете с визуално представяне на ключовите свойства на водата.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.