Раздел
Тела и вещества
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават трите агрегатни състояния – твърдо, течно и газообразно;
- свързват свойствата на веществата с ежедневни наблюдения;
- започват да водят научен дневник с наблюдения и изводи.
Необходими материали:
- три прозрачни съда – бутилка с вода, буркан с лед, буркан с въздух или балон
- Щафета “Твърдо, течно или газообразно”
- бели листове/тетрадки/папки за дневник
- етикети за заглавие на дневника
- цветни моливи или флумастери
- надписи “твърдо”, “течно”, “газообразно”
Учениците се въвличат в темата чрез интерактивно наблюдение на три съда - с вода, лед и въздух. Те правят предположения какво виждат, като формулират първични хипотези за различните видове вещества.
Инструкции
Поставете пред класа три прозрачни съда - един с лед, един с вода, един с въздух (например балон).
- "Какво виждате пред себе си?
- Хайде да опишем какво забелязваме – какво има в бурканите?
- Всички ли са еднакви?
- Какво бихте казали, ако ви попитам: заемат ли формата на съда, в който се намират?
- Можем ли да ги докоснем?
- А да ги помиришем?
- Нека запишем вашите идеи. Всичко, което казвате, ще ни помогне да открием тайната на това как е устроен светът около нас."
Обобщение
"Започнахме с тази дейност, за да забележим, че веществата около нас могат да изглеждат и да се “държат” по различен начин. Това ще ни помогне да ги разпознаем и проучим по-добре в предстоящите дейности."
Важно!
- Покажете трите съда един по един, за да фокусирате вниманието на учениците.
- Насочвайте учениците с въпроси така, че да извлекат разликите във формата, обема и всички характеристики на трите агрегатни състояния.
- Стимулирайте изразяване на предположения, без да оценявате като вярно или грешно.
Учениците започват своя личен "Дневник на младия изследовател". Те създават заглавната страница, правят илюстрации и записват първите си наблюдения и хипотези.
Инструкции
Преминете към създаването на дневниците.
- "Днес започваме създаването на вашия научен дневник. Това ще бъде вашето специално тефтерче, в което ще записвате наблюдения, идеи, въпроси и дори открития!
- Знаете ли какво всъщност правят изследователите?
- Защо тяхната работа е важна? Как изглежда един изследовател?
- Ето, в такива ще се превъплътите и вие в следващите седмици, докато работим по тази проектна задача. А ваш верен помощник на всяка крачка от изследователското ви приключение, ще бъде вашият ЛИЧЕН дневник. Можете да му измислите заглавие – например “Дневникът на младия изследовател”, “Тайнственият свят на Материята” или нещо друго по ваш избор.
- На първата страница ще направим рисунка на трите буркана, които видяхме по-рано. Под всяка рисунка напишете с думи какво има вътре и какво забелязахте – студено ли беше, мърда ли се, каква форма има. Накрая, в малко облаче, напишете какво е вашето предположение, или вашата научна хипотеза - защо трите буркана изглеждат различно?"
Раздайте на учениците листове във формат А4 и ги инструктирайте да използват първия лист, за да оформят корица на своя изследователски дневник по модела:
- Заглавие;
- Име на изследователя;
- Клас;
- Предмет.
Обяснете на учениците:
- "Сега само можете да оформите основата на кроицата, а у дома или в часовете за самоподготовка, можете да украсите с рисунки, стикери, печати или по друг начин, който ви харесва.
- В рамките на часа се фокусирайте върху попълването на първата страница от дневника, където трябва да нарисувате трите буркана (и балон) и да запишете какво сте наблюдавали по въпросите:
- Заема ли формата на съда, в който е поставено?
- Има ли постоянен обем?
- Деформира ли се?
- Може ли да тече?
- Лесно ли се свива?"
Обобщение
"Поставихме началото на създаването на вашия дневник, който ще ви съпровожда през всяко изследване. Направихте първите си стъпки като малки учени – наблюдавахте, записахте и си зададохтв въпроси. Това е началото на нашето голямо научно приключение."
Важно!
- Подгответе предварително бели листове, папки или тетрадки, които ще служат като дневник.
- Обърнете внимание, че на този етап не се очаква научна точност, а изразяване на първи идеи и наблюдения.
Учениците групират различни вещества по техните състояния (твърдо, течно, газообразно) чрез щафетна игра.
Инструкции
Разделете класа на два отбора. За всеки отбор подставете надписи "твърдо", "течно", "газообразно" (на листове или на дъската).
- "За следващата дейност ще се разделим на два отбора. Всички, които са с четен номер в класа са в първи отбор, а всички, които са нечетен номер са от втори отбор.
- Тук, близо до дъската, ще откриете две купчинки с картинки на различни предмети. Вие ще трябва да вземете онова, което ви се падне и да го разпределите в една от категориите “твърдо”, “течно” или “газообразно”.
- Играта е щафетна, така че когато е готов ученикът, който сега е на ред, тръгва следващият. Накрая ще сверим, дали отговорите, които сте дали, са верни."
Обобщение
"Научихме, че различни вещества можем да разпознаем по това дали имат форма, обем или се разливат. Това ще ни помогне в следващите експерименти, когато ще наблюдаваме как веществата могат да се променят."
Важно!
- Направете картонени табелки с надписи "твърдо", "течно", "газообразно".
- Разпечатайте предварително картинките с предметите, чието агрегатно състояние трябва да определят децата.
- Уверете се, че децата не се увличат прекалено много в състезателния елемент на играта и не започват да губят фокус от основната цел - проверка на знанията.
Учениците провеждат кратка устна рефлексия – какво ново научиха, какво ги изненада и какво очакват да научат в следващия час.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- "На финала на днешния урок, ми се иска да обърнем поглед към онова, което преживяхте и направихте. Какво ново научихте днес, което досега не сте знаели или не сте се замисляли, че знаете?
- Имаше ли нещо, което ви изненада?
- Какво още искате на научите по темата за телата, веществата и агрегатните състояния?"
Обобщение
"Вие вече сте едни истински малки изследователи! Поздравявам ви за усърдната работа! Продължаваме със същия хъс и дух и в следващия час."
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.
