Създавам и проверявам: текстова задача с езикова клопка

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
  • правилно употребяват определителен член при съществителни имена от ж.р. ед.ч., завършващи на -т или -щ;
  • пишат правилно числителните имена.

Необходими материали:

  • работен лист “Бинго с числителни имена” и списък с примерни изречения за учителя
  • бели листове за записване на текстовите задачи
  • речници – хартиени или електронни
  • цветни моливи
  • флипчарт лист
Бинго с числителни имена
10 минути
Игра

Игра за преговор на числителните имена – учениците получават бинго-карти с различни числителни имена, които трябва да открият при четене на изречения.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще започнем часа с една забавна игра – тя се казва Бинго с числителни имена! Чували сте за бинго, нали? Само че нашето е специално – в него участват числителните имена, които вече познаваме.
  • Вашата задача ще бъде да слушате внимателно всяко изречение, което ще ви прочета. Във всяко от тях има скрито едно числително име – то може да е бройно (като "две", "седем", "осем") или редно (като "втори", "трети", "десети").
  • Сега ще ви раздам бинго-карти, на които има 9 различни числителни имена. Когато чуете число, което е написано на вашата карта, просто го оградете или сложете тикче до него.
  • Веднага щом запълните цял ред, цяла колона или диагонал – извикайте високо БИНГО! Тогава ще спрем и ще проверим дали наистина имате печеливша комбинация."

Обобщение

Чрез играта учениците си припомнят видовете числителни имена и затвърдяват способността си да ги разпознават. Това е основа за създаване на текстови задачи в следващата дейност.

Важно!

  • Прочетете изреченията с ясна интонация, без да акцентирате изкуствено върху числителните имена, за да насърчите внимателното слушане.
  • Наблюдавайте реакциите на учениците – при нужда обяснете какъв е видът на числителното име, за да затвърдите знанията в движение.
  • Поощрете участниците с дребна награда или аплодисменти, когато има „бинго“ – това ще създаде игрово настроение.
  • Позволете на повече ученици да постигнат „бинго“, като продължите играта след първия победител – може да има 2–3 кръга.
  • Свържете играта с граматичната тема, като в края зададете въпрос: „Какъв беше видът на числителните в изреченията? Познахте ли ги лесно?“

Материали за дейността

Автори на задачи с езиков капан
20 минути
Работа по двойки

Учениците съставят кратки текстови задачи, в които използват числителни имена и съществителни от мъжки род, ед. ч. с пълен или кратък определителен член. Работят по двойки, разменят задачите си и откриват езикови клопки.

Инструкции

  • "Ученици, сега е време вие да се превърнете в автори! Ще работите по двойки. Всеки екип ще състави по две кратки текстови задачи, подобни на тези, които решаваме в час по математика. В задачата трябва да има:
  1. числителни имена (напр. „пет“, „осем“, „втори“);
  2. съществителни имена от мъжки род, ед. ч., което е членувано (например: „учителят“, „чадъра“);
  3. съществително име от женски род, ед.ч., завършващо на -т или -щ, което е членувано (например: “нощ”, “радост”)
  4. и една малка езикова клопка – нарочно допусната грешка в членуването или в употребата на числителното име.
  • След като напишете задачите, ще ги размените с друга двойка. Другият екип трябва да прочетат текстовете, да открие клопките и да ги поправи. 
  • След това ще върнете задачата обратно и ще обсъдите дали са открити всички допуснати грешки. Накрая добавете илюстрация към текстовите задачи и ги решете.
  • Може да използвате речник."

Обобщение

Чрез създаване и редактиране на текстови задачи учениците прилагат знанията си за членуване и числителни в практичен и творчески контекст. Учат се да откриват и обясняват граматични грешки, развивайки езиковата си наблюдателност.

Важно!

  • Дайте 1-2 примерни текста на задачи:

На първия ред в киносалона седели четирима ученика. След тях влезли още две семейства, всяко с по три деца.

Колко деца има вече в салона?

(Клопката е в „ученика“ – трябва да бъде форма за лице в мъжки род, мн.ч.: „ученици“.)

В музейното хранилище се съхраняват осем меча. Експертът взел мечът, който бил най-добре запазен.

Колко меча останали в  хранилището?

(Клопката е „мечът“ – неправилен пълен член, трябва да е „меча“, тъй като не е подлог.)

  • Припомнете проверката за пълен/кратък член чрез заместване с „той“.
  • Следете дали в задачите има ясна езикова структура и смисъл.
  • Поощрете използването на редни числителни, когато е подходящо.
  • Ако учениците се затрудняват – предложете начална рамка (напр. „На пазара имало...“).
  • Насърчавайте партньорска помощ и аргументиране при редакцията.
Открий грешката!
10 минути
Презентация

Избрани двойки представят задачите си пред класа. Останалите ученици откриват и обсъждат езиковите клопки. Провежда се кратко обобщение на наученото.

Инструкции

  • "Чудесна работа, ученици! Сега ще чуем няколко от вашите текстови задачи. Вашата задача като слушатели е внимателно да откриете езиковата клопка – т.е. граматическата грешка, която съзнателно е оставена в текста.
  • Ако забележите грешка – вдигнете ръка и обяснете какво е сбъркано и защо. След всяка задача ще обсъдим заедно:
  1. Какво числително име е използвано?
  2. Как е употребен определителният член – пълен или кратък?
  3. Как трябва да се напише правилно?"

Обобщение

Учениците прилагат умения за езиков анализ в реална комуникативна ситуация. Развиват увереност в представяне и в аргументирано изразяване на мнение. Това ги подготвя за създаването на собствени текстове с езикова точност.

Важно!

  • Подберете задачи с различни типове клопки – едни с грешен определителен член, други с грешно числително име.
  • Давайте думата на различни ученици, насърчавайте кратко обяснение.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.