Фигурите оживяват – начало на нашето геометрично приключение
Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават видовете триъгълници според страните;
- назовават елементите на триъгълника, включително и бедро и основа на равнобедрен триъгълник;
- чертаят в квадратна мрежа геометричните фигури правоъгълник и квадрат по зададени размери и триъгълник по дадени върхове.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- листове с квадратна мрежа
- листчета с инструкции за чертане
- примерни маски, направени от геометрични фигури
Учителят представя на учениците идеята за проектното приключение - ще създадат маски и ще изиграят представление с геометрични герои.
Инструкции
- "Представете си, че фигурите оживяват и започват да говорят. Какво според вас биха казали за себе си?
- Днес започваме едно специално пътешествие. Представете си, че геометричните фигури – квадрат, правоъгълник, триъгълник – оживяват! Те могат да говорят, да се движат и да играят роли. Нашата задача е да им помогнем да излязат на сцена и да разкажат своите истории.
- През следващите уроци ще научим техните тайни – колко страни имат, каква обиколка имат, как изглеждат. След това ще изработим маски и ще направим представление, в което всеки от вас ще бъде герой-фигура. Накрая ще поканим публика и ще им покажем нашия спектакъл – Геометрични герои."
Обобщение
"Този проект е пътешествие, в което ще съчетаваме математика и творчество. Крайната ни цел е театрално представление с маски, в което ще покажете знанията си по геометрия."
Важно!
- Покажете примерни маски, направени от геометрични фигури.
- Говорете образно и с ентусиазъм – използвайте думи като „пътешествие“, „приключение“, „сцена“, за да събудите любопитството.
- Насърчете учениците да се включват активно и да споделят първи идеи.
Учениците получават листче с тайна инструкция за фигура, която трябва да начертаят в квадратна мрежа по дадени страни и да намерят обиколката. След това я представят по двойки.
Инструкции
- "С тази дейност ще си припомните как се чертаят геометрични фигури по дадени страни и как се намира обиколката им, като използвате различни стратегии – събиране или умножение.
- Всеки от вас ще получи листче с тайна задача (например „Начертай квадрат със страна 5 см“ или „Начертай правоъгълник със страни 3 см и 6 см“).
- Начертайте фигурата в квадратната мрежа.
- Измерете повторно страните и намерете обиколката.
- Споделете резултата с вашия съсед, като кажете: „Аз съм … (фигура). Имам …(брой) страни. Обиколката ми е … см/дм.“"
Обобщение
"Упражнихме умения за измерване и намиране на обиколка. Това ни подготвя за следващия етап – изработване на маски и реплики за представлението."
Важно!
- Подгответе предварително различни листчета със задачи (разнообразие от квадрати, правоъгълници и триъгълници).
- Разпределете ги случайно – така всеки ученик ще има различна фигура. В зависимост от броя ученици в класа, може на някои да се паднат едни и същи фигури.
- Ако учениците Ви работят бързо, дайте им по няколко листчета с инструкции за чертане.
- Обикаляйте из класната стая и наблюдавайте дали учениците измерват правилно и съдействайте при нужда. Насърчавайте ги да използват умножение, където е възможно.
- Насърчавайте ги да говорят уверено, когато представят фигурата си пред някой друг.
Учениците избират коя фигура биха искали да представят в проекта и я описват с едно изречение.
Инструкции
- "Помислете коя геометрична фигура най-много ви харесва и за ролята на коя бихте си направили маска.
- Кажете “Аз съм… (квадрат, триъгълник, правоъгълник), защото …” и обяснете с едно-две изречения защо сте избрали точно тази фигура. Може да споделите нещо за страните, ъглите или просто защото ви харесва формата."
Обобщение
"С тази дейност показахме, че всяка фигура има своите особености и че всяка е важна. Освен да измерваме, чертаем и изчисляваме, ние можем и да мислим за фигурите като герои с характер. Това ще ни помогне, когато започнем да подготвяме нашите маски и роли за представлението."
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да споделят, без да бързате – важно е да се чуе всяко мнение.
- Ако някой се затруднява, задайте насочващи въпроси: „Коя фигура ти беше най-лесна за чертане?“, „Коя ти изглежда най-красива?“, „С коя би искал да играеш роля в представлението?“


