Раздел

Таблично умножение и деление

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • намират обиколка на триъгълник, квадрат и правоъгълник по различен начин; 
  • намират страна на геометрична фигура по дадена обиколка и друга страна.

Необходими материали:

  • изследователските папки 
  • картинки на части от растения във формата на геометрични фигури
  • работен лист “Измерваме природните форми”
Какво можем да измерим?
10 минути
Въведение

Учителят показва части от растения във формата на геометрични фигури и заедно с учениците обсъждат как могат да се намерят техните страни или обиколки с помощта на умножение.

Инструкции

  • "Ще ви покажа различни части от растения във формата на геометрични фигури.
  • На коя геометрична фигура ви напомня формата?
  • Ако знаем страните й, как можем да намерим обиколката й?
  • А как можем да намерим една от страните й, ако знаем другите и обиколката на фигурата?
  • Как можем по-бързо да намираме обиколка на фигури, които имат еднакви страни?
  • Когато фигурата има еднакви страни, можем да съберем всички страни или да умножим една от тях по броя им. Така смятането става по-бързо и лесно.
  • Сега един пример: Имаме квадрат със страна 5 см. Как да намерим обиколката му със събиране? А с умножение?
  • Ако съберем всички страни: 5 + 5 + 5 + 5 = 20 см. Ако използваме умножение: 5 × 4 = 20 см.
  • Резултатът е един и същ, но вторият начин е по-бърз.

(Покажете чертеж на правоъгълник със страни 8 см и 3 см.) 

  • Как да намерим обиколката му със събиране и с умножение?
  • Събиране: 8 + 3 + 8 + 3 = 22 см.
  • Умножение: (8 × 2) + (3 × 2) = 16 + 6 = 22 см."

Обобщение

"В природата можем да открием фигури, които познаваме от геометрията, и да изчислим техните обиколки. Ако страните им са еднакви, можем да използваме умножение."

Важно!

  • Изберете примери, които имат ясна форма – листа с триъгълна или правоъгълна форма, саксийки с квадратна основа.
  • Насочвайте учениците да свързват реални обекти с геометрични фигури.
  • Уверете се, че разбират как се намира обиколка и страна по дадени обиколка и друга страна.
  • Насърчавайте ги да използват умножение при намиране на обиколка на фигури с еднакви страни.

Материали за дейността

Измерваме природните форми
15 минути
Работа по двойки

В групи по двама учениците намират обиколка и страна по дадена обиколка и друга страна.

Инструкции

  • "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи. Те изискват да намирате обиколка на фигури и липсваща страна, при дадени обиколката и друга страна.
  • При намиране на обиколката, ако страните са еднакви – умножете. Ако не – съберете или използвайте умножение за двойките еднакви страни.
  • Работете в екип и си помагайте."

Обобщение

"Упражнихме как да намираме обиколка на фигури и как да откриваме липсваща страна, като използваме знанията си за действията умножение, деление, събиране и изваждане."

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват умножение и деление, където е възможно.
  • Напомняйте им в решението да записват мерната единица.
  • Насочвайте с въпроси, ако се затрудняват.

Материали за дейността

Финален кръг на обиколките
10 минути
Рефлексия

Учениците сравняват и проверяват своите решения от работния лист, като обсъждат различните начини за намиране на обиколка.

Инструкции

  • "Хайде заедно да проверим решенията на задачите.
  • Къде беше възможно да използвате умножение и деление? Беше ли по-бързо решението така?
  • След проверката на гърба на листа заедно нарисувайте нещо от днешния ден - част от задача, нещо свързано с природата или което ви е впечатлило от урока.
  • Приберете листа в папката си."

Обобщение

"Видяхме, че можем да намираме обиколка по няколко начина с помощта на четирите основни математически действия."

Важно!

  • Подчертайте връзката между умножението и намирането на обиколка при еднакви страни.
  • Насърчавайте учениците да обяснят как са стигнали до отговора.
  • Обърнете внимание, ако някой е използвал свойствата на умножението.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.