Класифицираме и храним животните
Раздел
Таблично умножение и деление
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават таблиците за умножение и за деление;
- извършват действията умножение с 0 и деление на 0 с число;
- разграничават четно от нечетно число (според делимостта им на две);
- правят проверка на делението с умножение.
Необходими материали:
- изследователските папки
- задачи за четене от учителя “Четни и нечетни”
- работен лист “Сметки с животни”
Учениците определят дали дадени растения или животни са четни или нечетни, като учителят обяснява проверката чрез деление на 2.
Инструкции
- "Хайде да си припомним какво знаем за четните и нечетните числа. Ще назовавам примери от природата – растения и животни.
- Вашата задача е бързо да покажете дали броят е четен или нечетен - при вдигнати два пръста: четно, при вдигнат един пръст: нечетно. След това ще научим как можем да проверим четността чрез деление на 2.
(Прочетете примерите от задачите за четене от учителя “Четни и нечетни”.)
- Четните числа са тези, които можем да разделим на две равни групи, без да остане нищо допълнително. Нечетните числа не могат да се разделят на две равни групи – винаги остава една единичка.
- Мислете за четните числа като за „двойки, които се получават точно“ и за нечетните като „двойки, но с една останала единичка“."
Обобщение
"В природата можем да срещнем и четен, и нечетен брой неща. Днес се научихме как да ги разпознаваме и да проверяваме дали са делими на две."
Важно!
- Използвайте разнообразни примери, включително и малки числа, за да е по-ясно на децата.
- Подчертайте, че четността се определя по делимостта на числото на две.
Учениците получават задачи с брой животни и количество храна. Те проверяват четността на броя животни, изчисляват общото количество храна и използват умножение и деление.
Инструкции
- "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи.
- Имате даден по един пример от всяка задача, по който да се ориентирате.
- В първата задача трябва да определите дали броят на животните е четен или нечетен - 6 кози. 6 се дели на 2 точно, което означава, че 6 е четно число.
- Във втората задача са дадени същите животни и храната, която изяжда едно животно. 1 коза изяжда 3 ябълки. Ние имаме 6 кози - 6 кози по 3 ябълки прави общо 18 ябълки.
- Четете хубаво условията на следващите задачи. Ако имате нужда, правете си рисунки или чертежи."
Обобщение
"Когато знаем как да смятаме с умножение и деление, можем да решим и задачи от реалния живот - например колко храна да приготвим за животните."
Важно!
- Обикаляйте и насочвайте с въпроси ученици, които се затрудняват.
- Насърчавайте работата в екип.
Материали за дейността
Учениците споделят по един пример и показват как са пресметнали храната, след което прибират листовете в папките си.
Инструкции
- "Сега идва ред да споделим. Всеки екип ще сподели решението на една от задачите, а другите отбори ще си сверяват. Когато разказвате, обяснете как проверихте дали броят на животните е четен или нечетен.
- След проверката на гърба на листа заедно нарисувайте нещо от днешния ден - част от задача, нещо свързано с природата или което ви е впечатлило от урока.
- Приберете листовете си в папките си."
Обобщение
"Днес бяхме изследователи на природата и използвахме математиката, за да броим и разпределяме. Научихме как да смятаме бързо и да проверяваме резултатите си."
Важно!
- Ако няма време да проверите всички задачи, подбирайте различни примери, за да има разнообразие в представянето.
- Напомнете на учениците да подредят материалите си в папките.

