Раздел

Таблично умножение и деление

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават таблиците за умножение и за деление;
  • извършват действията умножение с 0 и деление на 0 с число; 
  • разграничават четно от нечетно число (според делимостта им на две);
  • правят проверка на делението с умножение.

Необходими материали:

  • изследователските папки 
  • задачи за четене от учителя “Четни и нечетни”
  • работен лист “Сметки с животни
Можем ли да познаем?
10 минути
Въведение

Учениците определят дали дадени растения или животни са четни или нечетни, като учителят обяснява проверката чрез деление на 2.

Инструкции

  • "Хайде да си припомним какво знаем за четните и нечетните числа. Ще назовавам примери от природата – растения и животни.
  • Вашата задача е бързо да покажете дали броят е четен или нечетен - при вдигнати два пръста: четно, при вдигнат един пръст: нечетно. След това ще научим как можем да проверим четността чрез деление на 2.

(Прочетете примерите от задачите за четене от учителя “Четни и нечетни”.)

  • Четните числа са тези, които можем да разделим на две равни групи, без да остане нищо допълнително. Нечетните числа не могат да се разделят на две равни групи – винаги остава една единичка.
  • Мислете за четните числа като за „двойки, които се получават точно“ и за нечетните като „двойки, но с една останала единичка“."

Обобщение

"В природата можем да срещнем и четен, и нечетен брой неща. Днес се научихме как да ги разпознаваме и да проверяваме дали са делими на две."

Важно!

  • Използвайте разнообразни примери, включително и малки числа, за да е по-ясно на децата.
  • Подчертайте, че четността се определя по делимостта на числото на две.

Материали за дейността

Сметки с животни
15 минути
Работа по двойки

Учениците получават задачи с брой животни и количество храна. Те проверяват четността на броя животни, изчисляват общото количество храна и използват умножение и деление.

Инструкции

  • "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи.
  • Имате даден по един пример от всяка задача, по който да се ориентирате. 
  • В първата задача трябва да определите дали броят на животните е четен или нечетен - 6 кози. 6 се дели на 2 точно, което означава, че 6 е четно число.
  • Във втората задача са дадени същите животни и храната, която изяжда едно животно. 1 коза изяжда 3 ябълки. Ние имаме 6 кози - 6 кози по 3 ябълки прави общо 18 ябълки.
  • Четете хубаво условията на следващите задачи. Ако имате нужда, правете си рисунки или чертежи."

Обобщение

"Когато знаем как да смятаме с умножение и деление, можем да решим и задачи от реалния живот - например колко храна да приготвим за животните."

Важно!

  • Обикаляйте и насочвайте с въпроси ученици, които се затрудняват.
  • Насърчавайте работата в екип.

Материали за дейността

Събираме нашите открития
10 минути
Рефлексия

Учениците споделят по един пример и показват как са пресметнали храната, след което прибират листовете в папките си.

Инструкции

  • "Сега идва ред да споделим. Всеки екип ще сподели решението на една от задачите, а другите отбори ще си сверяват. Когато разказвате, обяснете как проверихте дали броят на животните е четен или нечетен.
  • След проверката на гърба на листа заедно нарисувайте нещо от днешния ден - част от задача, нещо свързано с природата или което ви е впечатлило от урока.
  • Приберете листовете си в папките си."

Обобщение

"Днес бяхме изследователи на природата и използвахме математиката, за да броим и разпределяме. Научихме как да смятаме бързо и да проверяваме резултатите си."

Важно!

  • Ако няма време да проверите всички задачи, подбирайте различни примери, за да има разнообразие в представянето.
  • Напомнете на учениците да подредят материалите си в папките.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.