Раздел

Таблично умножение и деление

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия умножение и деление; 
  • познават таблиците за умножение и за деление;
  • разграничават четно от нечетно число (според делимостта им на две).

Необходими материали:

  • графитни и цветни моливи
  • арт материали за украса на папките – по избор
  • картонена папка А4 с 10 прозрачни джоба – за учителя за пример
  • картонени папки А4 с по 10 прозрачни джоба – за всеки ученик
  • примерни задачи за учителя
  • предмети, картинки за онагледяване – по избор
Нашето приключение започва
5 минути
Въведение

Учениците се запознават с темата на проекта и изследователската папка – какво представлява, защо е важна и как ще я използват през целия период.

Инструкции

  • "Днес започваме вълнуващо приключение! В следващите уроци ще бъдете истински изследователи на природата. Ще изследвате растения и животни, ще броите, мерите и ще решавате задачи. На вас какво ви е интересно в природата?
  • Всички свои задачи, наблюдения и рисунки ще събирате в специална папка, която ще подготвите по двойки. Тя ще ви помогне да съхранявате всичко важно на едно място и ще можете да го представите в края на проекта!"

Обобщение

"Сега вече знаем, че през следващите часове ще бъдем истински изследователи. Ще учим за природата и математиката заедно и ще събираме всичко интересно в папките ни. Това ще ни помогне да не забравяме наученото и да станем още по-добри изследователи. Папката ще бъде нашата специална кутия с тайни и знания!"

Важно!

  • Запознайте учениците с идеята за папката, покажете примерна такава и разкажете как ще работят с нея.
  • Поощрявайте въпроси и споделяния за това, какво обичат да изследват в природата.

Материали за дейността

Защо да умножаваме и делим?
15 минути
Дискусия

Учениците обсъждат как умножението и делението помагат да смятаме по-бързо.

Инструкции

  • "Сега ще обсъдим примери за илюстриране на смисъла на умножението и делението.

Пример 1 – Умножение като събиране на равни части

  • Деца, представете си, че имаме 3 аквариума, а във всеки има по 5 рибки. Как можем да разберем колко са рибките общо?
  • Можем да съберем: 5 + 5 + 5 = 15. А как можем и по-кратко? 
  • Имаме 3 пъти по 5. Това е умножение: 3 × 5 = 15. Значи умножението ни помага да съберем еднакви числа по-бързо.

Пример 2 – Деление като разделяне на равни части

  • В кутия има 12 семена. Реших да ги поставя в 4 саксии поравно. Как да разберем колко семена ще има във всяка саксия?
  • Трябва да разделим 12 на 4. Във всяка саксия ще има по 3. Точно така! Това е деление: 12 ÷ 4 = 3. Делението ни помага да разпределяме поравно.

Пример 3 – Умножение с реални обекти

  • В парк има 5 езера, а във всяко има по 2 патици. Колко са патиците общо?
  • 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10 или 5 × 2 = 10. Правилно! И двата начина дават един и същ отговор, но с умножение е по-бързо.

Пример 4 – Деление като проверка на умножение

  • Ако имаме 20 ябълки и ги подреждаме в кутии по 5, колко кутии ще напълним?
  • 20 ÷ 5 = 4.
  • Виждате ли връзката? Ако 4 × 5 = 20, значи и 20 ÷ 5 = 4. Умножението и делението са свързани!
  • А кой сега ще сподели кои числа наричахме четни и кои - нечетни?"

 

Обобщение

"Умножението ни помага да смятаме по-бързо, когато имаме много еднакви неща, а делението – да разделяме поравно. Двете действия са свързани и ни помагат да решаваме задачи от живота. Математиката не е само числа – тя ни показва как да разбираме света около нас!"

Важно!

  • Давайте възможност на учениците да споделят идеи пред класа, за да се чуят различни начини на мислене.
  • Насърчавайте ги да обясняват с думи, а не само да казват резултата. Така показват, че разбират смисъла.
  • Използвайте визуални примери – рисунки на дъската, картинки, предмети – за да направите умножението и делението по-нагледни.
  • Подчертайте връзката между умножение и деление, за да видят учениците, че действията не са отделни, а работят заедно.
  • Завършете с кратко обобщение на дъската, за да останат основните изводи ясни и видими за всички.

Материали за дейността

Създаваме своите изследователски папки
15 минути
Работа по двойки

Учениците по двойки надписват и украсяват своите папки с джобчета – рисуват, лепят стикери, за да си създадат своя лична изследователска папка.

Инструкции

  • "През целия проект ще работите в едни и същи двойки. Всяка двойка ще има изследователска папка, която ще си подготви и за която ще се грижи. 
  • Всяка група да вземе по една папка и да напише корицата „Изследователска папка на …….(вашите имена)“. 
  • Украсете я с рисунка и/или стикери, които ви харесват. В джобчетата ще съхранявате всички задачи, картинки, листчета и материали, които ще събираме."

Обобщение

"Днес започнахме нашето приключение в природата, обсъдихме смисъла на умножението и делението и подготвихме изследователските си папки."

Важно!

  • Разделете предварително учениците в екипи по двама.
  • Насърчавайте творческото изразяване и работата в екип.
  • Помогнете при надписването и подреждането, ако има нужда.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.