Раздел
Числата от 11 до 20
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават точка и отсечка;
- използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина;
- записват резултата от измерването на отсечка в сантиметри;
- познават мерната единица за дължина сантиметър и нейното означение (см);
- извършват действията събиране и изваждане с мерната единица сантиметър.
Необходими материали:
- графитни моливи
- чертожни линии – за всяко дете
- картинка на улици с номера от 11 до 20
- работен лист с дължини на улици
Учениците чрез пример с улица, разделена на няколко отсечки, откриват как да изчислят общата ù дължина, като събират отделните части.
Инструкции
- "Това е една улица. Тя е разделена на части - отделни отсечки. Какво беше отсечка?
- Браво, деца! Отсечка е права линия, която има начало и край.
- Как според вас знам колко дълга е всяка част? С какво е измерена всяка от отсечките?
- Да, с помощта на линия. А ако искаме да разберем колко е дълга цялата улица, какво трябва да направим?
- Точно така, трябва да съберем частите.
- Кой ще излезе на дъската, за да намери дължината на цялата улица?
- Каква мерна единица сме използвали, за да означим дължините на частите?"
Обобщение
"Видяхме, че за да разберем колко е дълга улица, можем да съберем отделните ù части. Събирането ни помага да намерим общата дължина."
Важно!
- Начертайте на дъската улица, като я разделите на няколко части и запишете дължините на всяка от тях.
- Насърчавайте учениците да обясняват мисленето си, а не само да дават отговори.
- Припомнете на учениците какво означава отсечка, как я измерваме и какви мерни единици използваме.
- Давайте примери с реални ситуации: „Ако искаме да знаем колко е дълга нашата улица, трябва да добавим всички части.
- При нужда подпомогнете измерването и събирането.
Материали за дейността
В екипи по двама учениците измерват дължините на улици и извършват действията събиране и изваждане с измерените дължини.
Инструкции
- "Ще работите по двама. Ще са ви необходими линии и моливи за тази задача.
- Всеки екип ще получи работен лист с карта на улици. Трябва да измерите дължините на всяка улица правилно - поставяте нулата в началото на отсечката.
- Измерете отсечките, събирайте и изваждайте дължините на улиците както е посочено в задачите."
Обобщение
Работихме заедно, за да изчислим и планираме дължини на улици. Това ни помага за планирането на нашия град.
Важно!
- Подберете задачи с визуални опори.
- Дайте пример - “Ул. Слънчева плюс ул. Лунна означава да измерите дължината на ул. Слънчева и да я съберете с дължината на ул. Лунна.”
- Помагайте при изчисленията, ако има нужда.
- Насърчавайте учениците да записват пълните решения и да изписват мерната единица “см”.
- Поддържайте позитивна атмосфера на сътрудничество в екипите.
Материали за дейността
Учениците представят готовите си улици, споделят как са измервали и събирали дължини, обсъждат грешки и успешни решения. Чрез кратка рефлексия осмислят наученото за събирането и изваждането при работа с дължини.
Инструкции
- "Погледнете готовите си улици и измерванията, които направихте.
- Как измерихте дължините на отделните отсечки?
- Как събрахте дължините, за да намерите общата?
- Имаше ли моменти, когато трябваше да извадите?
- Споделете какво ви хареса в работата на вашата група и какво научихте за измерването и смятането."
Обобщение
"Днес разбрахме, че когато искаме да намерим обща дължина, събираме частите, а когато търсим липсваща дължина, можем да използваме изваждане. Тези умения ни помагат да решаваме задачи от живота – като да измерим и създадем своя улица."
Важно!
- Давайте думата на различни ученици, за да чуете повече гледни точки.
- Насърчавайте използването на думи като дължина, отсечка, събиране, изваждане, сантиметър.
- Подчертайте връзката между математическите действия и реалната задача – строеж на улица.
- Завършете с позитивна обратна връзка: „Видяхме, че точността и сътрудничеството ни помогнаха да създадем улицата!“

