Сравняваме и броим числата в нашия град

Раздел

Числата от 11 до 20

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

 Учениците:

  • представят десетицата като сбор от 10 единици;
  • четат и записват с цифри числата от 11 до 20; 
  • броят до 20 в прав, в обратен ред и поредно; 
  • сравняват числата до 20;
  • познават значението на цифрите според позицията им в записа на числата.

Необходими материали:

  • табло с числа до 20
  • картинка на сгради с различна височина
  • картинка на улици с номера от 11 до 20
  • пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20
  • картинка на сгради с номера от 10 до 20
  • карти с числата до 20 
  • карти със знаците за сравнение
Броим по улиците на нашия град
10 минути
Въведение

Учениците броят сгради и улици с номера от 11 до 20, първо в прав, после в обратен ред, подреждайки карти и повтаряйки числовата редица.

Инструкции

  • "Тук имаме картинка на улиците в града и картинка на сградите на една от улиците.
  • Хайде първо да подредим номерата на сградите и заедно да броим от 10 до 20. 
  • Нека сега подредим улиците, като броим заедно от 11 до 20 и обратно. 
  • Опитайте да преброите и сами. 
  • Сега всеки от вас ще запише числата от 10 до 20 последователно."

Обобщение

"Сега можем да броим от 11 до 20 и обратно. Това ни помага да разбираме по-добре числата в града."

Важно!

  • Мотивирайте учениците да броят на глас, да следят реда и да коригират грешки с подкрепата на съучениците.

Материали за дейността

Коя сграда е по-голяма? Кой номер е по-голям?
15 минути
Игра

Учениците разглеждат картинки на сгради и сравняват номерата им с помощта на знаците за сравнение.

Инструкции

  • "Да разгледаме тази картинка на сгради с различна височина. Коя сграда е най-висока? Коя е най-ниска? Има ли равни по височина?
  • Хайде сега да опитаме да направим сравнение, но с числа. Ще извиквам при мен по две деца. Всеки ще изтегли карта с къща, на която има номер. Така отпред ще има две сгради с различни номера. Останалите ще трябва да сравните двете числа. За целта ще показвате знаците >, < или =."

Обобщение

"Упражнявахме сравняване на числата и как да използваме знаците >, < и =."

Важно!

  • Всички заедно разгледайте и обсъдете първо различната височина на сградите на картинката.
  • Подгответе два комплекта от картите, разбъркайте ги и дайте възможност на децата да си теглят. За дейността използвайте файла “пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20”. За да бъдат във формата на карти, принтирайте по 2 страници на лист.
  • Когато две деца изтеглят карти, останалите ученици вдигат подходящия знак, който трябва да се постави между тях.
  • Преди учениците да вдигат правилния знак, ясно заявете кое число е първо. Записвайте на дъската числата, които трябва да бъдат сравнени.
  • Насърчавайте учениците да обясняват своя избор, да използват знаците правилно и да се подкрепят взаимно.

Материали за дейността

Живото градче с числа
10 минути
Игра

Някои от учениците стават "сгради" с номера – всяко дете държи карта с числа до 20 и заема място в "градската улица". Останалите ученици получават знаци >, <, = и поставят правилните знаци между „сградите“.

Инструкции

  • "Сега ще се превърнем в сгради с номера! Някои от вас ще получат карти с различни числа до 20 и ще застанат по двойки някъде в стаята - това са няколко сгради в града.
  • Останалите ще бъдат знаци – те ще застават между вас с табелки >, < или =, за да покажат как се сравняват числата.
  • Можем ли да подредим сградите на улицата във възходящ ред? 
  • А можем ли да я подредим наобратно? Хайде да опитаме!"

Обобщение

"Нашият град оживя с числа! Вече знаем как да сравняваме, подреждаме и разпознаваме числата от 11 до 20. Браво, малки математици на града!"

Важно!

  • Може да не участват всички числа от 11 до 20, а произволни, но нека има и повтарящи се.
  • Насърчавайте учениците да броят и сравняват на глас.
  • Насърчете всяко дете да участва.
  • Насочете учениците да застанат сравнително близо един до друг, но не в последователен ред.
  • Насърчавайте взаимопомощ и позитивна атмосфера.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.