Раздел
Числата от 11 до 20
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят десетицата като сбор от 10 единици;
- четат и записват с цифри числата от 11 до 20;
- броят до 20 в прав, в обратен ред и поредно;
- сравняват числата до 20;
- познават значението на цифрите според позицията им в записа на числата.
Необходими материали:
- табло с числа до 20
- картинка на сгради с различна височина
- картинка на улици с номера от 11 до 20
- пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20
- картинка на сгради с номера от 10 до 20
- карти с числата до 20
- карти със знаците за сравнение
Учениците броят сгради и улици с номера от 11 до 20, първо в прав, после в обратен ред, подреждайки карти и повтаряйки числовата редица.
Инструкции
- "Тук имаме картинка на улиците в града и картинка на сградите на една от улиците.
- Хайде първо да подредим номерата на сградите и заедно да броим от 10 до 20.
- Нека сега подредим улиците, като броим заедно от 11 до 20 и обратно.
- Опитайте да преброите и сами.
- Сега всеки от вас ще запише числата от 10 до 20 последователно."
Обобщение
"Сега можем да броим от 11 до 20 и обратно. Това ни помага да разбираме по-добре числата в града."
Важно!
- Мотивирайте учениците да броят на глас, да следят реда и да коригират грешки с подкрепата на съучениците.
Материали за дейността
Учениците разглеждат картинки на сгради и сравняват номерата им с помощта на знаците за сравнение.
Инструкции
- "Да разгледаме тази картинка на сгради с различна височина. Коя сграда е най-висока? Коя е най-ниска? Има ли равни по височина?
- Хайде сега да опитаме да направим сравнение, но с числа. Ще извиквам при мен по две деца. Всеки ще изтегли карта с къща, на която има номер. Така отпред ще има две сгради с различни номера. Останалите ще трябва да сравните двете числа. За целта ще показвате знаците >, < или =."
Обобщение
"Упражнявахме сравняване на числата и как да използваме знаците >, < и =."
Важно!
- Всички заедно разгледайте и обсъдете първо различната височина на сградите на картинката.
- Подгответе два комплекта от картите, разбъркайте ги и дайте възможност на децата да си теглят. За дейността използвайте файла “пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20”. За да бъдат във формата на карти, принтирайте по 2 страници на лист.
- Когато две деца изтеглят карти, останалите ученици вдигат подходящия знак, който трябва да се постави между тях.
- Преди учениците да вдигат правилния знак, ясно заявете кое число е първо. Записвайте на дъската числата, които трябва да бъдат сравнени.
- Насърчавайте учениците да обясняват своя избор, да използват знаците правилно и да се подкрепят взаимно.
Материали за дейността
Някои от учениците стават "сгради" с номера – всяко дете държи карта с числа до 20 и заема място в "градската улица". Останалите ученици получават знаци >, <, = и поставят правилните знаци между „сградите“.
Инструкции
- "Сега ще се превърнем в сгради с номера! Някои от вас ще получат карти с различни числа до 20 и ще застанат по двойки някъде в стаята - това са няколко сгради в града.
- Останалите ще бъдат знаци – те ще застават между вас с табелки >, < или =, за да покажат как се сравняват числата.
- Можем ли да подредим сградите на улицата във възходящ ред?
- А можем ли да я подредим наобратно? Хайде да опитаме!"
Обобщение
"Нашият град оживя с числа! Вече знаем как да сравняваме, подреждаме и разпознаваме числата от 11 до 20. Браво, малки математици на града!"
Важно!
- Може да не участват всички числа от 11 до 20, а произволни, но нека има и повтарящи се.
- Насърчавайте учениците да броят и сравняват на глас.
- Насърчете всяко дете да участва.
- Насочете учениците да застанат сравнително близо един до друг, но не в последователен ред.
- Насърчавайте взаимопомощ и позитивна атмосфера.






