Раздел
Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- сравняват числата до 100;
- познават мерната единица за дължина дециметър и означението ѝ (дм);
- измерват дължина на отсечка в дециметри (дм);
Необходими материали:
- чертожни линии
- графитни и цветни моливи – син и червен
- табло “Връзка между метър, сантиметър и дециметър”
- работен лист “Карта на фермата”
Учениците се запознават с историята на третата ферма. Трябва да помогнат на фермера да измери пътища и заграждения. Припомнят си мерната единица дециметър.
Инструкции
- "В едно зелено и спокойно място се намира Третата ферма. Там има животни, вкусна храна и много... пътеки и заграждения! Но има един проблем – фермерът не може да измери пътеките и не знае кои от тях са най-дълги, кои огради са най-къси, и какво е по-голямо или по-малко. Той опитвал да ги сравни с крачки, с лопата, дори с метла – но все не успявал. Сега той търси истински измерители, които могат точно и ясно да измерят всичко с линийка на неговата карта.
- Дали това сте вие? Готови ли сте да му помогнете?
- Но не е само това. Задачата ви е специална, защото той иска да измери дължините в дециметри. Хайде да си припомним какво беше дециметър и каква е връзката му със сантиметър."
Обобщение
"Сега вече знаете каква е нашата мисия – да помогнем на фермера, като измерим пътеките и оградите в Третата ферма! Ще използваме линийка, ще сравняваме дължини и ще откриваме кое е най-дълго. Нека започнем приключението!"
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм, за да ангажирате вниманието на учениците.
- Покажете на учениците картата на фермата и им дайте възможност за коментари и въпроси.
- Покажете на табло връзката между сантиметър и дециметър.
В групи учениците използват линийки, за да измерят зададените пътища и огради в карта на ферма. Записват резултатите и отбелязват най-дългата и най-късата отсечка.
Инструкции
- "Сега ще работите по двама:
- Вземете линийка и погледнете картата на фермата
- Измерете всяка пътека и всяка ограда и запишете дължината ù в дециметри.
- Оцветете най-дългата пътека в синьо, а най-късата – в червено.
- Когато сте готови, ще сравним всички карти."
Обобщение
"Днес се превърнахте в истински измерители! С линийка измервахте точно, сравнявахте дължини и откривахте кое е най-дълго и кое – най-късо. Знаете как да превръщате сантиметри в дециметрите."
Важно!
- Проверете дали всички знаят как се измерва с линийката.
- Направете едно измерване демонстративно пред класа и преобразувайте в дециметри.
- Насърчавайте да използват дециметри, не сантиметри.
- Обикаляйте между групите и при необходимост насочвайте с въпроси.
Обсъждане на резултатите в клас. Учениците споделят кои пътеки и огради са били най-дълги и най-къси. Сравняват дължини и формулират изводи.
Инструкции
- "Време е да сравним резултатите. Ще изложим картите една до друга и ще сравним измерванията.
- Погледнете картите – коя пътека е най-дългата? А коя – най-късата?
- А оградите? Сравнете числата.
- Лесно ли беше измерването?
- А превръщането в дециметри?
- А работата в екип?"
Обобщение
"Поздравления, измерители! Днес не само измервахте точно, но и сравнявахте дължини, открихте най-дългата и най-късата пътека. Помогнахте на фермера да разбере колко са дълги пътеките и оградите – и то в дециметри! Видяхте как числата ви помагат да правите изводи и да решавате реални задачи. Това е силата на мерките!"
Важно!
- Насърчавайте всяка група да сподели като поддържате позитивна атмосфера.
- Подкрепяйте с въпроси при затруднения.
- Обърнете внимание на точността при измерванията. Давайте на учениците конкретни числа, които да сравняват.
- Ако има време, може заедно с учениците да подредите и запишете дължините по големина, както и да ги преобразувате заедно от дециметри в сантиметри.

