Броим животните във фермата

Раздел

Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават числата от 21 до 100 и принципа за образуване на редицата на естествените числа до 100;
  • броят числата до 100 в прав, в обратен ред и поредно с числителни редни имена.

Необходими материали:

  • картинка или кратко видео на ферма
  • бели листове
  • флумастери или маркери
  • помощно табло “Числата от 1 до 100”
Разбърканите номера
5 минути
Въведение

Учениците се запознават с историята за фермата със 100 животни. Те трябва да помогнат на фермера като подредят животните по номера.

Инструкции

  • "В първия урок посетихме ферма, където научихме за животните и разлагахме броя им на единици и десетици. Сега сме във ферма, в която има точно 100 животни!
  • За да ги обгрижва по-добре, фермерът направил карти с номера от 1 до 100. Но картите се разбъркали - сега той не може да ги подреди, за да ги закачи на животните.
  • Нашата задача е да му помогнем като запишем и подредим числата в правилния ред. За целта ще работим по групи и ще записваме и подреждаме числата в отделни редици — например от 1 до 20, от 21 до 40, от 41 до 60 и т.н. Така ще върнем реда във фермата и ще помогнем на фермера да се погрижи за животните си.
  • В следващите уроци ще посетим и други ферми, където ще има още задачи и приключения!"

Обобщение

"Разбрахме каква е нашата важна мисия – да помогнем на фермера да подреди разбърканите номера на животните. Научихме, че във фермата има 100 животни и че всяко трябва да има правилен номер, за да не настане бъркотия. Сега ще започнем да подреждаме числата заедно и да върнем реда във фермата. Очаква ни забавно и полезно приключение!"

Важно!

  • Разкажете историята с ентусиазъм, за да ангажирате учениците. 
  • Може да покажете снимки или картинки с животни от ферма, за да визуализирате.

Материали за дейността

Първа овца, втора овца…
20 минути
Групова работа

В групи учениците записват и подреждат числата до 100 по ред, като броят напред и назад, и използват редни числителни имена.

Инструкции

  • "Сега ще се разделим и ще работим в пет групи! Всяка група получава листове, на които да запише определени числа:
    • Група 1 - от 1 до 20;
    • Група 2 - от 21 до 40;
    • Група 3 - от 41 до 60;
    • Група 4 - от 61 до 80;
    • Група 5 -  от 81 до 100. 
  • Всеки от групата записва числата по ред от най-малкото към най-голямото самостоятелно и когато всички сте готови, проверявате дали правилно сте изпълнили задачата. Имате 5 минути, за да запишете числата.
    След като изпълнихте първата част от задачата, дойде ред да използваме редни числителни имена като първи, втори, трети и т.н., но с двуцифрени числа. На дъската ще записвам примери, а вие трябва да ми ги прочитате. Първият от тях е 31. заек. Това ще го прочетем “тридесет и първи заек”. Сега е ваш ред!"

Обобщение

"Браво, приятели! Фермерът вече може спокойно да се грижи за своите 100 животни, защото вие му помогнахте да подреди разбърканите номера. Докато подреждахме, си припомнихме числата до 100 и видяхме колко е важно всичко да е подредено правилно. Отлична работа!"

Важно!

  • Разделете класа на групи по числови диапазони (1–20, 21–40, 41–60, 61–80, 81–100).
  • Дайте достатъчно примери за втората част от задачата, за да сте сигурни, че учениците са упражнили числителните редни - 31. заек, 27. овца, 56. крава, 17. кон и т.н. Припомнете как се записват числителните редни - числото с точка след него, а също и как се прочитат.
  • Уверете се на всеки от етапите, че учениците са разбрали какво трябва да правят.
  • Обикаляйте между тях по време на работа и насочвайте с въпроси, където е необходимо.
  • При нужда оставете помощно табло, което изобразява числата от 1 до 100.

Материали за дейността

Броим животните
10 минути
Игра

Групите броят своите числа на глас в прав и обратен ред. След това учителят казва произволно няколко числа от групата, а учениците трябва да ги назоват като редни числителни (например: 23 – двадесет и трети).

Инструкции

  • "Сега всяка от петте групи ще се превърне в помощник на фермера, като назове номерата на животните.
  • Ще започнем от първата група (с числата от 1 до 20), после ще продължим по ред. Всяка група ще брои на глас заедно – от най-малкото до най-голямото. После ще брои обратно – от най-голямото към най-малкото.
  • След това ще кажа няколко специални числа от вашата група, а вие ще ги назовете в техния номер – например животно 21 е „двадесет и първи номер“. 
  • Готови ли сте да броим като истински фермери?"

Обобщение

"Браво, фермерски отбори! Днес показахте, че умеете да броите напред и назад като истински професионалисти. Научихме и как да казваме числата като номера – например “петдесет и втори” или “осемдесет и четвърти”. Прекрасна работа!"

Важно!

  • Подгответе числа от всяка група, които ще зададете след броенето (за редни числителни).
  • Насърчавайте децата да броят ясно и заедно.
  • Подкрепяйте при затруднение с редните форми и произношението.
  • Ако има време, играта може да завърши с общо отброяване от 1 до 100 и/или обратно с цел забавление и повтаряне.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.