Македония и Одринско в борба за свобода
Раздел
Българската държава след Освобождението
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците
- осмислят ролята на българите в Македония и Одринско в борбата за национално обединение;
- правят връзка между историческите събития и личната ангажираност на героите във филма
Необходими материали:
- заснетите до момента сцени на екипите
- работен лист “Писане на сценарий”
- смартфони или таблети за заснемане – за следобедните часове
- шапки, шалове, стари дрехи – за сценична визуализация в следобедните часове
Учениците и учителят заедно преглеждат заснетите сцени от филма и обсъждат какво се е получило добре, какво липсва и какво трябва да се доработи.
Инструкции
- "Ученици, остават ни последни щрихи от нашия филм. Какво следва сега:
- Ще изгледаме внимателно всяка сцена.
- Ще отбележим дали сцената е ясна, добре изиграна и дали звукът и картината са достатъчно добри.
- Записваме кои части трябва да се повторят или презаснемат.
- Не на последно място - ще обсъдим заедно каква нова сцена трябва да добавим, свързана с Македония и Одринско."
Обобщение
"Преглеждайки досегашните си сцени, разбрахме какво сме направили добре и какво още трябва да добавим, за да направим филма цялостен и въздействащ."
Важно!
- Подгответе техниката за гледане на видеата.
- Насочвайте учениците с въпроси като: „Какво още трябва да се случи, за да завършим филма?“ или „Как можем да покажем какво става в Македония и Одринско?“.
- Водете кратки бележки на дъската за следващата дейност
Учениците работят по групи, за да създадат план за последните сцени – тези, свързани с Македоно-Одринското движение, и финална въздействаща сцена.
Инструкции
- "Остава ни да допълним филма с финални сцени. В предходните уроци научихте полезна информация за Македоно-Одринското движение. Нека сега помислим, подберем и подготвим подходящи сцени, с които да допълним филма. Обмислете и подходяща финална сцена. Знаете, финалът на един филм е една от най-важните части, защото в него трябва да обобщите всичко казано до момента, както и да направите подходящ завършех, защо не и с намек за следващи епизоди от филма.
- Продължаваме да работим в добре познатите ви и сработени екипи, като отново ще използвате и бланките за планиране и разписване на сценарий. Първите три екипа ще напишат сценарии за Македоно-Одринското движение, а четвъртият екип ще планира финалната сцена на филма.
- Заснемането отново ще се случи в следобедните часове, като след това ни предстои и финалният монтаж на филма преди неговата премиера.
- Работете заедно, обменяйте идеи, а аз ще бъда тук, за да помагам и да се включвам в обсъждането. Ще имате на разположение около 17 минути. Използвайте ги разумно!"
Обобщение
С тази дейност учениците подготвят съдържанието на финалните сцени. Те осъзнават как историческите събития се превръщат в разказ, който трогва и вдъхновява.
Важно!
- Обикаляйте между групите и подкрепяйте с идеи за исторически автентични реплики и действия.
- Насърчавайте използването на емпатия към историческите герои – „Как се е чувствал този човек?“.
- ВАЖНО! Имайте предвид, че това е моментът, в който вече трябва да имате идея кой ще съдейства с монтажа на видеото. Може да обърнете към колега по информатика, родител или ученик от по-горните класове, който би помогнал безвъзмездно за каузата да се насърчи ученическото творчество. Разбира се, ако в класа има дете с изявен интерес към монтирането на видеа, може и то да поеме задачата, но се уверете, че има подкрепа от поне още един човек. За монтажа може да използвате платформата CapCut.
Учениците рефлектират върху последните седмици и се мотивират и подготвят за предстоящата премиера.
Инструкции
- "На финала на този учебен час ми се иска всички да помислим над два въпроса:
- Какво ще направи премиерата на нашия филм успешна и бляскава?
- Какво смятате, че можете да подобрите?"
Обобщение
"Справихте се отлично! Сега ни остава да заснемем последните сцена за голямата премиера, на която ще представим пред публика вашия труд!"
Важно!
- Дайте възможност на всички ученици, които желаят да се изкажат, но все пак сложете времева рамка.
