Животните на сушата
Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и групират животни според средата (почва, равнини, планини);
- описват характерни приспособления на животните на сушата;
- разбират защо тези приспособления улесняват живота на животните в дадената среда.
Необходими материали:
- изображения на животни
- таблица за групиране на животни, обитаващи сушата
- визитка на животно, обитаващо сушата
- цветни листове или картон за визитки
- химикалки, моливи, флумастери
- ножици и лепило
- листчета с имената на животни, обитаващи сушата
Учителят чете загадъчни описания на животни от сушата. Учениците познават вида, средата и как се приспособява.
Инструкции
- "Ще прочета описания на животни. Опитайте се да разберете кое е животното, като мислите за неговата среда и как изглежда.
- Готови ли сте?"
Описания на животни
- Живея под земята. Имам силни лапи с нокти, с които копая тунели. Очите ми са малки – почти не виждам, но усещам добре с носа си. (къртица)
- Тялото ми е дълго и нямам крака. Живея в почвата и помагам да стане плодородна. Обичам влажни места. (дъждовен червей)
- Скачам нависоко, имам дълги задни крака. Храня се с листа и често живея в тревисти и песъчливи места, близо до земята. (скакалец)
- Аз съм с черна броня, движа се бавно и се заравям в земята. Излъчвам особена миризма, за да се защитя. (бръмбар)
- Имам крила и се нося високо в небето. Търся храна, като се рея над планинските върхове. Имам остър клюн и здрави нокти. (орел)
- Силен съм, с кафява козина и тежа много. Обичам да се храня с мед, плодове и понякога риба. Живея в гори и планини. (мечка)
- Имам рога, здрави крака и козина. Мога да се катеря по скали и стръмнини. Живея високо в планината. (дива коза)
Обобщение
Чрез тази задача разбрахме връзката между външния вид и начина на живот – приспособленията не са случайни, а се развиват поради средата.
Важно!
- Задавайте насочващи въпроси: „Защо му трябват къси лапи?“, „Как му помага средата му?“
- Поощрявайте аргументирания отговор.
По двойки учениците групират животни по среда - почва, равнини или планини. Използват карти/таблици.
Инструкции
- "Ученици, за следващата дейност ще се разделим по отбори от по 2 човека. Всеки отбор получава по няколко картинки на животни. Разгледайте добре животните и ги групирайте според тяхната среда – почва, равнини, планини, като се ориентирате по техния външен вид и приспособления, които могат да ви подскажат дали съответното животно живее в почвата, по високите места или в равнините. Запишете имената им в таблицата.
- Ще имате на разположение 5 минути да се справите с тази задача, като е важно освен да отговорите къде живее даденото животно, да можете да обясните кое ви кара да мислите, че живее там.
- Когато всички отбори са готови, ще представите пред класа своите отговори, затова помислете и кой ще бъде вашият говорител."
Обобщение
Научихме, че животните на почвата имат специални лапи за копаене, равнинните – способност за бягане или полет, а планинските – здрави нокти и козина за студ.
Важно!
- Разделете класа на екипи по двама. На всяка двойка раздайте изображения на животни и таблица за групиране на животни, обитаващи сушата.
- Ходете между двойките и подкрепяйте.
- Подкрепете учениците да свържат характеристиките със средата.
Учениците проучват различни животни, живеещи на сушата и създават визитка на избрано от тях животно. Работят в екипи от по двама, като разпределят добре ролите си, така че да се справят за времето, с което разполагат.
Инструкции
- "Продължаваме да работим по създаването на нашия специален атлас за представяне на видовото разнообразие от растения и животни по света. Всяка двойка ще изтегли едно животно, за което ще създаде визитка.
- Ще получите лист, на който трябва да включите следната информация:
- име на животното;
- къде живее;
- как изглежда;
- с какво е приспособено към средата, която обитава;
- с какво се храни;
- защитено ли е.
- По желание може да направите рисунка на животното.
- Имате 20 минути."
Обобщение
Тази дейност ни помага да разберем как различните животни са се адаптирали към живота на сушата и какви особености притежават.
Важно!
- Помолете учениците предварително да донесат енциклопедии, албуми или илюстрации на животни.
- Подгответе резервен вариант - листове с информация за избраните от Вас животни, които да предоставите на учениците.
- Инструктирайте учениците да залепят визитката върху картон с размер А4 или я принтирайте върху такъв.
- На малки листчета напишете имената на животните, които могат да се паднат. Съобразете се с материалите, които сте осигурили като информация. Примери за такива животни: дива коза, дъждовен червей, мравка, сокол, таралеж, къртица, бръмбар корояд, диво прасе, катерица, лисица, сърна, полска мишка.
Материали за дейността
Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или научили за видовото разнообразие на животните на сушата. Учителят обобщава ключовите акценти и насочва към следващия урок.
Инструкции
- "Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което е научил или което го е впечатлило.
- Помислете и над нещо друго - кое според вас ви помогна най-много да се справите с поставените в урока задачи. Кой иска да започне?"
Обобщение
Следващият път ни предстои финала на това научно и изследователско приключение. Всички визитки, които до момента подготвихте, ще трябва да влязат в един финален атлас на видовото разнообразие.
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.


