Раздел
Българските корени
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениите:
- описват ежедневието на траките – земеделие, животновъдство, занаятчийство и ритуали;
- разпознават тракийски артефакти и символи – меч, кон, гробници, злато.
Необходими материали:
- онлайн колекцията на тракийски артефакти в Археологически музей – Пловдив
- интерактивна дъска или проектор
- допълнителна информация “Животът на траките”
- бели листове
- цветни моливи и флумастери
- енциклопедии
Учениците разглеждат изображения на тракийски артефакти от онлайн колекцията на Археологически музей – Пловдив. Те трябва да изберат кои предмети според тях отразяват живота и културата на траките и да обосноват избора си.
Инструкции
- "Ученици, днес започваме проекта “Българските корени”. Ще се запознаем с живота на траките, славяните и българите, а вие ще трябва да намерите отговор на един специален голям въпрос: Как можем да разкажем историята на нашите предци така, че тя да оживее пред очите ни?
- Днес ще пътуваме назад във времето с помощта на едно виртуално музейно преживяване. Ще посетим колекцията „Thracian Art“ на Археологически музей – Пловдив.
- Задачата ви е следната:
- Разгледайте внимателно изображенията на златни съдове, ритони, накити и оръжия.
- Изберете по един предмет, който според вас най-добре представя тракийската култура.
- Подгответе кратко обяснение - какво виждате; за какво според вас може да е служил този предмет и какво разкрива той за живота или вярванията на траките?.
- След това ще споделим и обсъдим вашите наблюдения."
Обобщение
Чрез тази дейност успяхме да се докоснем до реални тракийски артефакти и да открием символите, чрез които траките разказват своята история. Това е нашата първа стъпка към по-задълбочено проучване – оттук нататък ще навлизаме в начина им на живот, традициите им и тяхната култура.
Важно!
- Отворете предварително колекцията от линка и подберете няколко ключови изображения (ритони, накити, съдове, шлемове).
- Насърчавайте учениците да мислят не само „какво е това“, а и „какво разказва за траките“.
- При нужда, задавайте насочващи въпроси: „Използва ли се това в бит, в ритуали или във война?“, „Как мислите, защо е изработено от злато?“
В групи учениците изследват различни аспекти от тракийския живот и обичаи. Скицират сцени като земеделие, строеж на селище, жертвоприношение, гробна церемония и т.н. Подготвят тракийската част от фестивала - възстановка.
Инструкции
- "Сега започваме да творим. Ще се разделим на екипи, като всеки екип ще трябва да проучи и отрази различна част от бита, културата и живота на траките:
- Екип 1 ще трябва да проучи и илюстрира начина, по който е изглеждало едно тракийско селище;
- Екип 2 ще илюстрира поминъка на траките - с какво са се занимавали;
- Екип 3 - ще работят по проучване на традиции, обичаи, обреди;
- Екип 4 - Как са изглеждали траките - външен вид, дрехи.
- За да изпълните тази задача, ще можете да използвате интернет и търсачката в него, за да откриете липсващата ви информация. Също така, ще можете да си служите с учебника, както и други източници на хартия.
- Проучете подробно наличната информация и се заемете с обобщаването и представянето и под формата на скица, рисунка или схема. После тези ваши скици и схеми, ще ви помогнат да направите костюми и декори за възстановката."
Обобщение
Тази дейност ни помогна да се запознаем с част от нашите предци и корени. Пътуването ни назад в историята вече започна, а вие се справихте чудесно.
Важно!
- Предупредете от предходен час учениците, да потърсят и донесат със себе си в клас различни видове енциклопедии и тематична литература, с която разполагат у дома и в която могат да открият информация по изучаваната тема.
- Дайте пример: „Траките отглеждат вино – покажете лозето, грънчаря, чашата за питие.“
- Обикаляйте и задавайте въпроси: „Как ще изглежда облеклото?“
- Ако се затруднявате с намирането на енциклопедии по темата, може да предоставите за ползване от учениците допълнителна информация “Животът на траките”.
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху това, което са направили до момента и очертават план за действие в следващите часове, за да подготвят успешно фестивала-възстановка.
Инструкции
- "На финала на днешния час искам да погледнем какво успяхме да направим до момента, и какво очакваме и искаме да направим в следващите часове.
- Помислете:
- С какво се справихте добре? От какво в този час сте доволни?
- Какво мислите че можехте да направите по-добре?
- Нека помислим и над това, с какво ще продължим в следващите часове! Имаме да разгледаме живота и бита на славяните и прабългарите. Как ще ги представим? Как искаме да изглежда нашият фестивал?"
Обобщение
С тази дейност осъзнахме какво сме постигнали до момента и какво можем да подобрим. Така поставихме основата за следващите ни уроци и планирахме стъпките, които ще ни помогнат да подготвим успешна възстановка.
Важно!
- Дайте възможност на колкото се може повече деца да се изкажат.
- Можете да го организирате като мозъчна атака и да запишете най-добрите идеи на дъската.
