Растенията на сушата
Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават растения, които живеят на сушата;
- описват характерни външни белези и приспособления за живот в сухоземна среда;
- разграничават сухоземната от водната среда.
Необходими материали:
- визитка на растение, което вирее на сушата
- цветни листове или картон за визитки
- химикалки, моливи, флумастери
- ножици и лепило
- листчета с имената на растения, виреещи на сушата
Учителят прочита описание на сухоземно растение без да казва името му. Учениците трябва да го отгатнат на база външни белези и среда на живот.
Инструкции
- "Спомняте си, че в миналия час се превърнахте в истински морски детективи и откриватели, а днес, деца, ще продължим нашето пътешествие сред живите организми и ще се пренесем на сушата – мястото, където растат разнообразни растения. Ще научим как изглеждат, къде растат и с какво са приспособени към живота си. А когато завършим днешното ни приключение, ще добавим нова част към нашия атлас – визитки на растения от сушата. Но първо – нека поиграем на “Познай какво съм аз”!
- Спомняте си правилата от миналия път. Ще ви прочета описания на няколко растения. Опитайте се да ги разпознаете и обяснете какво ви помогна да се досетите."
Описания на растения
- Това растение расте в пустините. Има месести листа и бодли вместо листа. Събира вода в стъблото си и може да издържа на дълго засушаване. (кактус)
- Следващото ни растение е голямо дърво, което расте в паркове и гори. Има силен ствол, клони с листа, които променят цвета си през есента. През зимата остава без листа. Плодовете му се наричат жълъди, които също падат през есента и често служат за храна на катерички, дивите свине и други животни. (дъб)
- Това растение е високо и има красиви цветове. Обича слънцето и винаги се обръща към него. От семената му се прави олио. (слънчоглед)
- Това растение има дебели, лъскави листа и често се отглежда в саксии у дома. Не обича много вода и оцелява добре в сухи условия. Използва се в козметиката и фармацията. (алое вера)
- Това е полско растение с тънко стъбло и червени цветове. Расте по ниви и ливади, често се среща сред житото. (мак)
Обобщение
Чрез тази дейност си припомнихме как външният вид и структурата на растенията са свързани с мястото, където живеят.
Важно!
- Насърчете учениците да използват логика и предишни знания.
- Дайте възможност на различни ученици да се изявят.
- Бихте могли да го направите и под формата на игра, в която всеки записва своето предположение на бял лист и по ваш сигнал, всички вдигат едновременно своите отговори.
Учениците проучват различни растения, растящи на сушата и създават визитка на избрано от тях растение. Работят в екипи от по двама, като разпределят добре ролите си, така че да се справят за времето, с което разполагат.
Инструкции
- "Продължаваме да работим по създаването на нашия специален атлас за представяне на видовото разнообразие от растения и животни по света. Сега отново ще работите по двойки. Всяка двойка ще изтегли едно растение, за което ще създаде визитка. Ще получите лист, на който трябва да включите следната информация:
- име на растението;
- къде расте (гора, поле, пустиня, градина);
- как изглежда (височина, форма на листата, цвят на цветове, особености);
- как е приспособено към сухоземния живот;
- има ли приложение за хората (лекарствено, декоративно, хранително);
- По желание направете рисунка на растението.
- Имате 15 минути. Когато сте готови, няколко двойки ще представят визитките пред класа."
Обобщение
Тази дейност ни помага да разберем как различните растения са се адаптирали към живота на сушата и какви особености притежават.
Важно!
- Помолете учениците предварително да донесат енциклопедии, албуми или илюстрации на растения.
- Подгответе резервен вариант - листове с информация за избраните от Вас растения, които да предоставите на учениците.
- Инструктирайте учениците да залепят визитката върху картон с размер А4 или я принтирайте върху такъв.
- На малки листчета напишете имената на растенията, които могат да се паднат. Съобразете се с материалите, които сте осигурили като информация. Примери за такива растения: кактус, дъб, слънчоглед, мак, лавандула, глухарче, елха, алое вера, пшеница, роза, бреза, мента, липа, кокосова палма, орхидея.
Няколко от двойките представят своите визитки пред класа и получават обратна връзка за работата си.
Инструкции
- "Ще дадем думата на няколко двойки, които да излязат и да представят своите растения. Нека е някой, който не е представял визитка предишния час.
- Разкажете ни кое е вашето растение, къде расте и с какво се различава. Покажете визитката си. Старайте се да говорите ясно и отчетливо, гледайте към публиката, бъдете уверени и спокойни при представянето си.
- Останалите слушайте внимателно – ще можете да попитате нещо или да направите коментар."
Обобщение
Всяко представяне пред класа, ви помага да се подготвите за финалното събитие, на което ще представим готовия Атлас пред публика.
Важно!
- Следете за спазването на добрия тон между учениците.
- При необходимост, задавайте насочващи въпроси.
- Включвайте по-срамежливите ученици чрез допълващи роли (държане на визитката, четене и т.н.)
Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или са научили за видовото разнообразие на растения на сушата. Учителят обобщава ключовите акценти и насочва към следващите уроци.
Инструкции
- "Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което научи или което го впечатли.
- Помислете и над нещо друго - кое според вас ви помогна най-много да се справите с поставените в урока задачи. Кой иска да започне?"
Обобщение
В следващия час ще направим пътуване в света на животните, които живеят на сушата и с това, нашият атлас ще стане цялостен и завършен.
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.
