Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават животни, които живеят във водна среда;
  • описват характерни външни белези и приспособления за живот във вода;
  • разграничават водната от сухоземната среда.

Необходими материали:

  • визитка на животно, обитаващо водите
  • цветни листове или картон за визитки
  • химикалки, моливи, флумастери
  • ножици и лепило
  • листчета с имената на водни животни
Детектив под вода!
10 минути
Игра

Учителят прочита на учениците кратко описание на животно без да им казва името му. Децата трябва да отгатнат кое е животното, на база външни белези и среда на живот.

Инструкции

  • "Днес, деца, се впускаме в ново приключение, което ще ви запознае с многообразието от растения и животни, които обитават нашата природа. Започваме първо с пътуване на дълбоко в моретата, океаните и реките. А когато приключението ни приключи, всички заедно ще сте създали един чуден атлас с визитки на животни и растения, който да запечата видовото разнообразие, което ни заобикаля. Но преди да се гмурнем в най-дълбоките води, ще започнем с една забавна игра.
  • Слушайте внимателно описанието, което ще ви прочета. 
  • Опитайте се да познаете кое животно описвам.
  • Когато познаете, отговорете и кажете какво ви помогна да се досетите."

Описания на животни

  1. Това животно живее в морето и често се движи на групи. То е гладко, сиво на цвят, няма люспи и диша с бели дробове като хората. Ражда и кърми малките си. Много е умно и обича да скача над водата. (делфин)
  2. Това е малко цветно животинче с люспи по тялото. Има перки и опашка, които му помагат да плува. Няма крака и не може да излезе на сушата. Диша с помощта на хриле. (риба клоун)
  3. Това животно живее и във водата, и на сушата. Има зелена кожа, подскача и се храни с насекоми. Като малко е живяло само във водата и е имало опашка и хриле. (жаба)
  4. То е малко, има твърда обвивка и много крачета. Живее на дъното на морето и се движи като се сгъва и разгъва. Храни се с малки частици от водата. Розово е на цвят с дълги мустачки и големи черни очи. Телцето му стои леко извито, като буквата С. (скарида)
  5. Това животно има твърда черупка, която го пази. Може да плува добре, но също така понякога излиза на сушата. Движи се бавно и снася яйца в пясъка. (костенурка)

Обобщение

Чрез тази дейност си припомнихме как външният вид помага на животните да живеят в определена среда. Подготвихме се да разглеждаме животни, които живеят във вода.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват логика и предишен опит.
  • Ако учениците се затрудняват да познаят някое от животните, добавете подсказки.

Материали за дейността

Визитка на водно животно
20 минути
Работа по двойки

По двойки учениците изработват визитка на водно животно с име, външен вид и специални приспособления.

Инструкции

  • "В тази задача ще работите по двойки, като всяка двойка ще изтегли едно водно животно, за което ще трябва да направи визитка. Ще получите работен лист, на който трябва да поместите следната информация, която представя възможно най-подробно животното, което ви се е паднало:
    • име на животното;
    • къде живее (езеро, река, океан и т.н.);
    • сак изглежда (форма, цвят, перки, хриле и др.);
    • с какво е приспособено да живее във вода;
    • с какво се храни;
    • защитено ли е.
  • По ваше желание можете да нарисувате животното. 
  • Ще имате на разположение 15 минути. Когато сте готови, ще представим някои от визитките пред класа."

Обобщение

Тази дейност ни помага да разберем какво е разнообразието на животните във водата и как телата им са пригодени към средата им.

Важно!

  • Инструктирайте учениците преди този час да потърсят и да донесат от вкъщи енциклопедии и книжки за водните животни, които имат. 
  • За всеки случай подгответе различни текстови материали, които да предоставите на децата, в случай че няма достатъчно енциклопедии.
  • Инструктирайте учениците да залепят визитката върху картон с размер А4 или я принтирайте върху такъв.
  • На малки листчета напишете имената на животните, които могат да се паднат. Съобразете се с материалите, които сте осигурили като информация. Примери за такива животни: сом, акула, риба клоун, делфин, кит, морж, тюлен, октопод, медуза, морска звезда, скарида, мида, морски таралеж, морска костенурка, сьомга, пъстърва.

Материали за дейността

Представяне на визитки
5 минути
Презентация

Учениците представят своето животно пред класа, като разказват визитката си.

Инструкции

  • "Нека сега някои от двойките да представят своите визитки пред класа. Онези, които не успеят днес, не се тревожете, ще можете да ги представите в следващите часове.
  • Излезте отпред и разказвате на класа кое е вашето животно. Опишете как изглежда, къде живее и с какво е приспособено за живот във вода. Покажете своята визитка, а останалите, слушайте внимателно и бъдете готови да зададете въпроси, при нужда."

Обобщение

Чрез споделяне научихме повече за различни водни животни и разбрахме как всяко е пригодено към своята среда. Това ни помага да свържем външния вид с начина на живот.

Важно!

  • Насърчавайте кратки и ясни представяния.
  • Задавайте уточняващи въпроси, ако е нужно.
  • Включвайте по-срамежливите ученици чрез допълващи роли (държане на визитката, четене и т.н.)

Материали за дейността

Какво запомнихме за живота във водата?
5 минути
Рефлексия

Учениците участват в кратка дискусия с въпроси за обобщение и лична рефлексия.

Инструкции

  • "За финал на днешния час искам от вас да си спомните кои животни разгледахме днес. Ще си отговорим на няколко въпроса:
    • Какво е общото между тях?
    • Кое животно ви впечатли най-много и защо?
    • Как мислите – каква е разликата между животно, което живее във вода и такова на сушата?"

Обобщение

Пътуването ни във водната среда беше само началото на голямото пътешествие, което ни предстои и на сушата. Радвам се, че бяхте толкова активни, защото това ще ви помогне и в следващите часове.

Важно!

  • Използвайте въпроси с отворен отговор.
  • Насърчавайте изразяване на мнение, дори да не е напълно точно.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.