Раздел

Особености на художествено произведение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците сравняват случки и герои в литературни и/или фолклорни произведения.

Необходими материали:

  • цветни листчета
  • флипчарт лист с надпис: „Искаме да ви разкажем за…“
  • маркери и лепило
  • принтиран текст на народната песен за Индже
  • откъс от разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов
  • анкета за самооценка
  • флипчарт лист/слайд с въпроса: „Как можем да покажем нашата презентация на други хора?“
Как ни промениха тези истории?
10 минути
Дискусия

Учениците се включват в кратка дискусия, водена от учителя, за това как изучаваните текстове им помагат да разбират миналото и българските герои.

Инструкции

  • "Ученици, нека се върнем към двата текста, с които работихме в този проект – народната песен за Индже войвода и разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов.
  • В песента гората и планината като че ли оживяват – плачат, защото се е загубила радостта, когато Индже го няма. А когато Индже се връща, всичко се променя – повежда дружината и носи надежда.
  • В разказа на Вазов видяхме друг тип герой – Левски, който не побеждава с оръжие, а със сила на духа и разум. В момент на опасност той успява да се овладее, за да спаси себе си и своя другар.
  • Помислете върху тези въпроси, които ще обсъдим заедно:
  • Какво според двата текста е да бъдеш герой?
  • С какво Индже и Левски си приличат, въпреки че са от различни времена и жанрове?
  • Кой момент ви направи най-силно впечатление – и защо?
  • Може да се позовете на конкретни думи или действия на героите.
  • Ученици, нека се върнем към двата текста, с които работихме в този проект – народната песен за Индже войвода и разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов.
  • В песента гората и планината като че ли оживяват – плачат, защото се е загубила радостта, когато Индже го няма. А когато Индже се връща, всичко се променя – повежда дружината и носи надежда.
  • В разказа на Вазов видяхме друг тип герой – Левски, който не побеждава с оръжие, а със сила на духа и разум. В момент на опасност той успява да се овладее, за да спаси себе си и своя другар.
  • Помислете върху тези въпроси, които ще обсъдим заедно:
    • Какво според двата текста е да бъдеш герой?
    • С какво Индже и Левски си приличат, въпреки че са от различни времена и жанрове?
    • Кой момент ви направи най-силно впечатление – и защо?
  • Може да се позовете на конкретни думи или действия на героите."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците свързват прочетеното с лични преживявания и разбиране за понятието „герой“. Това създава основа за по-дълбоко осмисляне на наученото и подготвя за саморефлексията в следващата дейност.

Важно!

  • Насочвайте учениците да правят сравнения между текстовете.
  • Насърчавайте различни гледни точки – не търсете „правилен“ отговор.
  • Ако някой ученик се затруднява, помогнете му с въпрос от типа: „Кой ред от песента най-много ти хареса?“ или „Как постъпката на Левски те накара да се почувстваш?“
В огледалото на проекта
20 минути
Рефлексия

Учениците попълват анкета за самооценка и участват в дискусия как наученото може да бъде споделено.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще се обърнем назад и ще помислим какво научихме и как участвахме в проекта. Ще получите анкета за самооценка. Тя няма да бъде оценявана от мен – тя е за вас.
  • В нея ще запишете отговори на следните въпроси:
    • Кога се чувствах най-ангажиран – например при обсъждането на образа на Индже или при създаването на нашата дигитална презентация?
    • Кой текст ми помогна най-много да разбера какво значи „смелост“?
    • С какво допринесох в работата на нашата група?
    • Какво научих не само за героите, но и за себе си?
  • След приключване на самооценяването ще обсъдим един въпрос: Как може да използваме нашата презентация, за да разкажем на повече хора за тези герои?"

Обобщение

Учениците осмислят своето участие в проекта и се научават да оценяват процеса, а не само крайния резултат. Това засилва чувството им за отговорност и принадлежност към общата работа.

Важно!

  • Предвидете време за тиха работа – минимум 10 минути за анкетата.
  • Обърнете внимание, че това не е изпит, а възможност за честна оценка.
  • По време на дискусията водете записки за идеи за представяне – табло, уебсайт, родителска среща и др.

Материали за дейността

Какви истории искаме да разкажем в следващия проект?
10 минути
Групова работа

В групи учениците предлагат идеи за бъдещи проекти, свързани с нови герои.

Инструкции

  • "Днес завършваме този проект, но с това знанието не свършва дотук.
  • В групите, с които работихте, ще помислите и ще обсъдите:
    • Кой друг герой – от историята, литературата или дори от нашето време – бихте желали да проучим в бъдещ проект?
    • Защо именно този герой заслужава внимание? Какво бихте искали да научите и споделите с другите?
  • Запишете идеята на цветно листче. Нека бъде кратко и ясно. След това ще го поставите на флипчарт лист с надпис “Искаме да ви разкажем за…” и ще го обсъдим с целия клас."

Обобщение

Тази дейност осигурява плавен преход от настоящия към бъдещ проект. Учениците виждат, че знанието е живо и може да продължи в нова посока, вдъхновена от тяхната любознателност.

Важно!

  • Ако има нужда, помогнете с примери: „Има ли съвременни хора, които проявяват смелост – лекари, спасители, учители?“
  • Насърчавайте кратко и смислено формулиране на идеята.
  • След като съберете всички листчета, прочетете идеите на глас и залепете на флипчарт лист.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.