Раздел

Изречения по състав

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават подлога като главна част на изречението;
  • разпознават сказуемото като основа на изречението;
  • познават простото изречение като вид изречение по състав;
  • разграничават просто от сложно изречение;
  • ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
  • преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
  • отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
  • използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.

Необходими материали:

  • работен лист “Открий липсващата дума!”
  • флипчарт лист
  • цветни моливи
  • маркери
Къде е запетаята?
10 минути
Въведение

Учителят записва на дъската сложно съчинено изречение с допусната пунктуационна грешка. Учениците трябва да открият къде липсва запетая и да обяснят защо.

Инструкции

  • "Скъпи строители на изречения, днес ни очаква важна мисия – да открием къде в изречението се е скрила запетаята. На дъската е написано изречение. Прочете го внимателно - “Както каза баба през лятото за децата е полезно да пият лимонада.”
  • Помислете върху следните въпроси:
    • Къде трябва да поставим запетаята, за да бъде изречението правилно написано?
    • Как разбирате, че това изречение е сложно? Колко сказуеми има?
    • Кое е основното изречение, а кое е подчиненото?
  • Споделете идеята си. След това ще проверим заедно дали сме открили вярното място на запетаята."

Обобщение

С тази дейност учениците си припомнят какво представлява сложно съставно изречение. Разбират, че запетаята помага смисълът да стане ясен.

Важно!

  • Може да подканите учениците да прочетат изречението на глас – правилната интонация често подсказва къде трябва да има пауза.
  • Използвайте допълнителни примери, ако учениците имат нужда от още разяснения.
Довърши изречението – открий скритите връзки!
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по изречения, в които липсва съюзна дума (а, но, ама, че, защото, когато, ако, където, каквото ). Те трябва да изберат подходящата съюзна дума, да я запишат на правилното място и да поставят необходимата запетая.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще се превърнете в езикови майстори, които ще възстановят разрушените мостове между частите на изречения. Ще ви раздам работен лист с няколко сложни изречения, но… о, не! Някой е скрил свързващите думи.
  • Вашата задача е:
    • Прочетете внимателно всяко изречение.
    • Помислете коя съюзна дума липсва.
    • Запишете я на правилното място в изречението.
    • Не забравяйте запетаята – къде трябва да я поставите, за да бъде изречението пунктуационно вярно?
    • След това прочетете изречението на глас и проверете – звучи ли ясно и свързано?
    • Изберете два съюза/съюзни думи и съставете две изречения. Запишете ги на свободните редове.
  • Накрая ще обсъдим заедно някои от най-интересните примери."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да осъзнаят колко важна е ролята на съюзите/съюзните думи в сложните изречения. А запетаята е знакът, който показва, че има връзка между отделните части. Упражняват едновременно четене с разбиране и езиково чувство – важни умения, които ще им помагат във всяко писмено изразяване.

Важно!

  • Напомняйте, че съюзите/съюзните думи са „мостовете“ между частите на сложното изречение – без тях, смисълът не може да достигне до отсрещния бряг - слушателите или читателите.
  • Завършете с 2–3 примера на дъската, направени заедно с класа.

Материали за дейността

Преди да затворим тетрадката…
10 минути
Рефлексия

Учениците избират едно от вече създадените или коригирани изречения, записано по време на урока, и обясняват защо е сложно и къде е поставена запетаята. Споделят пред класа или в малка група.

Инструкции

  • "Ученици, свършихте чудесна работа! Сега е време да погледнем назад и да помислим какво научихме.
  • Изберете едно изречение, което вие или вашата двойка написахте/поправихте днес. Прочетете го на глас (на глас пред партньора или пред целия клас). Помислете върху следните въпроси:
    • Защо това изречение е сложно и какво е по състав - съчинено или съставно?
    • Защо поставихте запетая точно там?
  • Ще дадем думата на няколко ученици да споделят пред целия клас. Останалите запишете отговорите във вашите тетрадки."

Обобщение

Тази дейност помогна на учениците да осмислят наученото, да обяснят избора си и да се убедят, че пунктуацията не е ненужен детайл, а ключ към точния смисъл. Така се развиват умения за самоконтрол, езикова логика и споделяне на идеи.

Важно!

  • При нужда, помогнете с насочващи въпроси: „Колко сказуеми има в изречението?“, „Какво свързва запетаята?“
  • Ако има изречение с неточна пунктуация, използвайте го като повод за дискусия и корекция пред класа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.