Конструктори на смисъл – с правилните пунктуационни знаци
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават подлога като главна част на изречението;
- разпознават сказуемото като основа на изречението;
- познават простото изречение като вид изречение по състав;
- разграничават просто от сложно изречение;
- ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
- преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
- отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
- използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.
Необходими материали:
- работен лист “Открий липсващата дума!”
- флипчарт лист
- цветни моливи
- маркери
Учителят записва на дъската сложно съчинено изречение с допусната пунктуационна грешка. Учениците трябва да открият къде липсва запетая и да обяснят защо.
Инструкции
- "Скъпи строители на изречения, днес ни очаква важна мисия – да открием къде в изречението се е скрила запетаята. На дъската е написано изречение. Прочете го внимателно - “Както каза баба през лятото за децата е полезно да пият лимонада.”
- Помислете върху следните въпроси:
- Къде трябва да поставим запетаята, за да бъде изречението правилно написано?
- Как разбирате, че това изречение е сложно? Колко сказуеми има?
- Кое е основното изречение, а кое е подчиненото?
- Споделете идеята си. След това ще проверим заедно дали сме открили вярното място на запетаята."
Обобщение
С тази дейност учениците си припомнят какво представлява сложно съставно изречение. Разбират, че запетаята помага смисълът да стане ясен.
Важно!
- Може да подканите учениците да прочетат изречението на глас – правилната интонация често подсказва къде трябва да има пауза.
- Използвайте допълнителни примери, ако учениците имат нужда от още разяснения.
Учениците работят по изречения, в които липсва съюзна дума (а, но, ама, че, защото, когато, ако, където, каквото ). Те трябва да изберат подходящата съюзна дума, да я запишат на правилното място и да поставят необходимата запетая.
Инструкции
- "Ученици, днес ще се превърнете в езикови майстори, които ще възстановят разрушените мостове между частите на изречения. Ще ви раздам работен лист с няколко сложни изречения, но… о, не! Някой е скрил свързващите думи.
- Вашата задача е:
- Прочетете внимателно всяко изречение.
- Помислете коя съюзна дума липсва.
- Запишете я на правилното място в изречението.
- Не забравяйте запетаята – къде трябва да я поставите, за да бъде изречението пунктуационно вярно?
- След това прочетете изречението на глас и проверете – звучи ли ясно и свързано?
- Изберете два съюза/съюзни думи и съставете две изречения. Запишете ги на свободните редове.
- Накрая ще обсъдим заедно някои от най-интересните примери."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да осъзнаят колко важна е ролята на съюзите/съюзните думи в сложните изречения. А запетаята е знакът, който показва, че има връзка между отделните части. Упражняват едновременно четене с разбиране и езиково чувство – важни умения, които ще им помагат във всяко писмено изразяване.
Важно!
- Напомняйте, че съюзите/съюзните думи са „мостовете“ между частите на сложното изречение – без тях, смисълът не може да достигне до отсрещния бряг - слушателите или читателите.
- Завършете с 2–3 примера на дъската, направени заедно с класа.
Материали за дейността
Учениците избират едно от вече създадените или коригирани изречения, записано по време на урока, и обясняват защо е сложно и къде е поставена запетаята. Споделят пред класа или в малка група.
Инструкции
- "Ученици, свършихте чудесна работа! Сега е време да погледнем назад и да помислим какво научихме.
- Изберете едно изречение, което вие или вашата двойка написахте/поправихте днес. Прочетете го на глас (на глас пред партньора или пред целия клас). Помислете върху следните въпроси:
- Защо това изречение е сложно и какво е по състав - съчинено или съставно?
- Защо поставихте запетая точно там?
- Ще дадем думата на няколко ученици да споделят пред целия клас. Останалите запишете отговорите във вашите тетрадки."
Обобщение
Тази дейност помогна на учениците да осмислят наученото, да обяснят избора си и да се убедят, че пунктуацията не е ненужен детайл, а ключ към точния смисъл. Така се развиват умения за самоконтрол, езикова логика и споделяне на идеи.
Важно!
- При нужда, помогнете с насочващи въпроси: „Колко сказуеми има в изречението?“, „Какво свързва запетаята?“
- Ако има изречение с неточна пунктуация, използвайте го като повод за дискусия и корекция пред класа.
