Раздел

Изречения по състав

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават подлога като главна част на изречението;
  • разпознават сказуемото като основа на изречението;
  • разграничават просто от сложно изречение;
  • ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
  • преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
  • отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
  • използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.

Необходими материали:

  • работен лист „Таблица на майстора“
  • цветни моливи
  • флипчарт листове
  • маркери

Работен лист

Просто и сложно изречение
10 минути
Въведение

Учителят показва две версии на кратко съобщение – едната написана с прости изречения, другата със сложно изречение. Учениците наблюдават и коментират разликите.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще ви прочета две изречения. Слушайте внимателно и помислете кое от тях ви дава повече информация. След това ще обсъдим какво е различното между тях.
    • Мария отиде до магазина. Валеше дъжд.
    • Мария отиде до магазина, въпреки че валеше дъжд.
  • Помислете по следните въпроси:
    • Кое изречение казва повече - “Мария отиде до магазина.” или “Мария отиде до магазина, въпреки че валеше дъжд.” Защо?
    • Как е построено първото съобщение? А второто?
    • Какво ви прави впечатление за думите, които свързват отделните части?"

Обобщение

Учениците осъзнават, че сложното изречение свързва повече идеи в едно цяло и често съдържа добавен смисъл. Тази дейност е подготовка за изследване на състава и структурата на сложните изречения.

Важно!

  • Подберете изречения с ясен контраст.
  • Включете примери от света на учениците – училище, игри, приятели.
  • Насочвайте вниманието към броя на сказуемите и свързващите думи.
  • Запишете на дъската или на флипчарт лист въпросите за обсъждане.
Таблица на майстора: разпознай, отбележи, анализирай
20 минути
Работа по двойки

Учениците попълват таблица, в която анализират изречения по броя на сказуемите, вида на изречението (просто или сложно), свързващите съюзи и нужната пунктуация.

Инструкции

  • "Ученици, в тази дейност ще работите по двойки. Първо желая да ви запозная с една група съюзни думи, които свързват прости изречения в сложно съставно изречение: където, когато, ако, защото, както, тъй като, каквото и др. Връзката, която те създават е подчинителна. Това означава, че едната част на сложното съставно изречение е основна, а другата не може да съществува самостоятелно като просто изречение.
  • Сега пред вас има таблица с изречения. Прочетете всяко внимателно и попълнете съответните колони:
    • Колко сказуеми има?
    • Просто или сложно е изречението? Какъв вид сложно изречение - съчинено или съставно?
    • Има ли съюз/съюзна дума? Какъв е той?
    • Трябва ли да се постави запетая и къде?
  • След като попълните таблицата, подчертайте сказуемите в изреченията с две прави линии."

Обобщение

Чрез попълването на таблицата учениците се научават да анализират изречения по състав и структура. Те откриват ролята на съюзите и правилната употреба на запетаи в сложните изречения.

Важно!

  • Разделете класа на двойки. Може да използвате онлайн приложението Gynzy.
  • При нужда, демонстрирайте с едно изречение пред целия клас.
  • След попълването – направете кратка проверка и обсъждане на отговорите с целия клас.
  • Запишете на флипчарт лист съюзните думи, които изразяват подчинителна връзка и участват при изграждането на сложно съставно изречение: където, когато, ако, защото, както, тъй като, каквото и др. Подчертайте, че пред тях се поставя запетая.

Материали за дейността

Моето сложно съставно изречение
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците съставят собствено сложно съставно изречение, като използват подчинителен съюз. Подчертават сказуемите и поставят правилно запетаята.

Инструкции

  • "Сега е време да покажете какво сте научили днес. Всеки от вас ще се опита да състави сложно съставно изречение, като използва някоя от съюзните думи, които записахме на флипчарт лист в предходната дейност: когато, защото, ако, тъй като, както, където и др.
    • Запишете изречението в тетрадката си.
    • Подчертайте сказуемите с две прави линии, а подлога с една.
    • Поставете запетаята на правилното място.
  • След това ще чуем няколко от вашите примери и ще ги обсъдим заедно."

Обобщение

Учениците прилагат на практика умението да изграждат сложно съставно изречение. Упражняват съзнателно използване на подчинителни съюзи и пунктуация, като затвърждават наученото чрез собствен пример.

Важно!

  • Припомнете на учениците да използват подчинена част, която не може да съществува самостоятелно.
  • Насърчете ги да мислят за смислова връзка между частите на сложното съставно изречение.
  • Обърнете внимание на пунктуацията и смисловата яснота.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.