Майстори на изречения: как да надграждаме мисълта
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават подлога като главна част на изречението;
- разпознават сказуемото като основа на изречението;
- разграничават просто от сложно изречение;
- ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
- преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
- отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
- използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.
Необходими материали:
- работен лист „Таблица на майстора“
- цветни моливи
- флипчарт листове
- маркери
Учителят показва две версии на кратко съобщение – едната написана с прости изречения, другата със сложно изречение. Учениците наблюдават и коментират разликите.
Инструкции
- "Ученици, сега ще ви прочета две изречения. Слушайте внимателно и помислете кое от тях ви дава повече информация. След това ще обсъдим какво е различното между тях.
- Мария отиде до магазина. Валеше дъжд.
- Мария отиде до магазина, въпреки че валеше дъжд.
- Помислете по следните въпроси:
- Кое изречение казва повече - “Мария отиде до магазина.” или “Мария отиде до магазина, въпреки че валеше дъжд.” Защо?
- Как е построено първото съобщение? А второто?
- Какво ви прави впечатление за думите, които свързват отделните части?"
Обобщение
Учениците осъзнават, че сложното изречение свързва повече идеи в едно цяло и често съдържа добавен смисъл. Тази дейност е подготовка за изследване на състава и структурата на сложните изречения.
Важно!
- Подберете изречения с ясен контраст.
- Включете примери от света на учениците – училище, игри, приятели.
- Насочвайте вниманието към броя на сказуемите и свързващите думи.
- Запишете на дъската или на флипчарт лист въпросите за обсъждане.
Учениците попълват таблица, в която анализират изречения по броя на сказуемите, вида на изречението (просто или сложно), свързващите съюзи и нужната пунктуация.
Инструкции
- "Ученици, в тази дейност ще работите по двойки. Първо желая да ви запозная с една група съюзни думи, които свързват прости изречения в сложно съставно изречение: където, когато, ако, защото, както, тъй като, каквото и др. Връзката, която те създават е подчинителна. Това означава, че едната част на сложното съставно изречение е основна, а другата не може да съществува самостоятелно като просто изречение.
- Сега пред вас има таблица с изречения. Прочетете всяко внимателно и попълнете съответните колони:
- Колко сказуеми има?
- Просто или сложно е изречението? Какъв вид сложно изречение - съчинено или съставно?
- Има ли съюз/съюзна дума? Какъв е той?
- Трябва ли да се постави запетая и къде?
- След като попълните таблицата, подчертайте сказуемите в изреченията с две прави линии."
Обобщение
Чрез попълването на таблицата учениците се научават да анализират изречения по състав и структура. Те откриват ролята на съюзите и правилната употреба на запетаи в сложните изречения.
Важно!
- Разделете класа на двойки. Може да използвате онлайн приложението Gynzy.
- При нужда, демонстрирайте с едно изречение пред целия клас.
- След попълването – направете кратка проверка и обсъждане на отговорите с целия клас.
- Запишете на флипчарт лист съюзните думи, които изразяват подчинителна връзка и участват при изграждането на сложно съставно изречение: където, когато, ако, защото, както, тъй като, каквото и др. Подчертайте, че пред тях се поставя запетая.
Учениците съставят собствено сложно съставно изречение, като използват подчинителен съюз. Подчертават сказуемите и поставят правилно запетаята.
Инструкции
- "Сега е време да покажете какво сте научили днес. Всеки от вас ще се опита да състави сложно съставно изречение, като използва някоя от съюзните думи, които записахме на флипчарт лист в предходната дейност: когато, защото, ако, тъй като, както, където и др.
- Запишете изречението в тетрадката си.
- Подчертайте сказуемите с две прави линии, а подлога с една.
- Поставете запетаята на правилното място.
- След това ще чуем няколко от вашите примери и ще ги обсъдим заедно."
Обобщение
Учениците прилагат на практика умението да изграждат сложно съставно изречение. Упражняват съзнателно използване на подчинителни съюзи и пунктуация, като затвърждават наученото чрез собствен пример.
Важно!
- Припомнете на учениците да използват подчинена част, която не може да съществува самостоятелно.
- Насърчете ги да мислят за смислова връзка между частите на сложното съставно изречение.
- Обърнете внимание на пунктуацията и смисловата яснота.
