Илюстрациите, които разказват
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- разказват устно по картина.
Необходими материали:
- примери от детски книги с и без илюстрации
- флипчарт лист
- маркери
- цветни моливи, флумастери, бели листове
- дигитални устройства с достъп до Canva
Класът обсъжда ролята на илюстрацията в детската книга и как рисунката може да подсили посланието на приказката.
Инструкции
- "Ученици, днес ще говорим за илюстрациите – рисунките, които правят приказките още по-вълнуващи. Помислете за любима приказка, която сте чели. Как изглеждат картинките в нея?
- Представете си, че тя нямаше никакви илюстрации – щеше ли да ви бъде толкова интересна?
- Сега ще обсъдим заедно:
- Какво прави една илюстрация хубава и запомняща се?
- Какви чувства можем да покажем с рисунка?
- Какво е важно да има на картината, за да разказва историята добре?
- Слушайте внимателно съучениците си и се включете със свое мнение. Можете да използвате изрази като „Аз мисля, че...“ или „Според мен картината е важна, защото...“
- Ще запишем на флипчарт лист най-важните идеи, които ще ни помогнат след това, когато сами илюстрираме нашите приказки."
Обобщение
В тази дейност учениците осъзнават, че всяка история може да стане по-въздействаща, когато я подкрепим с подходящи образи. Това ще им помогне да създадат вълнуваща дигитална книга.
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да се включат, дори и с едно изречение.
- Покажете примери от детски книги с и без илюстрации.
- Запишете на флипчарт лист ключови думи от обсъждането („емоция“, „цветове“, „детайли“, „момент на кулминация“ и др.).
Материали за дейността
Учениците създават илюстрации към своята приказка и ги добавят към дигиталната си книга.
Инструкции
- "Сега е време вашата приказка да оживее с рисунка! Помислете кой момент от историята ви е най-интересен или най-вълнуващ – това ще бъде вашата сцена за илюстриране.
- Изберете дали ще рисувате на ръка върху бял лист или на таблет/компютър.
- Преди да започнете, си отговорете на следните въпроса:
- Кои герои ще включа в рисунката?
- Какво действие се случва?
- Какво настроение искам да предам – радост, изненада, страх, вълшебство?
- Нарисувайте с внимание към детайлите – облекло, изражение на лицето, мястото на действието.
- Когато сте готови, добавете рисунката в дигиталната книга:
- Ако е на хартия – направете снимка и я качете.
- Ако е дигитална – запишете файла и го вмъкнете на подходящото място.
- По желание може да добавите кратък надпис под рисунката – изречение, което да насочи читателя към това, което се случва.
- Работете спокойно и творчески – това е вашата история и вашата картина!"
Обобщение
С тази дейност учениците превръщат думите в образи. Научават как визуалното изкуство може да засили въздействието на историята и как работата по илюстрацията ни кара да се вгледаме по-дълбоко в собствените си текстове.
Важно!
- Напомнете на учениците, че не се оценява художественото им майсторство, а идеята и връзката с текста.
- Помогнете при дигиталното добавяне на изображения в Canva, ако е нужно.
- При липса на техника – съберете рисунките и направете колективна изложба. След което изработете заедно хартиен вариант с авторовите приказки и илюстрациите на учениците.
Материали за дейността
Учениците представят своите илюстрации пред класа и разказват какво изобразяват, защо са избрали точно този момент от приказката и какво послание желаят да предадат с рисунката.
Инструкции
- "Ученици, нека да се върнем към нашите рисунки и да „чуем какво те ни разказват“.
- Всеки от вас ще представи своята илюстрация пред класа и ще сподели следното:
- Какво е събитието на вашата рисунка?
- Защо избрахте да илюстрирате точно този момент от приказката си?
- Какво бихте желали да усети или разбере читателят, когато я погледне?
- Може да използвате изрази като:
„Това е моментът, когато...“
„Избрах тази сцена, защото...“
„С тази илюстрация исках да покажа...“ - Изслушвайте се внимателно и, ако желаете, задайте въпрос или направете позитивен коментар. Това е време, отделено да почувствате удовлетвореност от труда си и да се вдъхновите едни от други!"
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да видят приказките не само през езика, но и през очите на художника. Чрез илюстрациите те показват какво ги е вълнувало най-много в историята и как може да се общува с читателя не само с текст, но и с образи.
Важно!
- Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера, в която всяко дете да се чувства уверено да говори пред другите.
- При нужда насочвайте с въпроси като: „Какво се случва тук?“, „Това ли е най-важният момент в приказката ти?“
- Насърчавайте активното слушане – учениците могат да задават въпроси или да направят позитивен коментар.
- Ако някои ученици са по-срамежливи, предложете им да споделят в малка група или да запишат кратко изречение, което вие да прочетете.
- Подчертайте, че илюстрацията е личен творчески избор – няма „грешно“ рисуване, важна е идеята и връзката с текста.
- Запишете или снимайте част от представянията за евентуално включване в края на проекта или за родителска среща.