А какво ще стане, ако възглавницата и часовникът се влюбят?
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи).
Необходими материали:
- листчета с предмети-герои (по двойки)
- работен лист “Нашите герои оживяват!”
- цветни листове, флумастери, моливи
- лепящи листчета за табло „Скрин с идеи“
- таймер или музикален сигнал за ориентиране по време
- табло/флипчарт за заглавия на приказки
- флипчарт лист/дъска с подкрепящи въпроси за представяне (по желание)
Учениците се подготвят за създаване на авторска приказка, като чрез въпроси и игра навлизат във въображаемия свят на предметите.
Инструкции
- "Ученици, представете си, че сте в стая, в която няма хора, а само предмети. Помислете по следния въпрос: „Кои други предмети, освен чайникът и чашата от приказката на Светослав Минков, могат да се влюбят или да станат приятели?“
- Назовете два предмета по ваш избор, които предполагате, че биха могли да имат приятелство помежду си – например… обувка и чадър? Или възглавница и часовник?
- А каква може да е тяхната история? Може би единият се грижи за другия? Или пък се забавляват заедно?"
Обобщение
Тази дейност активира въображението на учениците и ги насочва към основната цел на урока - как да се създаде история, в която „живи” вещи могат да създадат приятелство помежду си.
Важно!
- Подкрепете ученици, които се затрудняват, като посочите предмети от класната стая.
Учениците работят в екипи, избират двойка предмети и описват какви герои биха били – как изглеждат, какъв е конфликтът им и какво ще се случи накрая. Представят скица на приказката.
Инструкции
- "Ученици, сега ще измислите свои приказки! Готови ли сте за малко вълшебство?
- Класът е разделен на екипи по 3–4 ученици. Всеки екип изтегля две листчета с предмети. Това ще бъдат вашите герои – например чадър и обувка, възглавница и часовник, молив и гума.
- Помислете заедно и отговорете на следните въпроси в работния лист:
- Кои са вашите герои?
- Как се казват? (Дайте им имена, които ги описват – например Сънчо Възглавничко и Тик-Так Часовникар)
- Как изглеждат? (Опишете с цветове, размери, изражение, ако имат лице – може дори да имат обувки или очила!)
- Защо се карат? Какъв е техният проблем? (Единият пречи на другия? Искат едно и също нещо?)
- Какво се случва в началото, след това и накрая? Ще се сдобрят ли? Ще ги срещне ли трети герой, който ще ги помири?
- Направете илюстрация – нарисувайте героите или сцена от вашата приказка. Не е нужно да сте художници – важно е да се вижда идеята!
- Подгответе се да представите идеята си пред класа. Един от вас ще разказва, друг ще показва рисунката, третият може да играе герой – или всички заедно!"
Обобщение
С тази дейност учениците направиха първата важна стъпка към създаване на собствена приказка – изградиха героите и конфликта, което ще улесни писането и драматизацията в следващите уроци.
Важно!
- Следете за балансирано участие на всички в екипа – насърчавайте да се редуват в измислянето, рисуването и представянето.
- Наблюдавайте екипите, задавайте насочващи въпроси: „А какво ще се случи, ако...?“, „Ами ако се появи трети герой?“
- Подгответе табло „Скрин с идеи“, на което учениците могат да залепят листчета с думи или фрази за вдъхновение.
- Следете времето за работа. Ако учениците не успеят да завършат работния лист, осигурете допълнително време за завършване на задачата.
Екипите представят своите идеи и илюстрации пред класа. Всеки разказва накратко кои са героите, какъв е конфликтът и как ще се развие историята.
Инструкции
- "Чудесна работа, екипи! Сега е време да чуем и видим какво сте създали. Всяка група ще има до 2 минути, за да ни представи своята идея за приказка.
- Разкажете:
- Кои са героите ви (предметите)?
- Какво се е случило между тях – къде се запознават? Защо искат да са приятели? Как се грижат един за друг?
- И как според вас ще завърши приказката?
- Може да покажете рисунката си и да я използвате, докато разказвате.
- Ако имате идея за заглавие на приказката – споделете го с нас!
- А след всяка презентация – един ученик от друг екип може да даде обратна връзка: „Кое ми хареса най-много?“ или да зададе въпрос."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците развиват увереност в изказа и представянето на творчески идеи. Те се изслушват взаимно, дават обратна връзка и се вдъхновяват едни от други. Представянето е ключова стъпка преди писането и драматизацията на приказките в следващите уроци.
Важно!
- Запишете на дъската или флипчарт лист въпросите, по които учениците ще представят.
- Подгответе класa с изисквания за уважително слушане и позитивна обратна връзка.
- Помогнете на по-притеснителните ученици с допълнителни въпроси.
- Ако времето не стига, може да оставите 1–2 екипа за началото на следващия час.
- По желание, съберете заглавията на историите на табло „Приказната библиотека“.

