Финалната сцена – представяме и оценяваме своя проект
Раздел
Словообразуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си;
- пишат правилно сложни думи.
Необходими материали:
- флипчарт лист/дъска и маркери
- готовата презентация на учениците
- таймер
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
- анкета за самооценка „Думи, които ще взема със себе си“
- флипчарт лист за обобщение
Учениците се подготвят да бъдат активна публика – научават какво означава уважително слушане и как да дават смислена обратна връзка.
Инструкции
- "Скъпи ученици, днес ще сте и публика, и участници. Ще се научите как да бъдете добри слушатели – да гледате, да слушате с внимание и да записвате какво ви е направило впечатление. Публиката също има задача – да бъде уважителна, тиха и насърчаваща. Докато гледате презентациите, може да отбелязвате в тетрадките си:
- Коя дума от презентацията ми хареса най-много?
- Кое беше най-интересното, което научих?
- Има ли нещо, което бих използвал и аз?
- Ще ползваме тези бележки по-късно за обратната връзка."
Обобщение
Дейността подготвя учениците за активно участие в ролята на публика и развива умения за наблюдение и оценка на чужда работа.
Важно!
- Запишете на флипчарт лист въпросите, по които трябва да мисли публиката.
Учениците представят своята работа по презентацията пред класа и гости. Споделят какви думи са създали и какво са научили.
Инструкции
- "Ученици, сега идва най-вълнуващата част – вашето представяне! Всяка група ще има около 3 минути, в които да разкаже за своята работа. Използвайте презентацията, която сте подготвили, и разпределете кой ще говори. Може да започнете така:
- „Здравейте, ние сме екип…“
- „Нашата сложна дума е... и я създадохме така...“
- „Тази дума описва... и вярваме, че тя е полезна, защото...“
- Говорете ясно, гледайте публиката, усмихвайте се. Публиката ви слуша с интерес и може дори да зададе въпрос.
- След всяко представяне ще има 1 минута за кратка обратна връзка от съученици - кое ви е впечатлило най-много и защо."
Обобщение
Учениците демонстрират постигнатото, упражняват публично говорене и получават признание за труда си. Това затвърждава знанията и повишава мотивацията.
Важно!
- Следете за времето – подавайте сигнал при нужда.
- Подкрепете по-неуверените ученици с въпроси или допълване.
- Поддържайте позитивна и подкрепяща атмосфера.
Учениците попълват анкета за самооценка – какво са научили, кои думи им харесват и какво ще запомнят.
Инструкции
- "Време е за последната мисия от нашето езиково приключение. Всеки от вас ще получи анкета, в която ще напише кои са „думите, които ще вземе със себе си“. Помислете - не само кои нови думи сте научили, а и какво сте открили за себе си, докато работихте по проекта.
- Попълнете:
- Какво научих?
- Кои две сложни думи ще запомня най-добре и защо?
- Кое ми беше най-интересно?
- Какво бих направил различно следващия път?
- Може да напишете и нещо, което желаете да кажете на своя екип – една дума, която ги описва."
Обобщение
Дейността дава възможност на учениците да осмислят знанията, емоциите и преживяванията си. Учи ги да разпознават смисъла на ученето и да го „носят със себе си“ напред.
Важно!
- Създайте спокойна, тиха атмосфера за писане и размисъл.
- Предложете на учениците да споделят по избор някоя от своите мисли.
- Използвайте резултатите за обобщение на целия проект в следващ час или на табло в класната стая.
