Как правилно да пишем сложни думи?
Раздел
Словообразуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си;
- пишат правилно сложни думи.
Необходими материали:
- работен лист “Детективи на думи: Открий нарушителя!”
- флипчарт лист с „правописни символи“
- маркери
- работен лист с изречения за редакция
- флипчарт лист с правила за правопис на сложни думи
- тетрадки за записване
Учениците влизат в роля на „детективи на думи“, за да разследват кои сложни думи са написани грешно и защо.
Инструкции
Разделете учениците на групи по 3-4 ученици.
- "Ученици, днес ще влезете в ролята на детективи! Вашата мисия е да разкриете кой е „нарушителят“ сред думите – онзи, който не спазва правилата за правопис. Всяка група ще получи по едно листче с три сложни думи. Само една от тях е написана грешно. Ще трябва да:
- откриете грешната дума;
- обясните защо е грешна;
- предложите правилната и форма.
- Готови ли сте да спасим езика от правописни бъркотии?"
Пример:
На листчето пише:
- сладко думен
- златотърсач
- сладко-кисел
(Грешната дума е сладко думен – трябва да е сладкодумен.)
Обобщение
Чрез тази игра учениците разпознават правописа на сложни думи, като тренират наблюдателност и логическо мислене. Това ще им помогне да бъдат по-внимателни и в писането си.
Важно!
- Раздайте им листчета с 3 думи – една с грешка и две правилни.
- След всяка групова дискусия поканете по един представител да сподели откритията.
- Подгответе флипчарт лист със символи (АБВ – правопис, # – образуване, X – грешка), който учениците да използват при представяне.
Учениците работят в двойки по работен лист с грешно написани изречения. Те редактират думите и обясняват защо променят правописа.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Сега ще работите по двойки. Всеки екип получава работен лист с изречения. В тях има сложни думи, които са написани грешно.
- Прочетете внимателно всяко изречение.
- Открийте думата, която е написана неправилно.
- Поправете я и запишете правилната форма.
- На свободните редове запишете с едно изречение защо направихте тази промяна.
- Не забравяйте да се съветвате един с друг. Ако не сте съгласни – обсъдете. Аз ще обикалям и ще помагам, ако има нужда."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да затвърдят знанията си, като откриват и поправят грешки. Осъзнават колко е важно не само да познават думите, но и да разбират как са образувани.
Важно!
- Предварително напишете на флипчарт лист правилата за правопис на сложните думи. Поставете го в класната стая, така че да е видим за учениците постоянно.
- Подгответе разнообразни примери с грешки в различни модели (съединителна гласна, тире, слято/разделно писане).
- Насърчавайте учениците да използват таблото с правилата.
- Подкрепете учениците да използват термини като „корен“, „съединителна гласна“, „тире“, „слети думи“.
Материали за дейността
Всеки ученик записва в тетрадката си една сложна дума, която е научил, и я анализира по образуване и правопис.
Инструкции
- "Ученици, сега е време за последна мисия! Отворете тетрадките си. Помислете коя сложна дума днес най-много ви впечатли. Може да е дума, която срещнахме в задачите, или нова, която сами измислихте.
- Задачата ви е:
- запишете думата правилно;
- под нея посочете от кои две думи е образувана;
- обяснете как е написана - има ли съединителна гласна, с тире ли е, слята ли е;
- напишете нейното значение."
Обобщение
В тази дейност учениците демонстрират, че вече знаят как се образуват и пишат правилно сложни думи. Това ще им помогне да бъдат уверени в писането и да използват езика точно и богато в различни ситуации - в училище и в живота!
Важно!
- Дайте време за размисъл и възможност няколко ученици да споделят.
- Подкрепете с примери учениците, които срещат затруднения.

