Раздел

Словообразуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават сложните думи като образувани от два корена;
  • образуват сложни думи по различни начини;
  • използват правилно сложни думи в речта си;
  • пишат правилно сложни думи.

Необходими материали:

  • работен лист “Детективи на думи: Открий нарушителя!”
  • флипчарт лист с „правописни символи“ 
  • маркери
  • работен лист с изречения за редакция
  • флипчарт лист с правила за правопис на сложни думи
  • тетрадки за записване
Детективи на думи: Открий нарушителя!
10 минути
Игра

Учениците влизат в роля на „детективи на думи“, за да разследват кои сложни думи са написани грешно и защо.

Инструкции

Разделете учениците на групи по 3-4 ученици.

  • "Ученици, днес ще влезете в ролята на детективи! Вашата мисия е да разкриете кой е „нарушителят“ сред думите – онзи, който не спазва правилата за правопис. Всяка група ще получи по едно листче с три сложни думи. Само една от тях е написана грешно. Ще трябва да:
  1. откриете грешната дума;
  2. обясните защо е грешна;
  3. предложите правилната и форма.
  • Готови ли сте да спасим езика от правописни бъркотии?"

Пример:
На листчето пише:

  • сладко думен
  • златотърсач
  • сладко-кисел

(Грешната дума е сладко думен – трябва да е сладкодумен.)

Обобщение

Чрез тази игра учениците разпознават правописа на сложни думи, като тренират наблюдателност и логическо мислене. Това ще им помогне да бъдат по-внимателни и в писането си.

Важно!

  • Раздайте им листчета с 3 думи – една с грешка и две правилни.
  • След всяка групова дискусия поканете по един представител да сподели откритията.
  • Подгответе флипчарт лист със символи (АБВ – правопис, # – образуване, X – грешка), който учениците да използват при представяне.

Материали за дейността

Поправи и обясни!
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят в двойки по работен лист с грешно написани изречения. Те редактират думите и обясняват защо променят правописа.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Сега ще работите по двойки. Всеки екип получава работен лист с изречения. В тях има сложни думи, които са написани грешно.
  • Прочетете внимателно всяко изречение.
  • Открийте думата, която е написана неправилно.
  • Поправете я и запишете правилната форма.
  • На свободните редове запишете с едно изречение защо направихте тази промяна.
  • Не забравяйте да се съветвате един с друг. Ако не сте съгласни – обсъдете. Аз ще обикалям и ще помагам, ако има нужда."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да затвърдят знанията си, като откриват и поправят грешки. Осъзнават колко е важно не само да познават думите, но и да разбират как са образувани.

Важно!

  • Предварително напишете на флипчарт лист правилата за правопис на сложните думи. Поставете го в класната стая, така че да е видим за учениците постоянно.
  • Подгответе разнообразни примери с грешки в различни модели (съединителна гласна, тире, слято/разделно писане).
  • Насърчавайте учениците да използват таблото с правилата.
  • Подкрепете учениците да използват термини като „корен“, „съединителна гласна“, „тире“, „слети думи“.

Материали за дейността

Думооткривателят в мен!
10 минути
Самостоятелна работа

Всеки ученик записва в тетрадката си една сложна дума, която е научил, и я анализира по образуване и правопис.

Инструкции

  • "Ученици, сега е време за последна мисия! Отворете тетрадките си. Помислете коя сложна дума днес най-много ви впечатли. Може да е дума, която срещнахме в задачите, или нова, която сами измислихте.
  • Задачата ви е:
  1. запишете думата правилно;
  2. под нея посочете от кои две думи е образувана;
  3. обяснете как е написана - има ли съединителна гласна, с тире ли е, слята ли е;
  4. напишете нейното значение."

Обобщение

В тази дейност учениците демонстрират, че вече знаят как се образуват и пишат правилно сложни думи. Това ще им помогне да бъдат уверени в писането и да използват езика точно и богато в различни ситуации - в училище и в живота!

Важно!

  • Дайте време за размисъл и възможност няколко ученици да споделят.
  • Подкрепете с примери учениците, които срещат затруднения.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.