Раздел

Словообразуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават сложните думи като образувани от два корена;
  • образуват сложни думи по различни начини;
  • използват правилно сложни думи в речта си;
  • пишат правилно сложни думи.

Необходими материали:

  • работен лист “Пъзел от думи”
  • тетрадки за записване
  • бяла дъска и маркер
  • бели листове или подготвени бланки със заглавие „Моята реклама“
  • цветни моливи/флумастери
  • примерна реклама
  • флипчарт лист за изложба (по желание)
  • листчета с въпроси за рефлексия (по желание)
  • дъска/флипчарт лист с изписано заглавие: „Какво научих днес?“

Работен лист

Какво ще се получи, ако съчетаем тези две думи?
10 минути
Въведение

Учениците влизат в ролята на „създатели на думи“, като чрез игра с познати думи се насочват към идеята как някои думи в езика са образувани от две други. Така се провокира интерес към темата за сложните думи.

Инструкции

  • "Словесни изследователи, готови ли сте днес да измисляме нови думи?
  • Хайде да започнем с една загадка: Какво ще се получи, ако съчетаем думите „лист“ и „пада“? (Възможни отговори: листопад) 
  • А ако съчетаем „път“ и „показател“? (пътепоказател)
  • Запишете думите, които съчетахме. Помислете какво ги свързва.
  • Сега, разделени по двойки, ще получите лист с думи. Опитайте се да ги комбинирате. Запишете новите думи във вашите тетрадки.
  • След това ще споделите една сложна дума, която ви е направила впечатление, с другата двойка до вас. Сравнете дали сте използвали един и същ начин за съчетаване.
  • Ако времето ни позволи, ще чуем няколко интересни примера пред целия клас и ще запишем любимите ни на дъската."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците сами откриват как думи могат да се съчетават, за да образуват нови със смисъл. Това ги подготвя да разпознават сложните думи и събужда любопитството им към начина, по който езикът се изгражда.

Важно!

  • Изберете думи, които се комбинират логично.
  • Насочвайте учениците с допълнителни въпроси като „Какво би означавала новата дума?“
  • В края на дейността заедно с примерите от работния лист обсъдете и основните правила за правопис на сложните думи:
    1.Слято писане:
  • когато двете съществителни имена са свързани с гласен звук -о-, -е-, -и-;
  • при прилагателни качествени имена, завършващи на -ски (иванвазовско родолюбие);
  • числителни имена (петминутна пауза);
  • наречия (надясно, наляво, донякъде, оттам).
  1. Полуслято писане:
  •  съществителни имена, при които при членуване се променя само втората част (началник-влак);
  • прилагателни притежателни имена, завършващи на -ов, -ев (Елин-Пелинови приказки);
  • числителни имена, когато числителното име е написано с цифра (5-минутна пауза).
  1. Разделно писане: 
  • съществителни имена, при които при членуване се променя само първата част (къща музей).

Материали за дейността

Рекламна агенция „Сложна дума“
20 минути
Творческа задача

Учениците използват една от вече измислените от тях сложни думи, за да създадат кратък рекламен текст или обява. Чрез това упражнение затвърждават знанията си и прилагат думата в комуникативна ситуация.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще покажем на всички колко вълнуващи и полезни могат да бъдат вашите сложни думи! Ще влезете в ролята на създатели на реклами.
  • Изберете една от думите, които сте измислили до този момент. Представете си, че тя е нов продукт, изобретение, услуга, място или дори… герой от приказка!
  • Сега създайте кратка реклама или обява, в която представяте думата така, че да я харесаме и запомним.
  • Вашият рекламен текст трябва да включва:
  1. името на думата (заглавие);
  2. Какво е/за какво служи?;
  3. Какви чудесни неща прави?;
  4. Кратко изречение, което ни убеждава защо я „искаме“."

Дайте пример на учениците.

  • "Пример: Звездоперка – вълшебна рибка, която разпръсква звезден прах около теб! Подари си нощ, пълна с мечти!
  • Може да оформите текста на картичка или лист с рисунка.
  • Готовите реклами ще прочетем пред класа и ще направим мини „рекламна стена“."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците използваха знанията си за сложните думи в реална, комуникативна задача. Усвоиха как чрез езика можем да убеждаваме, впечатляваме и общуваме креативно.

Това помага не само в часовете по БЕЛ, но и в живота – когато трябва да се изразим точно, интересно и уверено.

Важно!

  • Насочете учениците да не преразказват определението, а да създадат кратък, увлекателен текст в рекламен стил.
  • При нужда предложете стартови фрази: „Представяме ви…“, „Най-добрият избор е…“, „Опитайте още днес…“
  • Покажете на учениците примерна реклама.
  • Дайте възможност за изразяване чрез текст и/или рисунка, според предпочитанията.
  • Поощрете устно представяне на някои реклами – за повече езиково упражнение и забавление.

Материали за дейността

Думата, която измислих – какво научих от нея?
10 минути
Рефлексия

Учениците правят кратка рефлексия върху процеса на създаване и използване на сложна дума. Споделят какво научиха за езика и за себе си чрез задачите и изслушват мненията на съучениците си.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Днес бяхте не просто ученици, а изобретатели на думи! Всеки от вас създаде дума, измисли как да я представи и я превърна в нещо важно.
  • Сега ще ви помоля да помислите и да отговорите устно в кръг на следните въпроси:
  1. Коя дума създадох?
  2. Какво най-много ми хареса в работата с нея?
  3. Кое беше трудно или различно днес?"

Обобщение

С тази дейност учениците обобщават наученото чрез личен опит и оценка. Рефлексията им помага да осмислят процеса на създаване, употреба и значение на сложните думи. Тя затвърждават не само езиковите цели, но и чувството за напредък и принос в общата работа по проекта.

Важно!

  • Запишете въпросите за рефлексия на дъската.
  • Предложете възможност за писмена или устна рефлексия според темпото и нуждите на класа.
  • Насочете вниманието към усещането за напредък, увереност и креативност.
  • Използвайте кратки положителни коментари за всяко споделяне.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.