От приказка към сцена – подготвяме сценарий и репетираме пиеса

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците създават сценарий по преразказа на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева.

Необходими материали:

  • текст на приказката  “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
  • листчета с епизоди
  • картонена кутия
  • химикалки
  • работен лист “Нашата сцена”
  • материали за реквизит – шапки, шалове, хартиени цветя
  • таймер

Работен лист

Как да превърнем приказката в пиеса?
10 минути
Въведение

Учителят предварително подготвя заглавия на сцени от приказката и ги поставя в кутия. Всеки екип тегли по едно заглавие на сцена, отново си припомня съдържанието на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще направим първата стъпка към нашата пиеса! В кутията има заглавията на сцените от приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева. Всяка сцена показва важен момент от историята на гъсеничката – срещата ѝ с калинките, с Бръмбаран, с пчелите, с щуреца.
  • Сега ще се разделим на екипи. Всеки екип ще изтегли по една сцена. След това ще прочете внимателно частта от приказката, която отговаря на сцената."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците правят първата крачка в адаптирането на приказката за сцена. Случайното разпределение на сцени развива гъвкавост и въображение.

Важно!

  • Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
  • Подгответе предварително листчета с ясни заглавия на сцени, например:
    • Гъсеничката се събужда
    • Среща с калинките
    • Среща с Бръмбаран
    • Среща с пчелите
    • Среща със светулката
    • Гъсеничката тъгува
    • Събуждането и срещата с щуреца
    • Голямото преобразяване
  • Поставете листчетата в кутия и организирайте тегленето така, че всеки екип да получи своята сцена.
  • Следете за равномерно разпределение на участниците и подпомагайте при интерпретацията на текста.
Нашата сцена оживява
50 минути
Групова работа

Всеки екип работи сцена от приказката, която е избрана в първата дейност. Учениците пишат в работен лист “Нашата сцена” реплики, разпределят ролите и репетират сценката с жестове и с подходяща интонация.

Инструкции

  • "Ученици, време е да вдъхнем живот на нашите сцени! Вие вече изтеглихте заглавията на сцените и си припомнихте приказката. Сега е време да се превърнете в драматурзи, актьори и режисьори!
  • Ето какво ще правите:
    • Прочетете още веднъж частта от приказката, която съответства на вашата сцена.
    • Попълнете работния лист – опишете сцената, разпределете ролите, напишете реплики. Не забравяйте да включите действия и изразителност.
    • Изберете кой ще бъде разказвач, ако сцената има нужда от въведение.
    • Репетирайте сцената във вашата група:
  • Говорете с подходяща интонация – радостно, ядосано, тъжно и т.н.
  • Използвайте жестове и мимики, които показват емоциите на героите.
  • Помислете за движения – ще стоите ли, ще се разхождате ли, ще използвате ли предмети?
  • Съвет: ако не сте сигурни какво да кажете – помислете: Как би се чувствал героят? Как би реагирал?"

Обобщение

Чрез тази дейност учениците се потапят в ролята на създатели и участници в театрална сцена. Те развиват умения за изразително говорене, екипна работа и творческо интерпретиране на текст. Това е решителна стъпка към финалното представление.

Важно!

  • Обходете екипите, за да подкрепите писането на реплики – насочвайте ги към езика на приказката.
  • При нужда помогнете при разпределението на ролите.
  • Насърчавайте учениците да говорят ясно, изразително и уверено.
  • Припомнете, че сценката не трябва да е дълга – важна е идеята и емоцията.
  • Осигурете достатъчно време за запознаване с частта от приказката и писане в работния лист.
  • Предложете допълнителни елементи за сценичност - плат, шапка, музикален фон, движения.

Материали за дейността

Магията във всяка наша сцена
20 минути
Обратна връзка

Екипите представят своите сцени пред останалите ученици. Класът дава кратка обратна връзка – какво се е получило добре и какво може да се подобри. Учителят обобщава постигнатото и подготвя класа за цялостната драматизация.

Инструкции

  • "Чудесна работа, млади актьори и драматурзи! Сега е време да покажем какво сте създали.
  • Всеки екип ще има възможност да представи част от сцената си или да разкаже накратко как е протекла репетицията и какви идеи е включил.
  • Докато наблюдавате сцената на друг екип, обърнете внимание на:
    • как се изразяват героите (глас, думи, емоции);
    • какви жестове използват;
    • дали сцената е интересна и разбираема.
  • След всяка сцена ще имате 2 минути за обратна връзка. Ще ви задам няколко въпроса:
    • Какво ви хареса най-много?
    • Кой герой ви впечатли?
    • Какво бихте добавили, за да стане сцената още по-жива?
  • Това ще ни помогне да подобрим сцените и да се подготвим за финалното представяне."

Обобщение

В тази дейност учениците упражняват сценично представяне и се учат да дават и получават обратна връзка. Това затвърждава чувството за екипност и съвместно творчество, подготвя ги за следващия урок – цялостната драматизация.

Важно!

  • Изберете 2–3 екипа, които да представят част от сцените си, ако времето е ограничено. 
  • Направете обща репетиция с всички екипи в извънучебно време.
  • Модерирайте обратната връзка, като насочвате учениците към конкретни наблюдения („Кое точно те впечатли в героя?“, „Кое беше смешно или тъжно?“).
  • Насърчавайте подкрепяща атмосфера.
  • Обобщете, че всички сцени са част от една обща приказка, която ще оживее напълно на голямата сцена.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.