Как да разкажем приказка? – писмен преразказ в три стъпки

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят писмен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • разпознават графически пряка от непряка реч;
  • преобразуват пряка в непряка реч;
  • прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.

Необходими материали:

  • бели листове
  • маркери
  • флипчарт листове
  • тетрадки за записване
  • цветни моливи за редакция
  • работен лист „Какво прави преразказа добър?“
  • компютър (по желание)
  • проектор или интерактивна дъска (по желание)
План на приказката
10 минути
Въведение

Учениците създават с помощта на учителя план на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева, като подреждат основните епизоди по реда им в текста.

Инструкции

  • "Ученици, преди да започнем да пишем преразказ, трябва да си подредим мислите. Нека си припомним какво се случва в приказката.
  • Как започва всичко? Кои са героите и в каква последователност се появяват в текста?
  • Ще съставим заедно план на епизодите. Аз ще ги записвам на таблото, а вие – във вашите тетрадки. Планът ще ни помогне да не пропуснем нищо важно, когато започнем да пишем преразказ."

Очакван план с епизоди (пример):

  1. Събуждането на гъсеничката
  2. Среща с калинките
  3. Среща с Бръмбаран
  4. Среща с пчеличките
  5. Среща със светулката
  6. Тъгата и пашкулът
  7. Пробуждането с помощта на щуреца
  8. Превръщането в пеперуда
  9. Прошка и игра с всички

Обобщение

В тази дейност учениците съставят план на приказката, като подреждат основните епизоди последователно. Така си припомнят важните събития в текста и се подготвят за създаване на свързан и последователен писмен преразказ.

Важно!

  • Използвайте флипчарт, за да остане планът видим през целия урок.
  • Ако е възможно, комбинирайте с илюстрации от предходния урок.
  • Ако учениците не могат сами да открият епизодите в текста на приказката, може да ги запишете предварително на листове, да ги залепите на дъската с хартиено тиксо и да поставите задача четвъртокласниците да ги подредят последователно.
С думи по следите на гъсеничката
60 минути
Самостоятелна работа

Учениците създават писмен преразказ на приказката по съставения в първата дейност план. Първо пишат чернова, след това я редактират самостоятелно или с помощта на партньор.

Инструкции

  • "Ученици, дойде време да преразкажем приказката, използвайки плана, който направихме. Всеки ще пише самостоятелно, като се опита да разкаже историята със свои думи, последователно и ясно.
  • Спомнете си:
    • Как започва историята?
    • Какво преживява героинята във всеки от епизодите?
    • Как завършва приказката?
  • Използвайте плановете си. Първо напишете чернова. След това ще я прегледате и редактирате – със син молив отбележете какво може да подобрите, а със зелен – това, което ви се е получило добре. Накрая ще напишете преразказа отново, но в редактиран вариант - с поправените грешки."

Обобщение

В тази дейност учениците създават чернова на писмен преразказ, като се придържат към съставения план. Те се упражняват да описват последователно събитията от приказката, да преобразуват пряка в непряка реч и да редактират текста си, като отбелязват силните страни и възможностите за подобрение. Това ги подготвя за създаване на финален, граматически и логически правилен преразказ.

Важно!

  • Напомнете на учениците да спазват структурата – въведение, същинска част, заключение.
  • При нужда предоставете езикови опори (например: „Сутринта...“, „По пътя срещна...“, „Накрая...“).
  • Припомнете на учениците, че трябва да преобразуват пряката реч в непряка.
  • Дайте достатъчно време за редакция.
Споделям моя преразказ
10 минути
Обратна връзка

Няколко ученици четат избрани откъси от своите преразкази. Класът и учителят дават устна обратна връзка. Обсъждат се добри примери, езикови решения и интересни идеи.

Инструкции

  • "Ученици, днес написахте своя преразказ на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева. Преминахте през два много важни етапа.
    • Първи етап: Подреждам мислите си
      • Вие съставихте план на приказката, като подредихте и записахте основните епизоди.
    • Втори етап: Разказвам с думи на хартия
      • Написахте чернова на преразказ по плана и я редактирахте.
    • Сега предстои трети етап: Споделям и се уча от другите.
  • Ще чуем откъси от някои от вашите текстове. Може да прочетете началото, моменти от срещите на гъсеничката или края на историята.
  • Докато слушате, обърнете внимание на подредеността на събитията и дали са използвани собствени думи и изрази.
  • Накрая ще дадем кратка обратна връзка: „Хареса ми как...“, „Беше интересно, защото...“"

Обобщение

В тази дейност учениците представят части от своя преразказ пред класа и получават обратна връзка. Така упражняват умения за устно изразяване, активно слушане и оценяване. Осъзнават кои качества правят един преразказ добър и как да подобрят собствения си писмен изказ. Това ги мотивира да пишат с повече внимание и увереност в бъдеще.

Важно!

  • Запишете трите етапа на дъската или на флипчарт лист, за да могат учениците да възприемат усвояването на умения като процес, а не като нещо еднократно.
  • Изберете 2–3 ученици с различен стил на писане, които да споделят своя преразказ.
  • Ако някой ученик не желае да чете, предложете учителят да прочете вместо него.
  • Насърчавайте позитивна, но конкретна обратна връзка.
  • Обобщете, като напишете на флипчарт лист списък „Какво прави преразказа добър?“. Може да представите този списък и с помощта на проектор или интерактивна дъска. За целта използвайте работния лист.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.