Раздел

Словообразуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават сложните думи като образувани от два корена;
  • образуват сложни думи по различни начини;
  • използват правилно сложни думи в речта си.

Необходими материали:

  • въпрос, изписан на дъската: „Какво е общото между самолет, пчелояд, водолаз?“
  • флипчарт лист за събиране на ученически примери
  • таблица за груповата дейност
  • тетрадки за записване
  • цветни моливи
Какво се крие в думата?
10 минути
Въведение

Учениците отговарят на въпрос-загадка и откриват какви думи се крият зад примери, които познават, като така започват да разпознават сложни думи.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще тръгнем на езиково приключение и ще търсим специални думи – сложни думи.
  • Първата ви задача е да помислите и да се опитате да отговорите на въпроса Какво е общото между думите „самолет“, „пчелояд“ и „водолаз“?
  • Втората задача е да споделите свои примери за такива думи – може да сте ги чули в реклами, срещнали в книга или използвали вкъщи.
  • Слушайте внимателно какво казват другите – може някоя дума да ви даде идея за нова.
  • Аз ще записвам думите на таблото - флипчарт лист. Заедно ще се опитаме да открием какво ги прави специални.
  • Подсказка: Задайте си въпроса – може ли думата да се раздели на две части, всяка от които да има значение?"

Обобщение

Целта на тази дейност е да се събуди интереса на учениците към сложните думи и да открият, че те са навсякъде около нас. Това ги подготвя за следващата стъпка – да разбират как се образуват сложните думи и какви правила се прилагат при употребата им.

Важно!

  • Визуализирайте с илюстрации/картинки примерите, които давате: самолет, пчелояд, водолаз.
  • Насочвайте учениците с помощни въпроси: „От колко части се състои тази дума?“, „Какво означава всяка част?“
  • Насърчавайте и неочаквани примери, за да покажете, че откриването на езикови модели е достъпно и забавно.

Материали за дейността

Откриватели на сложни думи
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, за да съставят списък със сложни думи. Обсъждат структурата на думите, определят корените и изясняват значението на всяка съставна част.

Инструкции

Разделете класа на екипи по 3–4 ученици.

  • "Сега ще работите в групи. Вие ще бъдете откриватели на сложни думи!
  • Задачата ви е върху работния лист да изберете и запишете 5 сложни думи от таблото (или измислете нови).
  • Всяка дума разделете на двата корена – какви две думи се съдържат в нея?
  • Опишете какво означава думата като цяло.
  • Напишете изречение, в което я използвате правилно.
  • Запишете всичко в таблицата. След това ще представим по една дума от всяка група пред класа."

Пример:

  • дума: пожарогасител
  • корени: пожар + гася
  • значение: уред, с който се гаси пожар

изречение: В коридора има пожарогасител за спешни случаи.

Обобщение

С тази дейност учениците разбират, че сложните думи имат две основни части (корени), всяка със собствено значение. Чрез тях езикът става по-богат и точен.

Важно!

  • Посетете всяка група и ако е необходимо, помогнете при откриването на корените и анализа на значението на сложните думи.

Материали за дейността

Моята любима сложна дума
10 минути
Самостоятелна работа

Всеки ученик избира една сложна дума, която му е направила впечатление, и обяснява как е образувана. Записва я в тетрадка и я използва в изречение.

Инструкции

  • "В края на часа имате задача за самостоятелно изпълнение. Моля, всеки от вас да избере една сложна дума, която му хареса днес или която вече познава.
  • В тетрадката си запишете:
  1. думата;
  2. двете части, от които е съставена (корени);
  3. обяснение на значението;
  4. изречение с нея.
  • По желание можеш да илюстрирате думата – да я нарисувате по начин, който показва нейното значение."

Примерен запис

  • дума: сладолед
  • корени: сладък + лед
  • значение: Замразен сладък десерт
  • изречение: Най-много обичам шоколадов сладолед през лятото.

Обобщение

Учениците затвърждават новото знание, като го прилагат лично. Осъзнават как се изгражда значението на сложните думи и започват да ги използват уверено.

Важно!

  • Поощрявайте учениците да изберат дума, която им е интересна или нова.
  • При нужда предложете пример:

дума:

водопад – „вода“ + „пада“ → вода, която пада отвисоко;

черноок - “черно” + “око” → човек с черни очи;

ръкопис - “ръка” + “писане” → нещо написано на ръка, без да се използва машина.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.