Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
  • откриват основни белези на националната си идентичност в самостоятелно прочетени художествени произведения.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението “Обичам те, родино!” от Елисавета Багряна
  • работен лист “Поетичен пъзел”
  • цветни моливи
  • малки цветни листчета
  • флипчарт лист
  • лепило

Работен лист

Поезията като словесна картина на родината
10 минути
Въведение

Учителят чете изразително стихотворението “Обичам те, родино!” от Елисавета Багряна. След това насочва вниманието на учениците към образите, които ги впечатляват, и ги кани да ги споделят.

Инструкции

  • "Учениици, днес ще се потопим в едно красиво стихотворение от поетесата Елисавета Багряна. Тя е живяла преди повече от сто години, но думите ѝ звучат вълнуващо и днес. Багряна е обичала силно природата, свободата и България. Започнала е да пише още като дете и никога не спряла да търси красотата около себе си.
  • Нейното стихотворение „Обичам те, родино!“ е като писмо до България – написано с нежност, с любов и с гордост. Сега ще ви го прочета. Слушайте внимателно. Опитайте се да си представите образите от стиховете като на кино лента - да ги видите и усетите с очите и със сърцето си.
  • След като чухте сиховорението, помислете по следния въпрос: Кои образи в стихотворението ви впечатлиха най-много? Може да са думи, картини, чувства, моменти. Например: видяхте ли зелената пролет? Усетихте ли как житата зреят? Представихте ли си снежната тишина на зимата?
  • Ще се радвам всеки, който желае, да сподели:
    • „На мен ми хареса как е описана пролетта, защото...“
    • „Мен ме развълнува последната строфа (четиристишие, куплет) – за свободата...“
    • „Представих си есенна картина с песен и плодове...“
  • Няма грешен отговор – всичко, което чувствате, е ценно. Всеки вижда и усеща стихотворението по свой начин."

Обобщение

Тази дейност въвежда учениците в темата чрез емоционално и образно възприемане на поезията. Те се свързват лично със стихотворението, споделят впечатления и започват да осмислят красотата на родината чрез думите на поетесата. Това преживяване подготвя основата за по-задълбочено разбиране и изследване в следващите дейности от урока.

Важно!

  • Подгответе четенето предварително – текстът е богат на образи, ритъм и емоция. Интонацията и паузите ще помогнат на учениците да създадат картини в ума си.
  • Поставете емоционален тон – представете стихотворението като личен разказ на човек, който обича родината си.
  • Оставете време за тишина след четенето – няколко секунди мълчание ще дадат възможност на учениците да осмислят чутото.
  • Бъдете търпеливи към по-срамежливите ученици – позволете им да напишат мислите си на листче вместо да говорят пред всички.
  • Не насочвайте към „верни“ отговори – приемайте и насърчавайте различни гледни точки и усещания.
Поетичен пъзел – да подредим посланията на стихотворението "Обичам те, родино!" от Елисавета Багряна
20 минути
Групова работа

Учениците работят в малки групи по 3-4 ученици, като всяка изследва различен аспект от стихотворението - природата, чувствата и изразената обич към България. Представят изводите си пред класа.

Инструкции

  • "Сега ще работим в малки групи – по 3-4 ученици. Всяка група ще получи различен работен лист с различна част от нашия поетичен пъзел – въпрос, който да изследва в стихотворението.
  • Ще имате 15 минути, за да:
    • прочетете отново внимателно частта от стихотворението, която се отнася до вашия въпрос;
    • обсъдите какво разбирате, виждате, чувствате;
    • отговорите на въпросите от работния лист;
    • подготвите кратко представяне (до 2 минути), в което да разкажете на класа какво сте открили.
  • Във всяка група трябва да разпределете помежду си ролите:
    • четец - прочита на глас нужните строфи;
    • записващ - пише в работния лист;
    • говорител - представя изводите пред класа;
    • помощник - насочва към важни думи, дава идеи.
  • Ако сте трима – един ученик може да изпълнява две роли (напр. говорител и помощник).
  • Важно е да обясните какво вие сте разбрали и почувствали при прочита на откъса от “Обичам те, родино!”."

Обобщение

Чрез работа в малки екипи учениците задълбочават своето разбиране за стихотворението “Обичам те, родино!” от Елисавета Багряна, свързват се лично с неговите образи и послания и упражняват умения за сътрудничество, тълкуване и устна комуникация.

Важно!

  • Предварително сформирайте групите, така че да има баланс между по-силни и по-неуверени ученици.
  • Мотивирайте екипите, като заявите, че всеки представя важна част от цялостното разбиране – като парче от пъзел.
  • При нужда подкрепяйте с подсказки: „Какви думи ви направиха впечатление?“, „Може ли да си представите стиховете като картина?“.
  • Ученици билингви могат да рисуват образ, да използват роден език за обсъждане или да се включат като илюстратори.

Материали за дейността

Какво ще вземем със себе си?
10 минути
Презентация

Всяка група представя устно своите изводи пред класа. Останалите ученици слушат и при желание допълват или задават въпроси. Учителят обобщава казаното, като насочва вниманието към значението на личната връзка с текста и подготовката за следващите дейности.

Инструкции

  • "Сега е време да сглобим нашия поетичен пъзел! Ще чуем всяка група – какво е открила, какво я е впечатлило, как е разбрала своята част от стихотворението.
  • Когато групата представя, слушайте внимателно. Ако имате въпрос или желаете да добавите нещо – вдигнете ръка.
  • След като всички групи споделят, ще помислим заедно по въпросите:
    • С какви чувства си тръгваме от днешния час?
    • Какво ново открихме за България и за поезията?
  • В края ще довършите изречението: Стихотворението “Обичам те, родино!” ме накара да се замисля за…
  • Запишете отговора на цветно листче, което ще залепим на флипчарт лист."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да чуят различни гледни точки, да се уверят, че техният прочит има стойност и че поезията може да бъде преживяна заедно. Финалното споделяне и изразяване на лична обич към България е подготовка за следващите дейности, в които учениците ще продължат да изследват връзката между изкуството и родовата принадлежност.

Важно!

  • Подкрепете учениците, които не се чувстват уверени пред публика – може да представят заедно или да четат от листа.
  • Насърчавайте активното слушане – с коментари от типа: „Чудесно допълнение!“, „Интересна гледна точка!“.
  • След изказванията, обобщете накратко всички послания, изведени от децата – напр. природата, любовта, нежността, свободата.
  • Завършете с позитивен коментар, който свързва поезията с личните преживявания на учениците.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.