Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
  • откриват основни белези на националната си идентичност в самостоятелно прочетени художествени произведения.

Необходими материали:

  • фотографии на природни и културни забележителности на България
  • проектор или разпечатани изображения
  • табло с надпис „Нашето пътешествие из България“ (по желание)
  • бели листове А3 формат
  • флумастери
  • табло „България – думи, които ни свързват“ (по желание)
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • маркери
  • табло с надпис „Как бих показал любовта си към България“ (по желание)
Да пътуваме из България
10 минути
Игра

Учениците участват в ролева игра „Пътешествие из България“. Всеки „посещава“ различни забележителности, представени чрез снимки, и споделя какво вижда, усеща и обича там.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще направим едно въображаемо пътешествие из България! Представете си, че сте туристи, които пътуват из страната ни и откриват красиви места.
  • Ще ви покажа снимки от различни кътчета на България – планини, морета, реки, села, градове, природни забележителности.
  • Вашата задача е да си изберете едно място от показаните и да влезете в ролята на пътешественик, който разказва на останалите къде се намира и какво вижда.
  • Например: „Здравейте! Аз съм в Розовата долина. Ухае на рози и виждам хора, облечени в носии.“ Или: „Аз съм на брега на Черно море, на скалите край Тюленово. Морето блести, а вълните ми носят спокойствие.“
  • Не е нужно да сте били там – важно е как си представяте мястото и какво изпитвате. Ще започнем с 2–3 доброволци, после ще включим и още „пътешественици“.
  • Беше вълнуващо пътешествие! Видяхме България с нови очи – с очите на пътешественици, които обичат родината си. Това, което почувствахме, можем да изразим с изкуство – със стих, с картина, с песен. С това ще се занимаваме и в следващите ни уроци."

Обобщение

Тази дейност позволява на учениците да влязат в ролята на „пътешественици“ и да изразят своята лична връзка с родината. Те развиват умения за устна изява, въображение и културна осъзнатост – начална стъпка към темата за родолюбието.

Важно!

  • Изберете 6–8 разнообразни снимки (може да ги покажете на екран или разположите на маси).
  • Подгответе учениците предварително с 1–2 примера от ваша страна.
  • При нужда може да подкрепите учениците с насочващи въпроси: “Какво виждаш? Какво чуваш? Как се чувстваш на това място?”
  • Ако има в класа ученици билингви, насърчете ги да споделят и места от своята страна, които ги карат да се чувстват „у дома“ – това обогатява представата за родина.
  • Ако някой ученик не желае да говори, може да посочи снимка и да напише кратко изречение, което вие да прочетете вместо него.

Материали за дейността

Мисловен облак "България с моите думи"
20 минути
Групова работа

Учениците създават колективен мисловен облак с думи и образи, които свързват с България – природа, традиции, герои, празници и лични преживявания.

Инструкции

  • "След като пътувахме из България, сега ще съберем всичко, което ни е направило впечатление, на едно място. Заедно ще създадем мисловен облак – карта от думи, които свързваме с нашата родина.
  • Ще работим по групи. Във всяка група ще имате бял лист и флумастери. 
  • В средата напишете с големи букви България. Около нея запишете думи и кратки изрази, които ви хрумват, когато чуете тази името на нашата родина – например: планини, рози, баба, хляб, фолклор, море, история, Левски, празници и др.
  • След това всяка група ще представи накратко своя мисловен облак пред класа."

Обобщение

Създаването на мисловен облак помага на учениците да осмислят и визуализират връзката си с родината. Те виждат богатството от асоциации, които ги свързват с България, и това е крачка към осъзнаване и изразяване на любовта си към нея в поетични или художествени форми по-късно.

Важно!

  • Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
  • Подгответе предварително листове хартия и флумастери.
  • Окуражавайте включването на думи и на роден език на ученицие билингви– след това може да се преведат и включат в облака.
  • Може да оформите и общ мисловен облак на дъската, като съберете най-често срещаните или най-вдъхновяващи думи от групите.
  • При нужда помагайте с примери и въпроси: „Кои празници обичаш?“, „Какво обичаш да ядеш, когато си на село?“, „Кои народни песни знаеш?“ и др.

Материали за дейността

Когато любовта към родината се превърне в изкуство…
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат как поезията, рисуването и музиката могат да изразят чувствата към родината и споделят какво биха искали да създадат, за да покажат своята любов към България.

Инструкции

  • "След като направихме въображаемо пътешествие и създадохме мисловен облак с думи за България, сега ще поговорим за това как можем да покажем любовта си към родината чрез изкуството.
  • Помислете и споделете:
    • Какво изкуство ви вълнува най-силно – стих, песен, картина?
    • Чували ли сте стихотворения или песни, които ви карат да се чувствате горди българи?
    • Ако трябваше вие да създадете нещо, за да покажете любовта си към България, какво бихте направили - стихотворение, рисунка, табло, песен, видео, танц?
  • Всичко, което кажете, ще ни помогне да планираме следващите уроци, в които ще работим с поезия и ще създаваме собствени творби."

Обобщение

Тази дейност завършва въведението към темата за родината чрез изкуството. Учениците разбират, че изкуството може да бъде начин за изразяване на емоции и принадлежност. Подготвят се да навлязат в работата с поезия и творчески задачи, които ще надградят техните лични усещания в художествени форми.

Важно!

  • Насърчавайте открити отговори – всяка идея е ценна.
  • Ако учениците се затрудняват, подскажете им с примери: „Ако обичаш да рисуваш – можеш ли да нарисуваш България? Ако обичаш да пееш – коя българска песен те кара да се усмихнеш?“
  • Запишете най-интересните идеи на дъската или на флипчарт лист – те могат да се използват за творческа задача в следващ урок.
  • Дайте възможност и на ученици билингви да споделят примери за изкуство от страната, от която произхождат, което ги кара да се чувстват горди или свързани със своите корени.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.