Как си представяме България?
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
- откриват основни белези на националната си идентичност в самостоятелно прочетени художествени произведения.
Необходими материали:
- фотографии на природни и културни забележителности на България
- проектор или разпечатани изображения
- табло с надпис „Нашето пътешествие из България“ (по желание)
- бели листове А3 формат
- флумастери
- табло „България – думи, които ни свързват“ (по желание)
- бяла дъска или флипчарт лист
- маркери
- табло с надпис „Как бих показал любовта си към България“ (по желание)
Учениците участват в ролева игра „Пътешествие из България“. Всеки „посещава“ различни забележителности, представени чрез снимки, и споделя какво вижда, усеща и обича там.
Инструкции
- "Ученици, днес ще направим едно въображаемо пътешествие из България! Представете си, че сте туристи, които пътуват из страната ни и откриват красиви места.
- Ще ви покажа снимки от различни кътчета на България – планини, морета, реки, села, градове, природни забележителности.
- Вашата задача е да си изберете едно място от показаните и да влезете в ролята на пътешественик, който разказва на останалите къде се намира и какво вижда.
- Например: „Здравейте! Аз съм в Розовата долина. Ухае на рози и виждам хора, облечени в носии.“ Или: „Аз съм на брега на Черно море, на скалите край Тюленово. Морето блести, а вълните ми носят спокойствие.“
- Не е нужно да сте били там – важно е как си представяте мястото и какво изпитвате. Ще започнем с 2–3 доброволци, после ще включим и още „пътешественици“.
- Беше вълнуващо пътешествие! Видяхме България с нови очи – с очите на пътешественици, които обичат родината си. Това, което почувствахме, можем да изразим с изкуство – със стих, с картина, с песен. С това ще се занимаваме и в следващите ни уроци."
Обобщение
Тази дейност позволява на учениците да влязат в ролята на „пътешественици“ и да изразят своята лична връзка с родината. Те развиват умения за устна изява, въображение и културна осъзнатост – начална стъпка към темата за родолюбието.
Важно!
- Изберете 6–8 разнообразни снимки (може да ги покажете на екран или разположите на маси).
- Подгответе учениците предварително с 1–2 примера от ваша страна.
- При нужда може да подкрепите учениците с насочващи въпроси: “Какво виждаш? Какво чуваш? Как се чувстваш на това място?”
- Ако има в класа ученици билингви, насърчете ги да споделят и места от своята страна, които ги карат да се чувстват „у дома“ – това обогатява представата за родина.
- Ако някой ученик не желае да говори, може да посочи снимка и да напише кратко изречение, което вие да прочетете вместо него.
Материали за дейността
Учениците създават колективен мисловен облак с думи и образи, които свързват с България – природа, традиции, герои, празници и лични преживявания.
Инструкции
- "След като пътувахме из България, сега ще съберем всичко, което ни е направило впечатление, на едно място. Заедно ще създадем мисловен облак – карта от думи, които свързваме с нашата родина.
- Ще работим по групи. Във всяка група ще имате бял лист и флумастери.
- В средата напишете с големи букви България. Около нея запишете думи и кратки изрази, които ви хрумват, когато чуете тази името на нашата родина – например: планини, рози, баба, хляб, фолклор, море, история, Левски, празници и др.
- След това всяка група ще представи накратко своя мисловен облак пред класа."
Обобщение
Създаването на мисловен облак помага на учениците да осмислят и визуализират връзката си с родината. Те виждат богатството от асоциации, които ги свързват с България, и това е крачка към осъзнаване и изразяване на любовта си към нея в поетични или художествени форми по-късно.
Важно!
- Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
- Подгответе предварително листове хартия и флумастери.
- Окуражавайте включването на думи и на роден език на ученицие билингви– след това може да се преведат и включат в облака.
- Може да оформите и общ мисловен облак на дъската, като съберете най-често срещаните или най-вдъхновяващи думи от групите.
- При нужда помагайте с примери и въпроси: „Кои празници обичаш?“, „Какво обичаш да ядеш, когато си на село?“, „Кои народни песни знаеш?“ и др.
Материали за дейността
Учениците обсъждат как поезията, рисуването и музиката могат да изразят чувствата към родината и споделят какво биха искали да създадат, за да покажат своята любов към България.
Инструкции
- "След като направихме въображаемо пътешествие и създадохме мисловен облак с думи за България, сега ще поговорим за това как можем да покажем любовта си към родината чрез изкуството.
- Помислете и споделете:
- Какво изкуство ви вълнува най-силно – стих, песен, картина?
- Чували ли сте стихотворения или песни, които ви карат да се чувствате горди българи?
- Ако трябваше вие да създадете нещо, за да покажете любовта си към България, какво бихте направили - стихотворение, рисунка, табло, песен, видео, танц?
- Всичко, което кажете, ще ни помогне да планираме следващите уроци, в които ще работим с поезия и ще създаваме собствени творби."
Обобщение
Тази дейност завършва въведението към темата за родината чрез изкуството. Учениците разбират, че изкуството може да бъде начин за изразяване на емоции и принадлежност. Подготвят се да навлязат в работата с поезия и творчески задачи, които ще надградят техните лични усещания в художествени форми.
Важно!
- Насърчавайте открити отговори – всяка идея е ценна.
- Ако учениците се затрудняват, подскажете им с примери: „Ако обичаш да рисуваш – можеш ли да нарисуваш България? Ако обичаш да пееш – коя българска песен те кара да се усмихнеш?“
- Запишете най-интересните идеи на дъската или на флипчарт лист – те могат да се използват за творческа задача в следващ урок.
- Дайте възможност и на ученици билингви да споделят примери за изкуство от страната, от която произхождат, което ги кара да се чувстват горди или свързани със своите корени.