Как Крали Марко получава сила и кон – легендата в картини и думи

Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • откриват връзките между мотивите и действията на героите;
  • разпознават легендата като жанр.

Необходими материали:

  • текстът на легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
  • бели листове
  • цветни моливи
  • флипчарт лист
  • маркери
Да влезем в легендата – четем и откриваме
10 минути
Въведение

Учителят чете избрани откъси от легендата за Крали Марко. След всеки откъс учениците споделят впечатления и правят прогноза какво ще се случи след това.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще ви прочета историята за това как Крали Марко се сдобива със сила и кон. Слушайте внимателно и се опитайте да си представите героите и местата.
  • След всяка част ще спирам и ще ви задавам въпроси:
  1. Какво се случва тук?
  2. Как бихте постъпили вие?
  3. Какво ви изненада?"

Обобщение

Четенето въвежда учениците в жанра легенда и им помага да се потопят в атмосферата на текста. Създава интерес и лична връзка с историята.

Важно!

  • Запишете въпросите на флипчарт лист или на дъската.
  • Четете живо с интонация и направете пауза след тези епизоди:
  1. Срещата с жената в нивата;
  2. Влизането в пещерата;
  3. Къпането в езерото;
  4. Появата на Шарколия.
  • Подпомагайте учениците да открият фантастичните елементи в историята.

Материали за дейността

Подредете легендата – стъпка по стъпка
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи. Създават план на епизодите от легендата и подчертават ключовите събития и герои. Използват думи и символи за всяка стъпка.

Инструкции

  • "В тази дейност класът ще работи по екипи. Всеки екип ще направи план на историята - какво се случва първо, после и накрая.
  • Прочетете отново текста и си отбележете важните моменти.
  • Определете:
  1. Началото – защо тръгва Марко?
  2. Кои герои среща?
  3. Какви са изпитанията му?
  4. Какво получава накрая?
  • Нарисувайте пътя му като пътека или стълба с картинки и думи. В края ще представите вашата схема пред класа."

Обобщение

Учениците задълбочават разбирането на текста, откриват структурата на легендата и фантастичните ѝ елементи. Подготвят се да създадат свои истории в следващите уроци.

Важно!

  • Дайте ясна структура за епизодите:
  1. Загубените телета;
  2. Срещата с жената и бебето;
  3. Влизането в пещерата;
  4. Вълшебното езеро;
  5. Придобиването на сила;
  6. Явяването на коня.
  • Помагайте на групите с насочващи въпроси.
  • При нужда използвайте речникови карти с трудни думи (пъдар, кратунка, самодива и др.).

Материали за дейността

Легендата в три изречения
10 минути
Презентация

Групите представят резюме на легендата – най-важните три събития, които според тях я правят незабравима. След всяко представяне останалите ученици коментират.

Инструкции

  • "Ученици, време е да се превърнете в разказвачи! Всяка група ще представи с три изречения какво най-важно се случва в легендата за Крали Марко.
  • Помислете:
  1. Кое е най-неочакваното?
  2. Как се проявява силата на Крали Марко?
  • След всяка група ще има по един въпрос или коментар от друг екип."

Обобщение

Презентирането помага на учениците да осмислят структурата на легендата и значението на ключовите ѝ елементи. Подготвя ги за следващата задача – сравнение между легендарни герои.

Важно!

  • Насърчавайте ясно и емоционално представяне.
  • Подпомагайте с опорни думи - сила, самодива, пещера, кон, изпитание, езеро.
  • Може да отбележите общите мотиви от всички представяния на дъската.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.