Пътуване във времето: открий часовата зона!
Раздел
Планетата Земя
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- прилагат в практическа задача знанията за въртенето на Земята и неговите последици;
- използват карти, мащаб и приложения за географска ориентация;
- анализират реални полети и времеви разлики;
- развиват умения за планиране на международна комуникация.
Необходими материали:
- работен лист “Задачи за движението на Земята”;
- работен лист “Самолетни билети”;
- “Критериална матрица по ПБО “Движения на Земята: Сезони и часови зони”;
- атлас;
- линия;
- цветни моливи;
- карта на часовите зони;
- Приложение за продължителност на времето за полети;
- “Грамота по ПБО “Движения на Земята: Сезони и часови зони”.
Учителят въвежда урока като полет през часови зони. Учениците теглят билети с дестинации и се разпределят по екипи. Всеки ученик получава работен лист, с който ще участва в мисията на своя екип.
Инструкции
"Преди да започнем работата днес нека някой по желание да сподели пред всички какво е „джетлаг“. Тази информация ни е нужна, за да бъдем подготвени за предстоящото пътуване и да се чувстваме добре, защото както ви обещах, днес всеки от вас ще влезе в ролята на пътешественик! Добре дошли на борда на нашия учебен полет! Ще пътуваме през часовите пояси и ще приложим всичко, което научихме за движението на Земята.
Имаме четири дестинация. Всеки от вас ще си изтегли билет и ще види накъде пътува: Ню Йорк, Токио, Сидни или Буенос Айрес.
- Ню Йорк, САЩ (часова разлика: -7 часа от България)
- Токио, Япония (часова разлика: +7 часа от България)
- Сидни, Австралия (часова разлика: +9 часа от България)
- Буенос Айрес, Аржентина (часова разлика: -5 часа от България)
Първата ви задача е да намерите съотборниците си и да сформирате екип. Подгответе се да откриете куп интересни неща за вашата дестинация!"
Обобщение
Тази дейност ангажира емоционално учениците чрез игрова роля и ги подготвя за практическа и екипна работа. Създава се усещане за приключение, което стимулира любопитство и желание за прилагане на знанията в реален контекст.
Важно!
- Дайте думата на ученик, за да отговори на задачата от домашната работа.Подгответе билети с различни дестинации и ги разпечатайте, като съобразите големината на класа. Обявете старта на урока с въодушевление и дайте на всеки ученик да си изтегли билет.
- Помогнете на децата да намерят останалите пътници за тяхната дестинация и да формират екипи.
Учениците решават практически задачи в работен лист, прилагат знанията си за движение на Земята, часови зони и сезони. Работят с карта и онлайн приложение, самооценяват се, като използват критериална матрица и събират точки в екип.
Инструкции
“Вече имаме екипи! Сега всеки от вас ще получи по един работен лист. Работете самостоятелно, но след това ще обедините резултатите си с екипа.
Какво трябва да попълните в работния лист:
- Покажете на часовника колко часът е в дестинацията ви.
- Определете местното време на пристигане във вашата дестинация, ако излетите от София в 6:00 часа.
- Опишете сезона и защо се различава от този у нас.
- Изберете удобно време за разговор с човек от тази дестинация.
- Измерете разстоянието от София с карта и линия.
След като сте готови с петте задачи се самооценете и после съберете точките общо в екипа.
Как да се самооцените? На всяка маса ще дам по една критериална матрица. Нека да я разгледаме заедно! Всяка задача от работния лист се оценява отделно и има ясни критерии. Например за задача 1 ще получите 4 точки, ако правилно сте поставили стрелките и сте пресметнали часовата разлика. 3 точки, ако имате малка неточност в стрелките или изчислението. 2 точки - ако имате грешка до 1 час и 1 точка, ако сте допуснали по-голяма грешка или не сте попълнили отговора.
След като всеки от вас изчисли точките си за всяка задача и общо за работния лист, с членовете на вашия екип трябва да съберете точките си и да запишете общия сбор. Екипът с най-висок сбор ще има шанс да спечели “Най-добър пътешественик“!”
Обобщение
Учениците прилагат на практика наученото за движението на Земята в контекста на пътуването със самолет. Работят самостоятелно и в екип, оценяват себе си и се подготвят за представяне на резултатите. Уменията са приложими в реалния живот – при комуникация, ориентиране и планиране на пътувания.
Важно!
(10 мин.) Представяне на критериалната матрица:
Обяснете как ще се оценяват резултатите по следните критерии:
- Точност на часовите разлики;
- Измерено разстояние;
- Правилно определен сезон;
- Логика на времето за разговор;
- Използване на приложението;
- Покажете матрицата и отговорете на въпроси за яснота.
(30 мин.) Самостоятелна работа по работен лист:
Раздайте на всеки ученик индивидуален работен лист. Учениците решават следните задачи:
- Часовникът на дестинацията - поставят стрелките върху даден часовник, за да покажат времето в дестинацията, ако в България е 12:00 на обяд.
- Използвайте приложението https://www.travelmath.com/flights/, за да видите продължителността на полета до вашата дестинация. Ако полетът от летище София е в 6:00 сутринта в колко часа местно време ще пристигнете
- Сезонът в дестинацията - рисуват и/или описват текущия сезон в тяхната дестинация и обясняват защо той може да е различен от този в България.
- Подходящо време за телефонен разговор - определят в кой час могат да говорят с човек от тяхната дестинация, така че да бъде удобно и за двете страни.
- Изчисляване на разстоянието - използват карта на света, за да изчислят с помощта на мащаба приблизителното разстояние в километри между София и тяхната дестинация.
Докато екипите работят, им помагайте при нужда и насърчавайте логическо мислене. Проверете отговорите на първия готов от всеки екип.
(10 мин.) Самооценяване и събиране на екипни точки:
След приключване на работата по задачите проследете как учениците обменят данни с екипа си. Дайте верните отговори и всеки ученик трябва да използва критериалната матрица, за да оцени работа си. Екипите събират общия резултат.
Учениците представят резултатите си, обсъждат наученото, разсъждават върху предизвикателствата на часовите пояси и получават признание. Победителите получават грамота “Супер пътешественик“.
Инструкции
“Сега е време да покажете резултатите от работата на вашия екип. Нека всеки от отбора да представи нещо:
- дестинация и текущ час там;
- какъв е сезонът и защо;
- кое време е най-подходящо за разговор;
- разстояние по права линия в километри.
Изслушвайте останалите отбори и се включвайте в обсъждането. Помислете какви знания използвахте! В какви други реални ситуации могат да ви бъдат полезни те?”
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да покажат какво са научили, да чуят различни гледни точки и да осъзнаят практическата стойност на знанията за часовите зони. Чрез награждаване и рефлексия се затвърждават уменията за работа в екип, представяне и прилагане на знанията в реални ситуации.
Важно!
- Предвидете около 10 минути за представяне на екипите. Насърчавайте точност и логичност в изказванията и включване на всички членове на отбора.
- Задайте допълнителни въпроси към класа:
- Как движението на Земята ни помага да разберем часовите разлики?
- С какви предизвикателства се сблъскват хората при комуникация между часови зони?
- Защо е важно точността на времето при пътувания и в международния бизнес?
- Обявете точките на всеки екип и излъчете победителите. Връчете им грамотите “Супер пътешественик“.
- Ако имате още време, заключете с позитивна рефлексия: какво беше най-интересно, какво научиха, как ще използват тези знания в живота.



